Lando Norris heeft de poleposition in Singapore gepakt, maar hij zal balen van het feit dat Max Verstappen naast hem staat op de eerste startrij. De Mercedessen beginnen op de tweede rij, en de Ferrari's slechts op plekken negen en tien. De grootste tegenvallers bij de topteams waren Carlos Sainz en Sergio Pérez. De Red Bull Racing-coureur eindigde in Q2 als dertiende, nog achter het Williams-duo, terwijl Sainz zonder rondetijd in Q3 crashte en zo tiende eindigde. Hij moet mogelijk nog voor gridstraffen vrezen.
Om 15:00 uur Nederlandse tijd ging de kwalificatie in Singapore van start, met Lando Norris als grootste favoriet. Charles Leclerc en Sergio Pérez zorgden voor de eerste richttijden van de topteams, waarbij de Ferrari-coureur zeven tienden sneller was dan Pérez. Norris moest op dat moment echter nog aan zijn eerste snelle ronde beginnen, en de Brit was een kleine twee tienden sneller dan zijn grootste uitdager. Oscar Piastri en Carlos Sainz completeerden de top vier na de openingsminuten.
Q1: Verstappen ment zich in het gevecht vooraan
Vervolgens was het vooral wachten op de Mercedessen en op Max Verstappen. Hamilton kende geen foutloze ronde, maar met zes tienden achterstand was zijn tijd wel genoeg voor een voorlopig vijfde plek. Hij hield Alexander Albon en George Russell nipt achter zich, terwijl Franco Colapinto de eerste coureur was, die de muur kuste. De Argentijn ontsnapte zonder schade. Verstappen was halverwege Q1 de laatste coureur van de topteams, die een snelle tijd ging klokken. Na twee sectoren was Verstappen nog verrassend sneller dan Norris, en uiteindelijk gaf hij met de tweede tijd slechts één tiende toe: een positieve start dus voor Verstappen.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Uit de herhalingen bleek zelfs dat de Nederlander in de middensector een groot moment van overstuur had, waarbij hij de auto dankzij zijn talent uit de muur wist te houden. Verstappen werd door een tweede poging van Leclerc nog wel terugverwezen naar P3, maar met vijf minuten te gaan stond hij er goed voor: Norris, Leclerc, Verstappen, Piastri, Nico Hülkenberg, Carlos Sainz, en Fernando Alonso waren de snelste zeven coureurs. De Mercedessen en Pérez stonden buiten de top tien, terwijl Pierre Gasly, Valtteri Bottas, Zhou Guanyu, Franco Colapinto, en Lance Stroll de gevarenzone vormden.
Q1: Laatste kwalificatieronde Ricciardo?
Het circuit was in de slotfase van Q1 veel sneller, en dat maakte Alexander Albon meteen duidelijk door naar de snelste tijd te schieten met een nieuwe set banden. McLaren had van Bakoe geleerd, en stuurde Norris ditmaal eerder naar buiten (wel weer op gebruikte banden), waardoor de Brit de eerste plek al snel heroverde met een 1:30,0. Die tijd was nog steeds langzamer dan zijn toptijd uit VT3. Gezien de baanevolutie durfde niemand het aan om binnen te blijven staan.
In de slotminuten regende het dan ook tijdsverbeteringen. Verstappen schoot opnieuw naar de tweede plek, op anderhalve tiende achterstand van Norris, en een tiende voor Piastri, met Hamilton, Pérez, en Sainz ook in de top zes. Williams deed het goed met plekken zeven en negen, terwijl George Russell klaagde over een gebrek aan grip, en als dertiende nog maar net doorging. Daniel Ricciardo viel in zijn mogelijk laatste kwalificatie als zestiende af, voor Stroll, Gasly, Bottas, en Zhou.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q2: Verstappen met valse start, Mercedes doet vooraan mee
Zes teams waren in Q2 nog compleet: de vier topteams, plus Williams en Haas. Bij Red Bull Racing koos men bij Pérez voor nieuwe zachte banden, terwijl Verstappen met gebruikte softs op pad werd gestuurd. Ondanks het bandenverschil was Verstappen in de eerste sector al een tiende sneller. Het verschil liep in de rest van de ronde verder op, maar Verstappen schoot met een moment van overstuur in de laatste bocht van de baan. Hij was alsnog drie tienden sneller dan Pérez, maar zou zijn tijd moeten inleveren. Eerder in de ronde schampte Verstappen ook de muur al.
De tijd van Pérez was duidelijk niet sterk genoeg. Norris ging veel sneller en zette net als in Q1 een 1:30,0 neer, op nieuwe banden. Leclerc, Piastri, en Hülkenberg kwamen drie tienden tekort, terwijl Verstappen weer in de pitstraat stond. De Nederlander had dus nog geen tijd staan, en kon in de slotfase van Q2 niet te lang afwachten. Hij reed met zeven minuten te gaan dan ook alweer naar buiten, ditmaal met nieuwe Pirelli-banden.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
De snelste richttijd was tegen die tijd een 1:29,9 van Hamilton. Voor Norris en Russell zorgde hij voor een volledig Britse top drie, met Leclerc, Piastri, Hülkenberg, Tsunoda, Sainz, Pérez, en Magnussen ook in de top tien. Alonso, Albon, Colapinto, en Ocon vergezelden Verstappen in de bottom five.
Q2: Pérez uitgeschakeld, Verstappen overtuigend door
Verstappen was de enige op het circuit bij zijn volgende poging. De Nederlander benutte zijn kans, en pakte in de eerste sector al een tiende op Hamilton. In de middensector liet hij de timing screens paars kleuren, en in de laatste bocht kleurde hij nu ruimschoots binnen de lijntjes. Met een 1:29,680 bracht hij zichzelf niet alleen in veiligheid, maar pakte hij ook met 0,249 seconden voorsprong de eerste tijd. Daarmee was Verstappen overigens wel nog langzamer dan de snelste tijd van Norris uit VT3.
Het was dan ook geen verrassing dat er nog meer snelle tijden zouden volgen. Leclerc was de eerste serieuze concurrent, en zat na twee sectoren 0,01 seconde achter Verstappen. In de slotsector gaf de Ferrari-coureur nog een halve tiende toe, maar niet veel later was Piastri wél 0,04 seconden sneller dan Verstappen. Waar Verstappen vooraan meedeed, kwam Pérez bijna een seconde tekort. De Mexicaan eindigde als dertiende, net achter beide Williams-coureurs, waarbij Albon 0,007 seconden sneller was dan Colapinto. Beide coureurs werden wel uitgeschakeld. Magnussen en Ocon waren de twee langzaamste coureurs in Q2. Hülkenberg, Tsunoda, en Alonso waren de verrassendste namen in Q3.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Ferrari zorgt voor het eerste rood
Mercedes, Ferrari, en McLaren waren de enige teams met beide coureurs in Q3, maar toch was er ook veel aandacht gericht op Verstappen, die moest proberen om zijn goede vorm vast te houden in het laatste kwalificatiedeel, terwijl Tsunoda, Hülkenberg, en Alonso de outsiders waren. Piastri en Verstappen, de snelste coureurs uit Q2, begonnen als eersten aan hun eerste snelle ronde. Verstappen was sneller in de openingssector, al werd de Nederlander weer door Lando Norris afgetroefd.
Na twee sectoren was Verstappen zelfs vier tienden sneller dan Piastri, en het leek dan ook vooral tussen Verstappen en Norris te gaan. Na twee sectoren was Norris een tiende sneller, maar Norris zou zijn ronde nooit afmaken, want Carlos Sainz crashte keihard in de laatste bocht. De Spanjaard crashte niet in zijn snelle ronde, maar bij het aanzetten voor zijn snelle ronde. Zijn achterbanden waren duidelijk nog niet op temperatuur. Piastri en Hülkenberg waren de enige coureurs met een rondetijd voor de rode vlag, al was hun tijden absoluut niet goed.
Verstappen reed een 1:29,791, maar zat vlak achter Sainz, en zijn tijd werd dan ook afgenomen. Het valt voor Verstappen te hopen dat hij niet in de problemen komt voor het neerzetten van zijn snelle tijd, al leverde hij in de slotsector twee tienden op Piastri in, dus de Limburger lijkt wel ingehouden te hebben. In de herhaling was duidelijk te zien dat Verstappen flink inhield, dus een sanctie is zeer onwaarschijnlijk. Verstappen vroeg zich ook af waarom zijn rondetijd afgenomen werd, aangezien er nog geen gele vlaggen te zien waren voor hem.
De tekst gaat verder onder de Tweet.
Q3: Verstappen op eerste rij naast slechte starter Norris
Na een onderbreking van ongeveer een kwartier werd Q3 om 16:07 uur hervat. Dat is lokaal in Singapore zelfs 22:07 uur. Er was onvoldoende tijd voor twee pogingen, waardoor de coureurs voor een groot dilemma stonden: afwachten, met het risico dat je met een nieuwe rode vlag zonder tijd eindigt, of eerder naar buiten rijden en de beste baanomstandigheden mislopen. Hij de herstart van de sessie ging in ieder geval nog niemand naar buiten.
Met vier minuten op de klok kwamen de eerste coureurs naar buiten, maar daarmee was het duidelijk dat niemand bij een nieuwe rode vlag nog een kans zou hebben om daarna nog een rondetijd neer te zetten. McLaren vatte de koe bij de horens en ging als eerste naar buiten, gevolgd door Hülkenberg, Alonso, en Leclerc. Verstappen reed juist als laatste naar buiten, al haalde hij Tsunoda in zijn out lap in.
Piastri verbeterde zich nipt in de eerste sector, maar beide McLarens overtuigden niet in het eerste deel van de ronde, en waren langzamer dan Verstappen eerder in Q3. Piastri verbeterde in de tweede sector wel flink, en datzelfde gold voor Norris. Piastri vergooide het echter in de slotsector. Norris ging wel naar een knappe 1:29,5.
Vervolgens was het wachten op het antwoord van anderen. Leclerc kwam er duidelijk niet aan te pas, en datzelfde gold voor Hamilton. Verstappen verbeterde zich in de eerste twee sectoren niet, maar was wel op weg naar een degelijke tijd. Verstappen kwam twee tienden tekort en eindigde daarmee tweede, achter Norris, maar voor Hamilton, Russell, en Piastri. Hülkenberg eindigde knap als zesde, voor Alonso en Tsunoda. Leclerc verloor zijn tijd, en Ferrari eindigde zo als negende en tiende.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties