De conversaties tussen Max Verstappen en zijn race engineer Gianpiero Lambiase zorgen regelmatig voor amusante televisie. Dan weer discussiëren ze, dan zitten ze te dollen, maar vaak zijn ze goed op elkaar afgestemd. Vandaag was er weer sprake van zo’n ogenschijnlijke discussie.
Het gebeurt regelmatig eens dat Verstappen in de eindfase van de race bij zijn engineer navraagt wat de snelste ronde is en vervolgens alles op alles zet om deze te verbeteren, vaak met succes. In Japan zaten de twee gelukkig op één lijn met als logisch gevolg een paarse ronde voor de drievoudig wereldkampioen. Bovendien zette de Nederlander die snelste neer op banden waar hij al vijftien rondjes op rondreed. Uiteindelijk blijft deze ronde ook de snelste en dus krijgt Verstappen een extra punt.
Verstappen bepaalt uiteindelijk zelf wel wat hij doet
Helmut Marko geeft aan dat discussies over of het wel zo verstandig is helemaal niet zouden hebben geholpen. Volgens de Oostenrijker doet Verstappen toch wel wat hij zelf wil. Maar Lambiase brengt op Suzuka niets in tegen het plan van de Limburger. Eerder op de dag zat dat nog wel anders. Verstappen gaf al vroeg tijdens de race aan dat hij graag zou willen dat er iets aan zijn voorvleugel veranderd wordt. ‘Dat zei ik je toch’, reageert zijn race engineer op het verzoek van Verstappen.
Na de wedstrijd geeft de Nederlandser wat tekst en uitleg. ‘We hadden niet echt ruzie voor de race, maar we hadden het over de afstelling’, citeert De Telegraaf Verstappen. ‘Hij vroeg of ik het zeker wist en achteraf bleek dat ik verkeerd zat’, vervolgt hij. ‘Hij had gelijk, vandaar dat hij dat zei.’ De regerend wereldkampioen geeft aan dat zo’n opmerking van zijn engineer wel een vuur in hem aanwakkert. Hij probeerde niet naar Lambiase te schreeuwen, zegt hij. ‘We hebben een goede relatie en we werken zeer goed samen.’
Wolff verwacht geen bedreigingen voor Verstappen in 2024
Over de aanpassingen die tussen de vrije trainingen en de kwalificatie zijn doorgevoerd, op basis van Verstappens feedback, blijft hij wat vaag. ‘Maar het heeft zeker geholpen’, benadrukt hij. ‘Ik kon de auto beter besturen en had er meer controle over’, voegt hij daaraan toe. Na de eerste pitstop voelde Verstappen zich naar eigen zeggen erg comfortabel. ‘Als ik sneller had gewild, kon dat. Als ik meer op mijn banden had moeten letten, was dat ook mogelijk.’
Toto Wolff, teambaas van Mercedes, is erg onder de indruk van Verstappen en verwacht niet dat de Nederlander ook maar een moment onder druk zal staan in de strijd om de titel, die dus eigenlijk geen strijd is. Verstappen reageert zelf luchtig. ‘Hij zegt mooie dingen over me de afgelopen tijd.’ Het is geen geheim dat de Oostenrijker hem graag bij de Duitse renstal zou hebben. ‘Het seizoen is echter nog lang en er komen ook nog circuits die Red Bull Racing wat slechter liggen, zoals stratencircuits’, moet Verstappen toegeven. ‘We proberen elk weekend weer te maximaliseren als team en dat hebben we hier ook gedaan.’
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties