Christijan Albers en Tom Coronel hebben genoten van de overwinning van Max Verstappen en vonden het met name heel indrukwekkend dat de Nederlander al zo snel een gat kon trekken na de start. Sergio Pérez probeerde aan te haken, maar die aansluiting kon hij niet volhouden. Albers denkt te weten hoe Verstappen daarin het verschil maakt.
Red Bull Racing sloeg terug na een minder weekend in Australië, en hoe. Verstappen en Pérez sleepten het 31ste één-tweetje binnen en pakten de maximale score in Japan. 'Het was weer als vanouds', zegt Albers in de nabeschouwing van Viaplay. 'Max in een goede auto, die combinatie, die is dodelijk. Hij had absoluut geen reden om gespannen te zijn, want hij deed het supergoed', zegt de oud-coureur. Daar is Viaplay-collega Coronel het helemaal mee eens. 'Het verschil was ook zoals we Max kennen', zegt de Dakar-coureur. 'Direct dat gat slaan, ook als de banden nog niet helemaal honderd procent aanvoelen, dan voelt hij toch dat extra beetje grip. Dat gat wat hij direct sloeg, dat sloeg helemaal nergens op', lacht Coronel.
Pérez probeerde nog bij zijn teamgenoot in de buurt te blijven, maar op een gegeven moment was het duidelijk dat dat niet ging lukken. 'Je merkte dat Pérez in het begin in die DRS zat van Max, maar vanaf ronde vijf was hij eruit. Die herstart hielp dus wel om aansluiting te vinden, maar dan blijft hij pushen en dan maakt hij fouten', zegt Albers. 'Na een paar rondes krijg je een soort wisselende auto, zoals Max, die al zei dat hij overstuur begon te krijgen', vervolgt de voormalig F1-coureur. 'Het karakter van die banden is dat ze sneller op temperatuur komen en dat je dan sneller overstuur krijgt. Dan zie je dat Max dat gigantische gat gaat slaan per ronde. Dan gaat die auto richting overstuur, en daar voelt hij zich prettig bij. Je ziet dat hij dan vier, vijf tienden uit gaat lopen. Dat is nou echt het verschil. De één past zich aan, de ander niet.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Coronel herkent het beeld dat Albers probeert te schetsen voor de kijkers. 'Dat verfijnde gevoel dat Max heeft, dat je het leven in de band blijft houden, dat heeft Pérez niet', zegt Coronel. Pérez gaf na afloop echter aan dat hij een erg goede race had op Suzuka en blij was met het resultaat van het weekend. 'Wat ik hoorde, was een gesprek voor zijn eigen sollicitatie voor volgend jaar', zegt de Dakar-coureur. Zijn Pérez' huidige prestaties dan goed genoeg? 'Ja, want als je twee jonkies in die auto zet, dan vliegen ze elkaar in de haren. Zo'n jonkie wil direct laten zien wat hij kan', vervolgt hij. 'Hij doet waar Red Bull hem voor getekend heeft', vult Albers aan. Coronel kan echter wel genieten van hoe Verstappen net dat beetje extra kan geven. 'Het allermooiste vind ik dan die snelste ronde. Hij knalt er toch wel even een 1:33-er uit.'
Albers zag Leclerc zijn eigen glazen ingooien
Net als tijdens Bahrein en Jeddah vulde Ferrari het podium aan. Wederom was het Carlos Sainz, die in Melbourne nog mocht zegevieren. Charles Leclerc kwam als vierde over de streep en was na afloop kritisch op zichzelf. 'De strategie van Ferrari was fantastisch', zegt Albers. 'De beste strategie van alle teams.' Leclerc verremde zich toen Pérez achter hem aanzat, dat was volgens Albers een cruciaal moment in de race naar het podium. 'Dan gaat hij wijd en kan Pérez er voorbij', analyseert Albers. 'Dat heeft hem de nek omgedraaid, want die marge die hij verloor had hij goed kunnen gebruiken toen Sainz achter hem zat. Hij heeft hem niet voorbij gelaten, hij werd gewoon voorbij gereden. Hij kon niks.'
Coronel is inmiddels wel fan geworden van Sainz. De Spanjaard was tijdens de kwalificatie al sneller dan zijn teamgenoot. Velen denken dat zijn vertrek bij Ferrari een grote rol speelt in zijn motivatie voor dit jaar. 'Hij heeft die bite', zegt Coronel, terwijl Sainz zelf zei dat de auto het gewoon beter doet dan vorig jaar. 'En wat ik heel gaaf vind, is dat hij dit allemaal doet terwijl hij nog geen zitje heeft voor volgend jaar', aldus de Dakar-coureur. Lewis Hamilton neemt immers het zitje van Sainz in bij Ferrari, en er wordt verwacht dat Sainz naar Mercedes gaat. Echter wordt de Spanjaard ook in verband gebracht met Red Bull. Pérez liet op zondag weten dat hij over een maand meer duidelijkheid verwacht over zijn 2025-contract.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties