Verstappen krijgt bijval van landgenoot Frijns: 'FIA een zooitje sinds Todt weg is' Formule 1
Formule 1

Verstappen krijgt bijval van landgenoot Frijns: 'FIA een zooitje sinds Todt weg is'

Verstappen krijgt bijval van landgenoot Frijns: 'FIA een zooitje sinds Todt weg is'

De FIA kondigde op 22 januari aan de regels rondom het taalgebruik van de Formule 1-coureurs aan te scherpen en nog strengere straffen uit te delen. Mocht Max Verstappen opnieuw een scheldwoord laten vallen tijdens de persconferentie, dan zijn er zwaardere consequenties dan zijn taakstraf in Singapore. WEC- en Formule E-coureur Robin Frijns begrijpt heel goed dat Verstappen er klaar mee is.

Het gaat al een tijdje niet van harte tussen de viervoudig wereldkampioen en de FIA. De relatie verslechterde vooral in de tweede helft van het 2024-seizoen, waar Verstappen het gevoel had dat de partijdige stewards, waaronder Johnny Herbert, hem benadeelden. Zo kreeg de Nederlander een taakstraf nadat hij in Singapore zei dat zijn auto 'fucked' was, kreeg hij twee keer tien seconden in gevecht met Lando Norris in Mexico, en kwamen de beslissingen van het bestuursorgaan hem in Brazilië ook niet tegemoet.

In Qatar moest hij zich samen met George Russell bij de stewards melden, waarna hij zijn poleposition verloor. In Abu Dhabi kreeg hij een tiensecondenstraf en twee strafpunten voor een incident in de openingsronde van de race. Verstappen was er klaar mee en riep dat de stewards 'stomme idioten' waren. Na afloop wilde hij er ook liever niet over praten. Hij hoopt dat het in 2025 beter gaat met het bestuursorgaan, maar die kans lijkt inmiddels kleiner te worden. De FIA heeft besloten om strenger te straffen als het taalgebruik van de coureurs niet naar wens is.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen mohammed ben sulayem fia 2024
Verstappen en Ben Sulayem hebben in Qatar gepraat in zijn kantoor.

Frijns wijst op puinhoop van Ben Sulayem

De straffen kunnen oplopen tot een maand schorsing en behoorlijk hoge boetes. Verstappen vond het krankzinnig, naar zijn idee lijkt het nu net alsof de rijders, die volwassen zijn, als kinderen worden afgestraft. Frijns snapt wat de Red Bull Racing-coureur bedoelt als hij het heeft over de puinhoop bij de FIA. Hoewel de straffen nog niet zo controversieel lijken te zijn in het World Endurance Championship en de Formule E, is er genoeg chaos op andere gebieden gaande, zo benadrukt de Limburger.

'In juli hebben ze de Formule E-race in Berlijn en de 6 uur van São Paulo in hetzelfde weekend gepland', baalt Frijns tegenover De Telegraaf. De Nederlander rijdt dit jaar weer een dubbelseizoen, en zal daardoor een van de twee raceweekenden moeten missen. 'Erg spijtig en daar ben ik best wel boos over', gaat hij verder. 'Vroeger was het eigenlijk nooit een probleem om de races op een dusdanige manier te plannen, maar sinds Jean Todt weg is als president, is het daar soms een zooitje.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen krijgt bijval van landgenoot Frijns: 'FIA een zooitje sinds Todt weg is'
Frijns moet in juli kiezen of hij het WEC-weekend of het FE-weekend wil verrijden.

Clash van races beïnvloedt veel rijders

Naast Frijns zal De Vries dezelfde chaotische planning ervaren, die dit jaar ook weer een dubbelseizoen in het WEC en de FE rijdt. Frijns lijkt te denken dat het makkelijk voorkomen had kunnen worden als de FIA iets meer moeite had gedaan om de planning op orde te krijgen. 'Het Formule E-seizoen is in december begonnen en eindigt al eind juli, dus er zijn maar vijf WEC-races die in die periode ook worden verreden', wijst hij aan. 'Dan kan je mij niet vertellen dat er geen enkele optie is om geen clash te veroorzaken. Ik baal er ontzettend van.'

De 33-jarige coureur uit Maastricht had vorig jaar precies hetzelfde probleem. 'Ik heb toen in het conflictweekend in het WEC gereden, dus dit jaar zal ik het weekend van de Formule E verrijden', zegt Frijns. 'Het lijkt me allemaal totaal onnodig', aldus de Nederlander. Fans en verschillende autosportklassen hebben vaker over de schedule clashes geklaagd. Zo wordt de Indy 500 nog altijd in het Monaco-weekend georganiseerd en de 24 uur van Le Mans tijdens het Canada-weekend. Formule 1-coureurs die wel eens mee hebben gedaan aan de 24 uur van Le Mans of de Indy 500, moesten een race daarvoor laten schieten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verstappen krijgt bijval van landgenoot Frijns: 'FIA een zooitje sinds Todt weg is'
Fernando Alonso heeft wel eens een GP overgeslagen om deel te nemen aan de 24 uur van Le Mans of de Indy 500.

Aan de GPDA lijkt geen gehoor te worden gegeven

Vorig jaar, na de Grand Prix van São Paulo, stuurde de rijdersvakbond onder leiding van George Russell een open brief naar de FIA en de FIA-president Mohammed ben Sulayem. Daarin vroegen ze om meer consistentie, meer communicatie en duidelijkheid over waar het geld van de boetes naartoe gaat. Tevens verzochten ze de FIA om de rijders respectvol en als volwassen te behandelen, en dat Ben Sulayem ook om zijn eigen taalgebruik denkt. De brief lijkt tot nu toe een averechtse werking te hebben gehad, met de Emirati die van mening is dat 'de FIA de regels wel bedenkt, en de rijders moeten rijden en zich nergens mee moeten bemoeien'.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws