In 2024 was er veel te doen over straffen voor het gebruik van krachttermen. Zo werd Charles Leclerc in Mexico op de bon geslingerd, en Max Verstappen kreeg zelfs een taakstraf, die hij in Rwanda inloste. De coureurs riepen de FIA op om iets coulanter om te gaan met dit soort incidenten, maar de FIA heeft nu duidelijk gemaakt dat het verzoek van de coureurs in de wind geslagen wordt: de mogelijke straffen worden nog veel en veel zwaarder.
Verstappen was in Singapore de pineut. Na een mislukt weekend in Azerbeidzjan blikte de Nederlander in de persconferentie van de volgende race terug op zijn afstellingsfout. Verstappen had in de derde vrije training in Bakoe nog een redelijke afstelling, maar voerde een kleine aanpassing door. Volgens eigen zeggen een stapje te ver: that f*cked up the car. Verstappen weigerde in de persconferentie zijn excuses aan te bieden, en kreeg vervolgens een taakstraf, die hij bij het FIA-prijzengala inloste.
Lewis Hamilton behoorde tot de collega's, die zich opwonden over de zware straf. De Brit adviseerde Verstappen om zijn straf niet in te lossen. Charles Leclerc was enkele races later de pineut, toen hij per ongeluk het F-woord uitsprak in de persconferentie na de race. Hoewel Leclerc zich snel herstelde, kreeg hij wel 10.000 dollar boete opgelegd. De coureurs schreven de FIA een open brief, waarin onder meer verzocht werd om iets normaler met hen om te gaan in dit soort situaties.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Extreme stappen mogelijk
De FIA heeft nu duidelijk gemaakt dat het bestuursorgaan niks met dat verzoek gaat doen. De nieuwe richtlijnen, die de FIA ook met de FIA-stewards deelt, zijn bekend gemaakt als onderdeel van de 2025 International Sporting Code, en Appendix B, die in het verleden richtlijnen voor 'goed gedrag' bevatte, heeft nu specifieke straffen voor bepaalde incidenten, waar de stewards zich aan moeten houden.
In deze tabel, die hieronder te zien is, wordt onderscheid gemaakt tussen vijf soorten overtredingen: (1) het gebruik van krachttermen, (2) elke vorm van wangedrag, (3) haatzaaierij, (4) het maken van politieke, religieuze, of persoonlijke statements zonder specifieke goedkeuring, en (5) het onvermogen om instructies van de FIA op te volgen bij officiële ceremonies, waarbij het vooral om een opkomstplicht lijkt te gaan bij bepaalde sessies en evenementen.
De tekst gaat verder onder de tabel.
Belangrijk om aan de bovenstaande tabel toe te voegen: er zijn bepaalde multipliers van kracht op de boetes, afhankelijk van het niveau van de competitie. De Formule 1 krijgt een unieke sleutelpositie waarbij alle boetes verviervoudigd zullen worden. Een bedrag van 10.000 euro in de tabel betekent voor een Formule 1-coureur dus een boete van 40.000 euro.
Herhaald gedrag wordt steeds zwaarder bestraft
Onder leiding van president Mohammed Ben Sulayem kunnen coureurs nu zwaar bestraft worden. Het gebruik van een krachtterm kost een Formule 1-coureur 40.000 euro. Een tweede overtreding levert een boete van 80.000 euro op, plus een voorwaardelijke schorsing van een maand. Bij een derde overtreding verliest een coureur 120.000 euro, krijgt hij een maand schorsing opgelegd, en worden kampioenschapspunten afgetrokken.
De conclusie: als Verstappen of enige andere collega driemaal het F-woord gebruikt, kost dat in totaal 240.000 euro, een maand schorsing, en je verliest zo kampioenschapspunten. Indirect betekent dit ook dat het kampioenschap nog niet beslist is als Verstappen met twee of drie Grands Prix te gaan genoeg punten voorsprong heeft. Als hij vervolgens in zijn feestvreugde te vaak het F-woord gebruikt, kan hij puntenaftrek krijgen, en de titel zo alsnog verliezen. Bij andere overtredingen kan de FIA coureurs ook dwingen tot een publieke verontschuldiging.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Nieuwe Verstappen-regel
Hiermee wordt dan ook de zoveelste Verstappen-regel ingevoerd. De regels werden in de afgelopen tien seizoenen al regelmatig aangepast vanwege Verstappen. Zo werd de leeftijdslimiet verhoogd naar achttien jaar, nadat Verstappen op 17-jarige leeftijd de jongste coureur werd. Verder werden de richtlijnen voor het racen al regelmatig aangepast vanwege bepaalde acties van Verstappen, waaronder ook in 2016. Ook in 2024 waren de richtlijnen voor het racen vaak onderwerp van gesprek. Vermoedelijk zal deze laatste ingreep de band tussen de FIA en de coureurs alleen maar verder verslechteren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties