Het echte schaken van de Formule 1-teams begint doorgaans op zondag pas, maar in Azerbeidzjan niet. In Azerbeidzjan kijken de teams op zaterdag al naar allebei de coureurs en waar deze relatief aan elkaar op het circuit rijden. F1Maximaal.nl licht toe waarom Baku City Circuit op zaterdag al strategie, coöperatie en denkwerk van de teams vergt, en wat dit te betekenen heeft voor Max Verstappen, Sergio Pérez en Charles Leclerc, de ogenschijnlijke kanshebbers voor pole.
In een notendop is het de lay-out van het Azerbeidzjaanse asfalt dat Formule 1-teams ertoe dwingt om op zaterdag al samen te werken, en dan met name de laatste sector van het krappe, uitdagende circuit. Baku kent een van de langste rechte stukken van de kalender, van bocht 16 naar bocht 1 rijden de coureurs zo'n 2,2 kilometer vol gas - al voorkwam porpoising dit soms gedurende de vrije trainingen.
F1-team moet kwalificatie strategisch benaderen
Zo'n enorm lang recht stuk kan uitstekend uitgebuit worden door de teams. In Formule 1-wagens is er namelijk sprake van een slipstreameffect wanneer een coureur zijn voorganger volgt. De voorste auto breekt de luchtstroom, waardoor de auto erachter minder weerstand ervaart, en dus een hogere topsnelheid kan behalen. Dit wordt een tow genoemd - alsof je iemand sleept met de auto.
Formule 1-teams zullen tijdens de kwalificatie de coureurs ongetwijfeld instrueren om samen te werken. Twijfelden de teams er voorafgaand aan het weekend aan of het nodig was, dan nam Leclerc die twijfel op vrijdag wel weg. De Monegask dook in het kielzog van Red Bull-coureur Pérez en won daar ongeveer vier tienden mee op het rechte stuk. Dat is een enorme tijdsvermindering, al helemaal in een titelstrijd tussen Red Bull en Ferrari waarin de gaten tussen de rijders kleiner zijn dan dat. Samenwerken wordt in de kwalificatie dus heel, heel erg belangrijk, want het kan een coureur poleposition opleveren.
Also read
Longrun analyse | Machtige tweestrijd tussen Ferrari en Red Bull zonder duidelijke favoriet
Leclerc in het voordeel?
Leclerc zou wat betreft de tow dit weekend licht in het voordeel kunnen zijn ten opzichte van Verstappen en Pérez. Het wordt namelijk langzaamaan duidelijk dat het verschil tussen de eerste en tweede coureur binnen Ferrari groter is dan binnen Red Bull. Wil de nummer twee in het wereldkampioenschap, Leclerc, in Q3 tweemaal gesleept worden door Carlos Sainz, die zich op deze manier volledig weg zou cijferen, dan bestaat er een kans dat de Spanjaard instemt onder het mom 'Leclerc heeft het harder nodig'. Bij Red Bull ligt dat, met name na Monaco en Spanje, wel anders.
Pérez heeft namelijk aansluiting gevonden bij Verstappen en Leclerc, en dat betekent dat Red Bull in theorie niemand meer een voorkeursbehandeling moet en wil geven. Vermoedelijk zal dit resulteren in een Q3 waarin Verstappen eenmaal meegeholpen wordt door zijn Mexicaanse collega, om vervolgens zelf een ronde op te offeren. De Oostenrijkse renstal heeft eigenlijk geen keus, al helemaal omdat ze er vanuit kunnen gaan dat Ferrari sowieso op zoek gaat naar die tow.
Kiest Verstappen voor de eerste of tweede ronde?
Het blijft speculeren, maar het bovenstaande plan, met eerst een tow voor de ene Red Bull, gevolgd door een tow voor de andere, lijkt het meest waarschijnlijk. Voor welke Q3-run ga je dan, run één of run twee? Het vormt een dilemma waarin Verstappen vermoedelijk de eerste keuze krijgt als kampioenschapsleider, en na Monaco is zijn keuze al wel te voorspellen.
Kies je voor run één dan lever je misschien een tiende, of anderhalf, in qua track evolution. Per ronde die er gereden wordt, wint de baan een beetje aan grip. De tijden zullen in die eerste vliegende ronde dus iets hoger liggen dan in de tweede, maar de andere kant van de medaille is dat je risico loopt wanneer je voor run twee gaat. In Monaco zagen we dit nog, met Verstappen die zijn laatste ronde af moest breken vanwege een crash van zijn teamgenoot.
Met Monaco in het achterhoofd is het niet onwaarschijnlijk dat Verstappen eieren voor zijn geld kiest en zegt: joh, doe mij die eerste run van Q3 maar, daarna help ik Pérez mee. Gebeurt er in die laatste ronde dan niets, dan zou het kunnen dat zijn teamgenoot voor hem eindigt, maar de behoudende, rationele Verstappen die we in 2022 gezien hebben, verkiest dat risico vermoedelijk boven wéér een gemiste kans omdat één van de tien overgebleven coureurs niet binnen de lijntjes weet te kleuren in de slotseconden. Om 16.00u zien we hoe dit vraagstuk zich ontplooit.
Meer van dit soort content? Volg mij op Twitter!
Door: Christian Moerman | Twitter: @ChristianMoerm1
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties