Pierre Waché, de technische directeur van Red Bull Racing, heeft een boekje opengedaan over de samenwerking met Max Verstappen. De Fransman bekleedt al jaren een topfunctie bij de Oostenrijkse renstal en heeft dus moeilijke, maar ook mooie tijden meegemaakt met Verstappen. Hier vertelt hij bij De Telegraaf over, terwijl hij ook aangeeft Verstappen te willen helpen met de bolide van 2022.
'Verstappen heeft zoveel talent, dat hebben we hiervoor nog nooit gezien. Een exceptionele coureur', zo steekt hij van wal in gesprek met het Nederlandse medium. 'Daarnaast heeft hij een sterk karakter. Zijn verlangen en drive om races te winnen zorgen voor nog meer motivatie binnen het team', ziet de technische topman.
Hij werkt al samen met de coureur sinds Verstappen zich bij Red Bull voegde in 2016. In die periode van zeven jaar heeft Red Bull tegenslagen gekend, maar ook een titel gewonnen. Daarnaast stond de topcoureur er vaak alleen voor, omdat teamgenoten simpelweg zijn niveau niet haalden in het materiaal. Waché: 'We hebben hiervoor moeilijkere jaren gehad, waarin het voor de andere coureur moeilijk was om de auto onder controle te hebben.'
'Verstappen was toen al zo goed dat hij er toch in slaagde meer uit de auto te halen. Hij weet wat hij wil en nodig heeft', weet zijn collega. Die instelling helpt een team enorm mee omdat het een duidelijk signaal afgeeft betreffende waar een team heen moet met de ontwikkelingen. Zodoende wist Verstappen Red Bull over enkele jaren een richting in te sturen die uiteindelijk in een wereldtitel resulteerde.
Verstappen heeft het lastig in 2022-materiaal
Dat Verstappen het in het 2022-materiaal lastiger heeft dan afgelopen seizoen, dat is inmiddels duidelijk, hoewel hij zelf vindt dat dat wel meevalt. Het gat naar teamgenoot Sergio Pérez is stukken kleiner en de nieuwe bolide mist grip aan de voorkant, wat Verstappen erg belangrijk vindt. 'In dit nieuwe tijdperk wordt er weer gebruik gemaakt van het grondeffect bij de auto's. Dat zorgt ervoor dat het vinden van de juiste balans wat moeilijker wordt, zeker aan de voorkant.'
'Daarnaast zijn de nieuwe voorbanden van Pirelli wat zwakker dan we vooraf hadden verwacht', benadrukt de technische man. Deze verrassingen hebben gezorgd voor een suboptimale bolide. Waché: 'We moeten Verstappen proberen te helpen. Begrijp me niet verkeerd, hij is nog steeds snel, maar hij kan nog meer uit de auto halen.'
Verstappen nog altijd topfavoriet voor eindzege na de eerste vrije trainingen in Azerbeidzjan.
Let op: Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties