Verslag VT1 | Ferrari schiet uit de Hongaarse startblokken, Verstappen competitief met nieuwe RB20 Formule 1
Formule 1

Verslag VT1 | Ferrari schiet uit de Hongaarse startblokken, Verstappen competitief met nieuwe RB20

Verslag VT1 | Ferrari schiet uit de Hongaarse startblokken, Verstappen competitief met nieuwe RB20

Carlos Sainz heeft het weekend in Hongarije duidelijk als snelste geopend. De Spanjaard was bijna drie tienden sneller dan oud-teamgenoot Max Verstappen, die met een vernieuwde RB20 op pad was. Charles Leclerc zorgde er met P3 voor dat Ferrari goed van start ging, voor George Russell en Zhou Guanyu.

De eerste helft van 2024 zag vaak opvallend lage temperaturen in de raceweekenden. Vooral in Canada en Groot-Brittannië was het behoorlijk koud, en niet geheel toevallig was Mercedes in die weekenden zeer competitief. De W15 doet het goed bij lage temperaturen, en het weekend in Boedapest wordt dan een serieuze test, aangezien er het hele weekend temperaturen van boven de dertig graden verwacht worden. Vooral de baantemperatuur van 58,4 graden naderde recordhoogtes op de Hungaroring in de eerste vrije training.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Red Bull heeft flinke upgrades meegenomen naar Hongarije, en wilde de eerste vrij training gebruiken om data te vergaren. Sergio Pérez werd op pad gestuurd met de 'oude' RB20, inclusief aero rakes. Max Verstappen was wél voorzien van de nieuwe onderdelen, en het feit dat hij als enige coureur meteen op de zachte banden naar buiten reed, leek een indicatie te zijn dat het testen van deze nieuwe onderdelen als cruciaal wordt gezien door de constructeurskampioen.

Verstappen met nieuwe Red Bull bovenaan

Concurrent McLaren is het enige team dat helemaal geen upgrades meenam naar Boedapest, maar dat weerhield Lando Norris er niet van om de sessie met een snelle tijd te openen. Na zeven minuten stond Norris tweede, op slechts 0,035 seconden achterstand van Verstappen, en enkele tienden voor Mercedes-coureur George Russell. Bijna alle coureurs kozen in deze eerste stint voor mediumbanden, met uitzondering van de Ferrari's en Aston Martins op hard, en Verstappen dus op zacht.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Het Mercedes-duo legde de lat wat hoger en greep de eerste twee plekken, met Russell op een 1:20,0, maar Verstappen versnelde bij zijn nieuwe snelle ronde naar 1:19,8. Ook Valtteri Bottas deed het opvallend goed aan het begin van de eerste trainingssessie, en was vaak voorin terug te vinden. Na dertien minuten liet hij de derde tijd noteren, op zes tienden achterstand van Verstappen. De Fin werd vervolgens afgelost door Norris, waardoor de drie snelste mannen van de kwalificaties van de afgelopen weken weer in de top drie stonden.

Pérez was na twintig minuten tijd de enige coureur zonder tijd, terwijl Haas de top negentien afsloot met Kevin Magnussen en 2025-coureur Oliver Bearman. Nico Hülkenberg was daarmee de enige vaste coureur die nog even moest wachten voor hij in de auto kon kruipen. Beide Australiërs lieten op dat moment tijdsverbeteringen zien. Daniel Ricciardo probeert zich in de kijker te rijden bij Red Bull Racing, en sprong naar P11, maar daarmee was hij nog bijna drie tienden langzamer dan Yuki Tsunoda, die zesde stond. Oscar Piastri voegde zich bij het gevecht vooraan met de derde tijd, achter Verstappen en Russell, maar voor Piastri.

Wat kan Ferrari?

In de strijd vooraan is Ferrari de laatste weekenden de afwezige geweest. Waar het in Miami en Imola uit leek te draaien op een strijd tussen Red Bull, McLaren, en Ferrari, werd Ferrari in de weekenden daarna vervangen door Mercedes vooraan. De Duitse fabrikant moet dit weekend de strijd aangaan met de hoge temperaturen, terwijl Ferrari op de langzamere Hungaroring weer een kans kan krijgen. In Monaco was Charles Leclerc nog de snelste man, maar in Hongarije schoot hij door de grindbak. Indrukwekkenden was de vierde tijd van teamgenoot Carlos Sainz, die met het harde rubber twee tienden langzamer was van Verstappen. Vooraan werd Piastri steeds sneller. Zijn tweede tijd op 0,007 seconden van Verstappen met mediums was een serieus waarschuwingsschot.

Kwalificatiesimulaties: Ferrari is terug?

In de eerste helft van de sessie gebruikte alleen Red Bull de zachte banden. In de tweede helft van de eerste vrije training kwamen steeds meer teams met de zachtste C5-banden naar buiten. Daardoor nam Alexander Albon korte tijd P1 over, maar voor de eerste serieuze richttijden moesten we Mercedes in de gaten houden. Russell was met een 1:19,1 ruim zes tienden sneller dan de Williams, en hield Hamilton op anderhalve tiende achterstand. Norris zorgde voor een Britse top drie met een tweede tijd op net wat minder dan een tiende. Piastri sloot niet veel later aan op P3, op 0,112 seconden achterstand.

Daarbij viel wel op dat Norris sneller dan Russell was in alle langzame bochten, maar langzamer op de rechte stukken. Dan kan op een verschil in afstelling wijzen, maar Mercedes schroeft vaak ook de motor verder open op de vrijdag. Na de veelbelovende tijd van Sainz op harde banden bevestigde Leclerc de vorm van het Italiaanse team met een 1:19,0 en de snelste tijd. Zijn Spaanse teamgenoot had het nog veel beter voor elkaar en zette iedereen met een 1:18,7 op flinke achterstand.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Verslag VT1 | Ferrari schiet uit de Hongaarse startblokken, Verstappen competitief met nieuwe RB20
Ferrari begint sterk aan het weekend.

Bij Pérez waren de eerste indicaties niet veelbelovend. Bij zijn eerste kwalificatiesimulatie van het weekend zette hij - weliswaar met de RB20 zonder upgrades - de tiende tijd neer op bijna een seconde achterstand met nieuwe zachte banden. Alleen Verstappen moest op dat moment nog een kwalificatiesimulatie afwerken. De Nederlander deed het behoorlijk goed en schoot van P14 naar P2. Daarmee kwam hij wel nog 0,276 seconden tekort op Sainz, maar hij was wel duidelijk sneller dan alle niet-Ferrari-coureurs.

Met nog tien minuten op de klok deed Verstappen een nieuwe poging tot een snellere rondetijd. Dat leverde een tijdsverbetering op in de eerste sector, waar hij zelfs ruim een tiende sneller was dan Sainz, maar in de laatste twee sectoren verloor hij te veel tijd, waardoor hij de tijd van zijn voormalige teamgenoot niet kon aanvallen. Sainz sloot de sessie dan ook als snelste man af, voor Verstappen, Leclerc, Russell, de verrassende sterke Zhou Guanyu, en Norris op zes. Zhou startte in 2023 ook al als vijfde in Hongarije. Piastri, Tsunoda, Stroll, en Hamilton sloten de top tien af, terwijl Pérez met P11 ruim zeven tienden tekortkwam.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws