De eerste vrije training van een Grand Prix is de eerste trainingssessie die Formule 1-coureurs rijden wanneer er een raceweekend plaatsvindt. Gedurende deze sessie, die één uur duurt, testen de Formule 1-teams diverse aerodynamische en technische mogelijkheden.
Normaliter vindt de eerste vrije training op lokaal vroeg in de middag plaats. Het is dan ook het eerste moment van een raceweekend waarop de Formule 1-auto's het asfalt op gaan. Elke vaste coureur moet tijdens het seizoen minimaal eenmalig zijn auto afgeven aan een jong talent in de eerste vrije training, om zo de jeugd de kans geven meer ervaring op te doen.
Deze pagina gaat verder onder het nieuws.
Ondanks dat er altijd een formele lijst met rondetijden wordt weergeven, zijn de resultaten van de eerste trainingssessie niet erg bepalend. Teams focussen zich veelal op het vergaren van data en het bewerkstelligen van de meest ideale set-up voor de auto. Hierdoor is er geen competitief gehalte tijdens de sessie; de coureurs houden zich vooral bezig met het rijden van zoveel mogelijk rondjes. Een snelle rondetijd van een coureur of een team tijdens de eerste vrije training is dan ook vaak niet representatief voor de rest van het raceweekend.
Tijdens de eerste trainingssessie hebben de teams de vrijheid om alles met de auto te doen. Zo rijden veel auto's geregeld met een aero rack, een metaal omhangsel dat de luchtstromen rondom de auto meet. Teams mogen, formeel gezien, met illegale onderdelen rijden zonder daar een straf van de FIA voor te krijgen. Wel is er sprake van een gentleman's agreement tussen de teams, waarin men heeft afgesproken om zo legaal mogelijk te werk te gaan tijdens de oefensessie.