Lando Norris moet in China vanaf de derde positie starten nadat zijn teamgenoot Oscar Piastri de snelste tijden neerzette en ook George Russell nog net onder de tijd van Norris dook. Na een vrije teleurstellende ochtendsessie is hij echter al weer opgefleurd, mede vanwege hoe goed de auto presteerde. Norris verwacht dat het in de hoofdrace vooral zal gaan om bandenmanagement.
Norris is wel te spreken over zijn bolide voor 2025, ook al bracht het hem geen poleposition in China. 'De auto is goed. Hij is snel en niet gemakkelijk, maar dat is de prijs die je soms betaalt', weet de Britse coureur. Hij kijkt uit naar een goede race tegen zijn teamgenoot die vanaf poleposition start. 'Zolang we alles netjes houden en niet te veel kibbelen, kunnen we een goede race rijden', voorspelt de Brit voor de zondag.
Norris merkte tijdens de ochtendsessie al hoe lastig het is je banden heel te houden op het asfalt van het Shanghai International Circuit. 'We hebben in de sprint gezien hoe lastig het was om op de voorbanden te letten, te weten wanneer je moet pushen, hoeveel je moet pushen', geeft de McLaren-coureur aan. Ook tijdens de kwalificatie heeft hij niet alle antwoorden gevonden. 'Veel vraagtekens waar we pas een antwoord op hebben als we morgen gaan rijden', wa thet duidelijk maakt dat ze zich er voorlopig bij moeten neerleggen dat ze niet alles begrijpen over de bolide.
Bandenmanagement wordt de sleutel op zondag
Bandenmanagement is een term die de meeste coureurs zich in de mond halen in China, zo ook Norris. 'Bandenmanagement is hier anders dan normaal bandenmanagement', is hij van mening. 'Het gaat om de graining, niet om de temperatuur. Het is anders dan in Australië, waar het alleen ging om het managen van de inters en de temperaturen', schetst hij hoe lastig het is om goed met je banden om te gaan op dit specifieke circuit.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Norris verwacht concurrentie uit meerdere hoeken. De Zilverpijlen staan zeker op zijn radar. 'Mercedes is hier in het verleden sterk geweest', weet de Brit. Bandenmanagement gaat de Duitse renstal volgens hem namelijk zeer goed af. 'In Las Vegas bijvoorbeeld zorgden ze goed voor de voorbanden, dus dit is een van hun sterke punten en waarschijnlijk de reden waarom ze vandaag zo snel waren', neemt Norris aan. 'Ik moet me gewoon op mezelf concentreren en goed werk leveren', wil hij echter niet te veel afgeleid worden door zijn rivalen.
Norris maakte enkel fouten in de laatste ronde
Na de tegenvallende kwalificatie van vrijdag, heeft McLaren een aantal dingen aangepast. 'We hebben zeker wat verbeteringen gemaakt ten opzichte van gisteren en eerder', geeft hij toe. 'Het is moeilijk om te zeggen hoeveel beter we morgen zullen zijn. We denken dat we de goede kant op zijn gegaan en ik voelde me comfortabeler', gaat Norris de Grand Prix van China echter met een positief gevoel tegemoet.
Ondanks de derde plek op de startgrid, is Norris tevreden over de meeste rondes die hij reed. 'Ik leverde in bijna elke ronde die ik reed een optimale prestatie, behalve in de laatste', ging het juist in de cruciale ronde fout voor de Brit. 'We zitten in een betere positie, ik voel me comfortabeler. Ik maakte alleen een paar foutjes in mijn laatste ronde en kreeg het niet voor elkaar', is de simpele verklaring voor het missen van poleposition. 'Dat lukte Oscar wel, dus gefeliciteerd', sluit hij af met lof voor zijn teamgenoot.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties