Er zijn verschillende manieren om via de Formule 1 impact uit te oefenen. Bij Red Bull Racing komt die impact er door zich in de markt te zetten als professioneel topteam, met dan ook nog eens een uithangbord als Max Verstappen om u tegen te zeggen. Niet iedereen kan het op die manier aanpakken. Zelfs binnen dezelfde 'familie' in de autosport kan een verschillende aanpak overwogen worden.
Het is toch met name de blik achter de schermen bij Red Bull in de Netflix-documentaire Drive To Survive en de persoonlijkheid van Max Verstappen die opnieuw voor een grotere populariteit van de Formule 1 gezorgd hebben. Dat is een rechtstreekse manier om meer mensen bij de sport te betrekken. Bij het kleinere RB, zoals het vroegere AlphaTuari nu heet, willen ze dat elke Grand Prix opnieuw doen, met verschillende activiteiten.
RB kan alle kanten uit met nieuwe identiteit
'De carwash in Miami was waarschijnlijk het beste voorbeeld van wat we proberen te bereiken', vertelt CEO Peter Bayer aan Motorsport. 'We willen activiteiten houden waarbij iedereen wordt uitgenodigd om mee te doen, een combinatie van Formule 1-content met muziek, kunst en cultuur.' Dat is een grote opgave, maar het voordeel is wel dat je er dan ook zowat alle kanten mee uit kunt.
In de aanloop naar de Grand Prix op Silverstone heeft RB een akkoord gesloten met Warner Bros, om reclame te maken voor de film Twisters. 'Het gaat dus verder met de film Twisters en er zitten een aantal andere partnerships over films in de pijplijn. We zullen ons ook inzetten voor alles met betrekking tot muziek. We geloven dat muziek één van die universele talen is die iedereen begrijpt', legt Bayer uit.
Red Bull moet luisteren naar grote partners
Het is dus de bedoeling om RB zowat in de markt te zetten als het meest leuke Formule 1-team op de grid. Wat dan met Red Bull? Dreigt het team van Verstappen dat etiket dan niet kwijt te geraken? 'We noemen Red Bull altijd onze grote broer en in vele manieren is Red Bull dat ook. Zij vechten voor het WK. Ze hebben een aantal grote bedrijven als partners en ze hebben op sommige vlakken waarschijnlijk minder vrijheid om de zaken die wij doen te faciliteren.'
'Op Silverstone moest alles heel snel gaan', merkt Bayer ook op. 'We hebben niet enkel fysiek nog plaats op de wagen voor een partner, maar we zijn ook in staat om ons aan een samenwerking zoals die met Twisters aan te passen. Dat is een win-winsituatie.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties