oscar piastri mclaren 2025 vrijdag bahrein Formule 1
Formule 1

Piastri grijpt poleposition, Norris vergooit het en staat met Verstappen buiten de top vijf

oscar piastri mclaren 2025 vrijdag bahrein

Oscar Piastri heeft zijn tweede poleposition uit zijn carrière gepakt. Daarmee wist hij zijn teamgenoot en grootste concurrent, Lando Norris, voor te blijven. De kampioenschapsleider vergooide zijn Q3-ronden wederom en kwalificeerde zich als zesde, nog achter George Russell, Charles Leclerc, Kimi Antonelli, en Pierre Gasly. Red Bull Racing had het zwaar en sloot de sessie af met de zevende plek voor Max Verstappen. Yuki Tsunoda start als tiende, vlak achter Lewis Hamilton.

De kwalificatie in Bahrein ging van start om 19:00 uur lokale tijd. Dit is een uur later dan de tweede vrije training, en daardoor lagen de temperaturen ook duidelijk lager. De buitentemperatuur was tot 26 graden gezakt, terwijl de baantemperatuur met 31 graden ook niet meer al te hoog lag. Dat betekende goed nieuws voor alle uitdagers van McLaren, dat in de bloedhete middagsessie oppermachtig was.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q1: Valse start voor Red Bull

Fernando Alonso zette in Q1 de eerste richttijd neer met een 1:32,3, nadat de Spanjaard in de vrije trainingen ook al goed voor de dag kwam. Verstappen was na twee sectoren een halve tiende sneller, maar verremde zich in de laatste bocht volledig en zocht meteen de pitstraat op. Yuki Tsunoda was na twee sectoren zelfs een tiende sneller dan Verstappen. De Japanner schoot in de laatste bocht van de baan af. Hij zette wel de snelste tijd neer, maar verloor die ronde, terwijl Verstappen deelde dat er iets helemaal niet goed was met de auto.

Andere coureurs gingen veel sneller dan Alonso en de Red Bulls. Jack Doohan greep de verrassende eerste tussentijd voor Lewis Hamilton, tot de echte toppers aan hun ronden begonnen. Charles Leclerc ging naar 1:31,4, en was daarmee slechts 0,06 seconden langzamer dan Piastri. Lando Norris was echter de snelste McLaren-coureur bij de eerste snelle ronden met een 1:31,1. Daarmee had hij drie tienden voorsprong op de rest. Kimi Antonelli en George Russell kwamen in hun eerste pogingen meer dan zeven tienden tekort.

Q1: Verstappen ontsnapt

Met vijf minuten te gaan stond iedereen binnen, waarbij de Red Bulls als enigen nog geen rondetijd hadden staan. Verder stonden Lance Stroll, Isack Hadjar, en Gabriel Bortoleto in de gevarenzone. Red Bull nam veel risico door in die laatste run niet al te vroeg naar buiten te gaan. Verstappen en Tsunoda behoorden tot de laatste coureurs om het circuit pas op te gaan, terwijl er geen drie minuten meer op de klok stonden. Een gele of rode vlag zou daardoor een dubbele exit kunnen opleveren. De enige die niet meer naar buiten kwam, was Leclerc, terwijl de McLarens nog een ronde op hun eerste set banden reden.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Het regende tijdsverbeteringen bij het vallen van de vlag, terwijl de Red Bulls pas in de laatste minuut aan hun snelle ronden begonnen. Verstappen opende met een goede eerste sector. De Nederlander werkte een goede ronde af, en sprong naar de derde plek, achter Norris en Hamilton. Tsunoda was minder snel, maar zijn veertiende plek was ook voldoende, met een achterstand van vier tienden op de wereldkampioen. Uiteindelijk overleefden alle grote namen zo, al was de exit van Alexander Albon een verrassing. Achter de Williams-coureur vielen ook Liam Lawson, Bortoleto, Stroll, en Oliver Bearman af.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: Harde crash van Ocon

Naast de topteams was alleen Alpine nog met beide coureurs aanwezig. Jack Doohan en Pierre Gasly haalden allebei de top acht in het eerste kwalificatiedeel. Gezien het verschil van slechts vier tienden tussen de derde en veertiende tijden van de Red Bulls in Q1 was al duidelijk dat de verschillen in Q2 ook weer klein zouden zijn, en dat kleine foutjes meteen zouden worden afgestraft. Met uitzondering van de McLarens en Leclerc gebruikten alle coureurs dan ook twee sets zachte banden in Q1.

Als Verstappen zijn kansen in Q3 dus optimaal wilde houden met twee sets nieuwe banden, moest hij Q2 overleven met één set nieuwe banden. Teamgenoot Tsunoda wilde het bal aftrappen, maar kon zijn ronde niet afrijden, omdat Haas-coureur Esteban Ocon in de derde bocht hard crashte en zo een rode vlag veroorzaakte. Een nadeel dus voor Tsunoda, die zijn banden zo al enigszins gebruikt had. De meeste topcoureurs waren halverwege hun out lap.

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q2: McLaren laat spierballen zien

De sessie werd enkele minuten later hervat met elf minuten op de klok. De McLarens gebruikten hiervoor een nieuwe set banden, terwijl Verstappen en Hamilton weer kozen voor de set banden, waarmee ze eerder alleen een halve opwarmronde reden. Verstappen kreeg in de ingekorte sessie zo een kans om een set banden te sparen, nadat hij in de eerste sessie al twee sets banden moest inzetten. Tsunoda had nog maar één set nieuwe banden, en wachtte als enige tot de laatste minuten.

Mercedes moet zich na de kwalificatie nog melden bij de wedstrijdleiding, nadat beide coureurs al richting het einde van de pitstraat reden, voordat de tijd bekend werd gemaakt waarop de sessie hervat zou worden. De Mercedessen reden dus als eersten hun ronden, waarbij Antonelli ruim twee tienden sneller was dan zijn ervaren teamgenoot. McLaren liet haar spierballen wederom zien. Norris klokte een 1:30,5. Die tijd werd later aangescherpt door Piastri. De Australiër was een tiende sneller, en zeven tienden sneller dan Antonelli op de derde plek. Alleen Leclerc wist zich nog in dat gat te nestelen, maar de Monegask kwam ook zes tienden tekort.

Verstappen en Hamilton braken hun ronden allebei af, nadat zij concludeerden dat hun banden niet vers genoeg meer waren voor een snelle ronde. Beide coureurs kozen ervoor om genoeg tijd over te houden om aan het einde van Q3 nog een poging te wagen met een nieuw setje, al levert dit dus een nadeel op voor Q3.

Q2: Red Bull komt met de schrik vrij

Door die situatie hadden slechts negen coureurs een tijd staan met anderhalve minuut te gaan. Zo had Hamilton een theoretische kans om bij een rode vlag Q3 te halen, zonder een tijd te hebben neergezet. Die rode vlag kwam echter niet. Mercedes begon wederom als eerste aan die laatste poging. Russell en Antonelli gingen naar de derde en vierde tijden, slechts twee tienden achter het McLaren-duo. Tsunoda deed het ook relatief goed met een voorlopig zesde tijd, maar toen moesten veel andere coureurs nog volgen.

Gasly bleef sterk presteren voor Alpine en schoot naar de derde tijd, en was vier tienden sneller dan Verstappen. Met een zevende tijd was Verstappen wel veilig, al viel de Limburger nog terug tot P9. Piastri en Norris eindigden bovenaan, voor Gasly, Russell, Antonelli, Leclerc, Sainz, Hamilton, en de twee Red Bulls op plekken negen en tien. Doohan, Hadjar, Hülkenberg, Alonso, en Ocon vielen dus af, waarbij Alonso afsloot met een sarcastisch bericht: 'Goed werk, jongens.'

De tekst gaat verder onder de Tweet.

Q3: Verstappen opent met tiende tijd

Met de vier topteams nog intact en Gasly en Sainz als eenlingen ging Q3 van start. Alleen de McLarens en Mercedessen hadden nog twee sets nieuwe banden, waardoor de rest dus moest kiezen. De andere teams wilden eerst een banker lap neerzetten op gebruikte banden. Tsunoda en Verstappen stonden als eerste aan het einde van de pitstraat, en zouden dus de eerste richttijden neerzetten.

Verstappen had echter een grote fout in zijn eerste sector, en liet daardoor al een halve seconde liggen op Tsunoda, die wel een goede ronde reed. De Japanner ging naar 1:31,6, terwijl Verstappen op een 1:32,0 bleef steken. De snelste ronden moesten echter in de tweede poging komen. De uitzondering daarop was Mercedes. Antonelli opende met een slechte ronde met een 1:31,4. Russell was ruim een seconde sneller en klokte een 1:30,3. Verstappen klaagde ondertussen vooral over zijn dramatische remmen.

Ferrari was op gebruikte banden sneller dan Red Bull, maar McLaren was zoals verwacht het snelste team. Piastri zette de snelste tijd neer, een tiende voor Russell, terwijl Norris opvallend genoeg net achter de Mercedes-coureur stond. Leclerc en Hamilton stonden op plekken vier en vijf, voor Antonelli. De top tien werd volgemaakt door Tsunoda, Gasly, Sainz, en hekkensluiter Verstappen. De wereldkampioen schoof nog wel twee plekken op, toen Hamilton en Antonelli hun tijden verloren vanwege track limits.

Q3: Piastri pakt poleposition, Verstappen op P7

Mercedes bleek in Q3 razendsnel te zijn, waarbij Piastri de aanval kon openen op de McLaren, terwijl Russell achter hem nog sneller was. Antonelli schoot naar de eerste tijd met 1:30,213, maar daarna moest de rest nog komen. Russell was twee tienden sneller, en nam de eerste plek over. Ook Ferrari deed het goed, waarbij Leclerc voor Antonelli kwalificeerde. Gasly nam de vierde tijd over, maar de top drie uit het kampioenschap moest toen nog komen.

Verstappen kwam vier tienden tekort, en eindigde op de zevende plek. Oscar Piastri sloeg bij het vallen van de vlag toe en greep poleposition voor Russell, Leclerc, Antonelli, en Gasly. Norris vergooide beide kwalificatieronden en eindigde met de zesde tijd, slechts één plek voor Verstappen. Sainz, Hamilton, en Tsunoda sloten de top tien af.

Uitslag kwalificatie Grand Prix van Bahrein

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws