max verstappen zaterdag gp bahrein redbullracing 2025 Analyse
Analyse

Analyse | Omstandigheden doen Red Bull pijn, McLaren tientallen km/u sneller in deze bochten

max verstappen zaterdag gp bahrein redbullracing 2025

McLaren domineerde de derde vrije training en was ongelooflijk snel in de kwalificatieruns aan het einde van de sessie. Het voorspelt niet veel goeds voor Red Bull Racing en de andere concurrenten, die hadden gehoopt dat het gat met McLaren niet zo heel groot zou zijn. Het ging bij Red Bull ook niet van een leien dakje. Heeft Max Verstappen progressie kunnen boeken? F1Maximaal.nl duikt in de data.

De voorsprong van McLaren was in VT3 haast angstaanjagend en iets wat we in 2023 bijvoorbeeld bij Red Bull zagen. Ditmaal was de Oostenrijkse renstal het team dat achter de feiten aanliep. Het ging niet soepel voor de viervoudig wereldkampioen, die nog steeds kampte met een nerveuze auto en in het begin zelfs een ronde af moest breken.

Het was 'fucking terrible', zei Verstappen over de boordradio. Zoals vanaf de eerste training al duidelijk was, zijn de langzame bochten de pijnpunten van de RB21. McLaren heeft met haar afstellingen voor iets minder topsnelheid gekozen, maar vanwege de stabiliteit van de bolide in de bochten kunnen Norris en Piastri meer entry speed meenemen. Aangezien we Verstappen vs. Norris hebben geanalyseerd na VT2, kiezen we deze twee coureurs opnieuw voor een analyse na VT3.

Als we van beide coureurs de snelste ronde nemen en die gaan analyseren, dan is te zien dat ze in de eerste sector redelijk gelijk opgaan. Verstappen is zelfs sneller bij de entry en de exit, maar na bocht 1 heeft Norris de touwtjes in handen, en verliest Verstappen alleen maar tijd. Uit bocht 4 vertrekt Norris zo'n twaalf kilometer per uur sneller dan de Nederlander. In de bochten zelf, dus op het langzaamste punt, is de RB21 wel weer sterk.

De tekst gaat verder onder de grafiek.

Analyse | Omstandigheden doen Red Bull pijn, McLaren tientallen km/u sneller in deze bochten
De snelste ronden van VT3 van Verstappen en Norris onder de loep. (Bron: F1-tempo.com)

McLaren verbluffend snel in sector 3

Verstappen wint in sector 2 hier en daar wat tijd terug die hij verliest in de langzame bochten, maar in sector 3 gaat de McLaren er echt vandoor. Op de entry van bocht 11 is het verschil meer dan 10 kilometer per uur, bij de exit bijna 20. Vanwege de betere balans en grip, en het betere bandenmanagement, van de MCL39 is Norris sneller door de bochten en kan hij eerder op zijn gas, waardoor Verstappen bij het ingaan van sector 3 al drie tienden achterloopt op Norris. Daar spelen Verstappens moeilijkheden met de banden ook een rol.

De tekst gaat verder onder de grafiek.

Analyse | Omstandigheden doen Red Bull pijn, McLaren tientallen km/u sneller in deze bochten
De exit van bocht 11, waaruit Norris veel sneller weg was dan Verstappen. (Bron: F1-tempo.com).

Onderaan de delta is dan ook te zien dat Norris vanaf dat punt enorme winst boekt. Vanaf dat moment loopt de achterstand van Verstappen alleen maar op. De track domination is ook een beetje veranderd ten opzichte van VT2. De rondes van VT2 en VT3 zijn echter niet zo goed te vergelijken vanwege de verschillende omstandigheden: banden, baantemperatuur, algemene temperatuur, en de baanevolutie. VT2 werd immers in de avond verreden. Waar we wel naar kunnen kijken, is in hoeverre deze dynamiek is veranderd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Analyse | Omstandigheden doen Red Bull pijn, McLaren tientallen km/u sneller in deze bochten
De gedeeltes waarin Verstappen en Norris dominant zijn tijdens VT2 (links) en VT3 (rechts). (Bron: F1-tempo.com)

De veranderingen hierin hebben deels te maken met de temperatuurverschillen tussen de twee sessies. Bovendien doet de MCL39 het erg goed als het warmer wordt, wat ook het geval was in VT3. Het is te zien (aan de blauwe sectoren) dat Verstappen tijdens VT2 nog sneller was in de exits en op langere stukken sneller was richting de bocht. In VT3 was Norris juist een stuk sneller in de entries en exits, en ook op de rechte stukken. Tijdens VT3 was Verstappen alleen in de bochten nog sneller dan Norris.

Red Bull heeft dingen aangepast

Red Bull leek op vrijdag iets meer topsnelheid te hebben, wat te zien is aan de snelheden die Verstappen behaalde op rechte stukken en bij het ingaan van bochten. Het is goed mogelijk dat Red Bull met meer downforce is gaan rijden om stabieler door de bochten te komen, maar merkt nu dat het inleveren van topsnelheid behoorlijk pijn doet. In de strijd met een efficiënte bolide als de McLaren, zijn beide factoren nodig. McLaren kan momenteel het een met het ander compenseren zonder snelheid te verliezen.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Analyse | Omstandigheden doen Red Bull pijn, McLaren tientallen km/u sneller in deze bochten
Waar Verstappen domineerde in VT2 en VT3, een vergelijking van zijn eigen rondes. (Bron: F1-tempo.com).
schermafbeelding 2025 04 12 om 164825
Pijnpunt bocht 11 van de RB21 laat flinke verschillen zien tussen VT2 en VT3. (Bron: F1-tempo.com)

Op vrijdag, onder koelere omstandigheden, was de entry en exit speed van Verstappen beter dan op zaterdagmiddag onder hete omstandigheden. Dat is aan de ene kant bemoedigend voor de kwalificatie, die om 18:00u Nederlandse tijd onder iets koelere omstandigheden zal worden verreden dan VT3. Verstappen verliest in VT3 eigenlijk alleen maar tijd ten opzichte van zichzelf in VT2, wat vanaf de eerste bocht al begint.

Als de tegenvallende data van VT3 komen door een set-upwijziging, dan is het nog maar de vraag in hoeverre Red Bull dit kan herstellen. 1,4 seconde naar McLaren is een behoorlijk gat, vooral als je bedenkt dat Red Bull de motor ditmaal wel vol open had. Hoe dan ook wordt er tijdens de kwalificatie nog wat brandstof geloosd. Wellicht komen de omstandigheden Red Bull ook wat tegemoet, en kan Verstappen, net als in Japan, het onmogelijke presteren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws