Frédéric Vasseur denkt dat er nog eens goed naar de regels omtrent het testen met de oude Formule 1-auto's gekeken moet worden. Max Verstappen kwam eerder deze maand in actie in zijn kampioensauto van 2022, nadat het team in eerdere races last had van correlatieproblemen en het moeilijk had op de kerbstones.
Het is gewoon toegestaan voor de coureurs om te testen met de 2022-auto's. Dit valt onder het TPC Programma, waarbij auto's van minimaal twee jaar oud ingezet worden bij testdagen. Sinds dit jaar vallen dus ook de eerste generatie auto's uit het huidige reglementaire tijdperk daaronder, waardoor teams hun eigen coureurs nu ook laten rijden in deze auto's.
Ontwikkelingswerk
Ferrari doet dat ook gewoon, benadrukt Vasseur, in gesprek met de in Spanje aanwezige media, waaronder F1Maximaal.nl. 'Gedurende het seizoen, denk ik dat we waarschijnlijk net wat minder dan tien van dit soort tests doen', aldus de Fransman, die afgelopen maand ook zo'n test regelde voor Carlos Sainz en Charles Leclerc. 'Er wordt echter geen onderscheid gemaakt hierin. Er zijn TPCs die je met je racecoureurs kunt doen, en voor mij draaien deze meer om de ontwikkeling dan om iets anders, zeker als je een TPC doet in de week voor een Grand Prix.'
Vasseur maakt dan ook duidelijk dat hij geen problemen heeft met wat Red Bull Racing deed. Verstappen kwam op dinsdag 18 juni in actie op het circuit van Imola, waar hij in mei nog de Grand Prix won. 'Ik klaag niet over wat ze doen, want het is gewoon reglementair in orde, en dat is verder prima, maar zo'n test draait meer om de ontwikkeling van de auto dan om iets anders. Het is niet zo dat dat ze Max ervaring willen laten opdoen op zo'n dinsdag.'
Regelwijziging nodig
Red Bull-kopstuk Paul Monaghan verklaarde dat Verstappen de test vooral afwerkte om een ander referentiepunt te krijgen, en om te kijken welke problemen met de 2024-auto toen al merkbaar waren. 'Het is duidelijk dat dit om de ontwikkeling draait, en daarnaast kan je die tests gebruiken om jonge coureurs in te zetten, en dat vergt een andere aanpak, namelijk om ze de kans te geven om meters te maken naast hun simulatorwerk, en de coureurs zo te ontwikkelen. Dat is de andere kant van het verhaal.'
De tests zijn oorspronkelijk in het leven geroepen om jonge coureurs de kans te geven om een testdag in een oude auto af te werken, en Vasseur zou graag zien dat daar de focus weer op te liggen komt. 'Ik denk dat hiernaar gekeken moet worden, en dat we het in twee delen moeten opsplitsen, namelijk de dagen die we met onze coureurs afwerken, en de dagen die we met andere coureurs afwerken.' Jonge coureurs maken ook volop gebruik van deze kansen. Zo zet Mercedes Andrea Kimi Antonelli regelmatig in met de W13, en Alpine laat in Frankrijk Jack Doohan en Mick Schumacher in de 2022-auto rijden, waarbij de coureurs mogelijk geëvalueerd worden met het oog op 2025.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties