Vasseur praat uitgebreid over filosofie: 'Hamilton zal ons hierbij helpen' Formule 1
Formule 1

Vasseur praat uitgebreid over filosofie: 'Hamilton zal ons hierbij helpen'

Vasseur praat uitgebreid over filosofie: 'Hamilton zal ons hierbij helpen'

Ferrari presteert alleen als er niet te veel Italianen aan het roer staan: dat is een veelgehoorde uitspraak over de Italiaanse renstal in de wereld der Formule 1. Alleen moet je dan ook wel toegang kunnen krijgen tot buitenlands personeel om die theorie op de proef te stellen. Lewis Hamilton maakt de overstap van zijn 'veilige' Britse omgeving naar het Italiaanse Maranello, en teambaas Frédéric Vasseur denkt dat hij met de recordkampioen een grote slag geslagen heeft.

Hoewel Mercedes een Duits merk is, nam de fabrikant in 2009 de inboedel van Brawn GP in Brackley over, terwijl de motorische afdeling ook in Engeland gevestigd is, in Brixworth. Hamilton komt dus voor een Duitse werkgever uit, maar heeft in zijn dagelijks leven vooral te maken met Britse werknemers. Het contrast met Ferrari kan haast niet groter zijn, waar Italiaans de voertaal is bij het legendarische team. Vasseur is in 75 jaar tijd pas de tweede niet-Italiaan, die aan het roer staat bij de Scuderia. De vorige was Jean Todt: eveneens Frans, en mede verantwoordelijk voor de meest dominante periode van het team.

Contractduur Hamilton

Vasseur stond The Financial Times te woord vanuit zijn kantoor in Maranello, waarbij het voornamelijk over nieuwe aanwinst Lewis Hamilton ging. 'Lewis is een belangrijk symbool, omdat deze transfer een positief signaal afgeeft naar de paddock voor de toekomst van het team', zo verklaart Vasseur zijn keuze om op 1 februari voor schokgolven te zorgen in het Formule 1-wereldje, en Carlos Sainz geen nieuw contract aan te bieden. 'Lewis moest een keuze maken: waar heb ik in 2025, 2026, en 2027 de grootste kans op een titel? Zijn antwoord was Ferrari.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

ferrari logo 2024
Hamilton verruilt zijn zilveren ster voor het steigerende paard.

Daarmee lijkt Vasseur er al vanuit te gaan dat de Brit ook in 2027, op 42-jarige leeftijd, nog voor het team uitkomt. Hamilton tekende een contract voor twee jaar, met een optie voor een derde seizoen in de scharlakenrode bolides. Vasseur denkt dat Hamilton de rest van het team kan versterken. 'Voor ons is dit ook de beste manier om andere goede mensen aan te trekken. We hebben al goede mensen bij Ferrari, maar ik wil verder verbeteren.'

Budgetplafond zorgt voor uitdagingen

In het verleden had Ferrari een duidelijk voordeel vanwege het astronomische budget, mede geholpen door de bonussen die het ontvangt vanwege haar status in de sport. Sinds de invoering van het budgetplafond ligt dit lastiger. Alle teams hebben evenveel te besteden, en dat betekent ook dat de salariskosten voor werknemers redelijk vergelijkbaar zijn. Dat zorgt ervoor dat de ligging van het Italiaanse Ferrari een nadeel vormt, in vergelijking met de vele teams die in Engeland gevestigd zijn.

In Engeland kunnen de teams vrij makkelijk inkopen bij elkaar doen, want de fabrieken van teams als McLaren, Red Bull, Mercedes, en Aston Martin liggen op een steenworp afstand van elkaar. 'De meeste technici zitten in het Verenigd Koninkrijk', stipt Vasseur aan. 'Als je van Mercedes in Brackley naar Red Bull in Milton Keynes wil verhuizen, kunnen je kinderen gewoon naar dezelfde school blijven gaan, en je houdt hetzelfde huis. In een paar dagen tijd kan je dus overstappen.'

'Als je naar Italië komt, ligt dat anders. Je moet met je hele familie verhuizen', beseft Vasseur. 'Het is een grote verandering in je leven. De transfer van Lewis zal ons hierbij helpen', verwacht de 55-jarige teambaas. Ook hier valt een vergelijking met het verleden te trekken: in 1996 trok Ferrari icoon Michael Schumacher aan, waarna meerdere andere kopstukken ook richting Ferrari gingen, waaronder Ross Brawn. Op dit moment is Adrian Newey een free agent, en de topontwerper wordt nadrukkelijk in verband gebracht met Ferrari.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

adrian newey red bull racing miami 2024 rb20
Adrian Newey: volgend jaar een blauw boekje en een rode auto?

Verandering van cultuur

In het verleden was Ferrari een team dat bekendstond om haar hiërarchie, en ook hierin probeert Vasseur hervormingen door te voeren in het team. 'Als je bang bent om risico's te nemen, houd je overal marge. In ons werk kan je vijf auto's binnen een tiende van een seconde hebben', zo legt hij uit dat er geen ruimte is om marge te houden. 'Ik heb de laatste vijftien maanden iedereen gepusht. Hoe meer risico we nemen, hoe beter we worden in het managen van die risico's. Ik ben oprecht blij met de stappen die we hierin gezet hebben.'

'Bij Ferrari hoeven we niet bang te zijn voor de gevolgen van wat we doen', gaat Vasseur verder, die in het verleden als teambaas in de Formule 2 en Formule 3 al met Charles Leclerc en Hamilton samenwerkte. 'In het verleden was het team misschien bang voor bemoeienis van buitenaf. Het is echter mijn werk om dit te managen, en om iedereen te pushen om wat agressiever te zijn. Dan pakken we de fouten wel aan, als we die maken.'

Vasseur verwijst daarmee naar de torenhoge druk op het team in Maranello, dat in de schijnwerpers van de zeer kritische Italiaanse pers staat. 'Hoe emotioneler je bent, hoe kwetsbaarder je wordt, omdat je emoties alle kanten opgaan. Monaco was voor ons een geweldig weekend, en Canada was in de week daarna een ramp. Het verschil tussen beide weekenden is echter heel klein: slechts een paar tienden. De perceptie van die resultaten is vaak veel groter dan de realiteit op het circuit. Dat betekent dat je kalm moet blijven. In beide gevallen moet je dezelfde analyse uitvoeren van wat goed en fout gaan, en moet je waken voor overmatige emoties. Zo bouw je het vertrouwen op', sluit Vasseur af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws