Palmer deelt cruciale data: 'Die eer gaat uit naar Verstappen' Opinie
Opinie

Palmer deelt cruciale data: 'Die eer gaat uit naar Verstappen'

Palmer deelt cruciale data: 'Die eer gaat uit naar Verstappen'

Regenraces vergen het uiterste van Formule 1-coureurs, maar bij wisselvallig weer zijn ook de strategische keuzes en de timing van de pitstops van cruciaal belang. Dat werd maar weer eens duidelijk in Silverstone, waar een buitje voor veel positiewisselingen zorgde. Jolyon Palmer dook in de data en concludeert dat Max Verstappen hier zijn podiumplek veiligstelde.

In de openingsfase van de race waren er geen positiewisselingen in de top vijf, op de inhaalactie van Verstappen op Lando Norris in de openingsronde na. 'George Russell had de race in het begin onder controle, maar na de regen kwam de race tot leven. Toen de regen begon te vallen, kwam Lewis Hamilton eraan. Hij haalde Russell in, en kijk eens naar het verschil tussen beide auto's', roept Palmer uit bij het zien van de beelden. 'We weten hoe goed Lewis kan zijn in natte omstandigheden, maar je ziet zichtbaar dat hij meer met de auto vecht dan George. Daarna vlogen beide Mercedessen van de baan af.'

In zijn analyse van de race op F1TV merkt Palmer op dat risico zich uitbetaalde in die lastige ronden. 'Je ziet bij de onboardbeelden dat Hamilton enorm moet corrigeren bij de inhaalactie. Russell moet dat ook wel doen, maar veel minder. Hij zit niet over of op de limiet qua grip, zoals Lewis dat wel doet in die bochten. In dit cruciale deel van de race zoekt Hamilton de grenzen veel meer op. Hij neemt meer risico dan Russell. Dit is waar Hamilton de race wint.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton george russell
Bij dit moment legt Hamilton de basis voor zijn overwinning in Engeland.

McLaren komt opstomen

Lang kon Hamilton niet genieten van zijn leidende positie. 'Norris was ook erg goed in de regen. In de eerste bocht had hij ook overstuur, maar in tegenstelling tot de Mercedessen hield hij de auto op het circuit. Hij klaagde erover dat ze gevaarlijk terugkwamen op het circuit, maar dat is nonsens', oordeelt de 33-jarige analist. In die ronde hielden alleen Norris en Verstappen de auto binnen de lijntjes in de eerste bocht, aangezien ook Oscar Piastri wijd ging.

'De Mercedes-coureurs zitten gewoon nog voor Norris, maar Norris heeft wel meer grip. Hij heeft meer downforce, en als het dan lastig wordt op de slicks, betaalt dat zich uit', vervolgt Palmer. 'Hij wist de Mercedessen in te halen, en greep de leiding van de race. Dat zou voor hem ook het bepalende moment in de race moeten zijn. De McLaren was weer eens de snelste auto in de regen.' Afgelopen maand blonk McLaren in Canada ook al uit toen het wegdek natter werd.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren racedag silverstone 2024 oscar piastri
De McLaren-fans zien toe hoe het Britse team het heft in handen neemt.

Palmer betrekt vervolgens de andere McLaren-coureur in het verhaal. 'Ik vond ook dat Oscar Piastri geweldig reed in deze Grand Prix. Hij kwam ook tot leven toen het begon te regenen. Hij haalde ook Hamilton en Russell in, en kon zelfs zijn teamgenoot onder druk zetten', zegt de voormalige Formule 1-coureur vol lof. 'Hij vocht ook met de auto, en verloor bijna de controle over de auto, geweldig! McLaren reed eerste en tweede, voor Mercedes op drie en vier. Verstappen lag op grote achterstand. Op dit moment leek het alsof McLaren de race ging winnen.'

Verstappen slaat toe

'We weten inmiddels echter dat het niet de kant van McLaren opviel', gaat de Brit verder. 'Ze waren heel sterk, en reden eerste en tweede. Dat geeft normaal het voordeel dat je de strategie kan splitsen en verschillende dingen kan doen, maar Mercedes en McLaren kozen allebei niet voor de ideale strategie, door op het ideale moment te stoppen. Die eer gaat uit naar Max Verstappen.' Verstappen vocht zich bij de pitstops terug in het gevecht voor de podiumplekken en later zelfs de zege.

'Toen de teams vooraan er eindelijk voor kozen om een pitstop te maken, stopte Verstappen meteen, en Sainz volgde hem', aldus Palmer, die vervolgens in een grafiek laat zien hoeveel tijd Verstappen won bij die ronde pitstops. 'De toppers stopten verdeeld over drie verschillende ronden. De eerste ronde was het beste. Max maakte de call in de cockpit, en Carlos Sainz deed dat zelfs nog eerder in de ronde. Ze reden samen, en Sainz zat op de staart van Verstappen. Hij reed ook erg sterk in de Ferrari', geeft Palmer aan. In de onderstaande tabel zijn de tijdsverschillen uit die eerste serie pitstops te zien, waarbij de tijdsverschillen gepakt worden van het moment van Verstappens pitstop, tot na Piastri's stop.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Coureur Ronde pitstop Tijdsverschil
Max Verstappen 27 +0,0s
Carlos Sainz 27 +4,5s
Lando Norris 28 +7,5s
Lewis Hamilton 28 +8,0s
George Russell 28 +13,5s
Oscar Piastri 29 +25,0s

Hoewel Verstappen in dezelfde ronde als Sainz stopte, leverde de Spanjaard met name in de outlap toch veel tijd in. 'In de pitstop-periode verloor Sainz wel best veel tijd op Max, die de pitstop goed timede, en ook geweldig presteerde in de inlap en de paar ronden na zijn pitstop. De beste keuze na ronde 27 was om de ronde erna te stoppen. McLaren en Mercedes keken te veel naar elkaar, en niet naar de baancondities. Verstappen en Sainz waren zeker van hun zaak, en hakten een knoop door. Ferrari en Red Bull hadden maar één ijzer in het vuur, en maakten de juiste keuze. Bij McLaren en Mercedes stopte geen van beide coureurs.'

Verstappen liep in zijn outlap zo'n tien seconden in op zijn concurrenten met droogweerbanden, waardoor een bandenwissel een no-brainer leek te zijn. McLaren dacht daar anders over. 'In de volgende ronde stoppen Norris en Hamilton, als eerste auto's van hun team. Ze verloren veel tijd op Verstappen, maar bleven vooraan. De eerste stint van Verstappen was wel heel erg slecht, waardoor hij ondanks het grote voordeel bij die pitstops nog altijd niet vooraan meedeed', aldus Palmer. 'Dit laat wel zien waarom die inhaalactie van Hamilton op Russell zo belangrijk was, want hij was nu de eerste Mercedes bij de pitstops. Russell moest wachten, en dat kostte hem veel tijd en een plek ten koste van Verstappen.'

Blunder van McLaren

'De slechtste situatie was echter bij Piastri, die nóg een ronde langer doorreed', kaart Palmer aan. 'Hij verloor bijna een pitstop tegenover zijn teamgenoot, en zelfs 25 seconden ten opzichte van Verstappen, door een ronde langer buiten te blijven. Mercedes beperkte het verlies dus, maar McLaren wilde dat niet accepteren. McLaren gokte, in plaats van een verlies van een paar seconden te pakken. Daardoor lag Piastri uit het gevecht vooraan.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lando norris mclaren racedag silverstone 2024 oscar piastri
Piastri moet nog stoppen, terwijl Norris hem alweer bijna inhaalt.

'Als McLaren Piastri in dezelfde ronde naar binnen had gehaald als Verstappen en Sainz, had hij de race gewonnen', concludeert Palmer. De Australiër eindigde 12,5 seconden achter winnaar Hamilton, ondanks het grote verlies bij de pitstops. 'Dit had zijn eerste overwinning kunnen zijn, maar McLaren miste die kans, doordat ze te veel naar Mercedes keken.' Piastri baalde dan ook flink na afloop van zijn vierde plek. Ook in 2023 eindigde hij achter hetzelfde drietal als vierde nadat hij op strategisch gebied een plek inleverde.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws