NB | 'Dat is puur te wijten aan de haast robot-achtige perfectie van Verstappen' Formule 1
Formule 1

NB | 'Dat is puur te wijten aan de haast robot-achtige perfectie van Verstappen'

NB | 'Dat is puur te wijten aan de haast robot-achtige perfectie van Verstappen'

De Grand Prix van Groot-Brittannië leverde alweer de zesde verschillende winnaar van 2024 op. Lewis Hamilton, George Russell, Charles Leclerc, Carlos Sainz, en Lando Norris wonnen ieder één Grand Prix. Bij Max Verstappen staat de teller al op zeven. Na een spektakelstuk in Silverstone, inclusief regenbuien en strategisch schaakspel, is er meer dan voldoende om op terug te blikken in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl met hoofdredacteur Mark Hanselman.

- Waardoor heeft Hamilton de race gewonnen?

'Hamilton heeft tweeënhalf jaar moeten wachten op zijn 104e overwinning. Aan het begin van het seizoen had hij het loodzwaar naast George Russell, maar je merkt wel dat de recordkampioen steeds beter uit de verf komt naarmate de auto competitiever wordt. De eerste serieuze indicatie van een heropleving van Hamilton kwam in de Chinese sprintkwalificatie. Niet geheel toevallig was ook dat in wisselende omstandigheden.'

'Qua pure snelheid denk ik wel dat Hamilton over zijn echte piek heen is, maar hij kan nog teren op vele andere kwaliteiten, die hem in de race helpen. In de kwalificaties staat hij met 10-2 achter tegen Russell, en dat is ook wel een indicatie ervan dat hij niet meer de allersnelste is. In de race kan hij de races echter beter lezen, zijn banden beter managen, is hij sterker in wisselende omstandigheden, maakt hij minder fouten, en rijdt hij constantere rondetijden.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

lewis hamilton silverstone
De negende overwinning van Hamilton in Silverstone.

'Vooral die laatste factor is belangrijk, met name in een race als die van afgelopen weekend. Verstappen wordt wel eens metronoom Max genoemd. Zo constant als Verstappen is Hamilton niet, maar zijn rondetijden variëren veel minder dan die van Russell. Russell kan dus wel één of twee tienden per ronde sneller zijn, maar de variatie in rondetijden zorgt ervoor dat Hamilton in de races de laatste tijd vaker sneller is, vooral als het bandenmanagement een serieuze rol gaat spelen. Combineer je die pure snelheid en de constante rondetijden, dan kom je uit bij Verstappen.'

- Hoe beoordeel je de race van Verstappen?

'Zijn schuivertje in de kwalificatie was een schoonheidsfout, maar die maakte hij ruimschoots goed. Ik vind dit een van de beste races die Verstappen ooit gereden heeft. Ook in Q3 was hij met een zwaar beschadigde vloer al fenomenaal, en vervolgens sloeg hij bij de start meteen weer toe. Hij was de enige coureur in de top vijf die een positie wist te winnen, terwijl hij niet eens zo geweldig van zijn plek kwam. Op dat soort momenten laat Verstappen zien waarom hij de beste coureur is.'

'In de eerste stint werd echter duidelijk dat dit qua racesnelheid misschien wel het zwakste weekend van het jaar was voor Red Bull Racing, en dan laat ik de optocht in Monaco even buiten beschouwing. Mercedes en McLaren waren duidelijk sneller, en zelfs Carlos Sainz was op bepaalde momenten competitiever dan de Nederlander. Verstappen is echter de enige coureur die ik geen fouten heb zien maken. De andere toppers hebben allemaal wel naast het circuit gezeten.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

NB | 'Dat is puur te wijten aan de haast robot-achtige perfectie van Verstappen'
Max Verstappen met een van zijn beste races ooit in de Formule 1?

'Verstappen kwam qua snelheid echt ruim tekort, en dat hij aan de eindstreep slechts 1,4 seconden achter Hamilton zit is puur te wijten aan de haast robot-achtige perfectie van Verstappen. Hij rijdt constante tijden, maakt geen stuurfouten, en maakt ook nog eens veel verschil met de perfecte calls bij de pitstops. Hij was ook de enige coureur die bij beide pitstoprondes in de ideale ronde stopte. Achteraf kan je misschien stellen dat hij zelfs nog een ronde eerder naar slicks had kunnen wisselen, maar dat zou een onverantwoord risico zijn geweest, aangezien toen nog niemand op de droogweerbanden reed. Een perfect uitgevoerde race dus.'

'In de eerste ronde pitstops wint Verstappen tien seconden op Hamilton en dertien seconden op Russell. Dat geeft al aan hoe cruciaal de timing van die stop was. In de slotstint wint hij nog een seconde of vijf dankzij de keuze van Red Bull voor de harde band. Als je die gecombineerde vijftien tot achttien seconden optelt bij de racetijd van Verstappen wordt duidelijk hoe groot de zorgen van het team zijn. Met een gelijke strategie was Verstappen zelfs met zijn constante en foutloze rijden zo'n vijftien tot twintig seconden tekortgekomen. Verstappen kan de tekorten van Red Bull niet lang meer maskeren, dus de alarmbellen moeten rinkelen.'

- Wie is verantwoordelijk voor de fouten bij McLaren? Het team of de coureur?

'Het is uiteraard altijd een combinatie van team en coureur, maar in dit geval vind ik dat vooral McLaren Lando Norris niet goed geholpen heeft. McLaren gaat keer op keer de mist in zodra het weer onvoorspelbaar is, met Rusland 2021 als bekendste voorbeeld. Daar moet men echt aan gaan werken, want deze zwakte draagt de combinatie Lando Norris/Will Joseph nu al jaren met zich mee. Dat het ook bij Piastri hopeloos verkeerd ging, toont aan dat het vooral ook aan het team ligt.'

'De eerste fout werd gemaakt bij de eerste ronde aan pitstops, al maakte Mercedes diezelfde fout: beide teams hadden twee coureurs in de top vier, terwijl Verstappen en Sainz daarachter er alleen voorstonden. Je weet dat dit een probleem bij pitstops gaat opleveren, dus wil je ideaal gezien de strategie splitsen, alleen grepen McLaren en Mercedes de eerste stop-kans niet. Het is opvallend dat juist de twee enkelingen - Verstappen en Sainz - wel stoppen, terwijl de twee teams met twee ijzers in het vuur niets doen. Daardoor wordt al een probleem gecreëerd voor een ronde later.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren silverstone groot brittannie 2024 oscar piastri
Er was veel meer haalbaar voor Piastri in Silverstone.

'Mercedes loste dat het beste op, door met Russell een verlies van een seconde of twee te pakken. McLaren blundert door Piastri door te laten rijden. Dat is een onvergeeflijke blunder, die Piastri zijn debuutzege kostte. De Australiër verloor in die ronde negentien seconden, en komt uiteindelijk maar twaalf seconden tekort op winnaar Hamilton. Daarnaast was Piastri duidelijk de snelste man op dat moment. McLaren liet zien dat het overzicht volledig zoek was. Verstappen, en anderen, reden vóór de stop van Norris al op de intermediates, en de Nederlander liep in die ronde dik tien seconden in op het McLaren-duo, waardoor het heel duidelijk was voor McLaren wat het moest doen.'

'Een dubbele pitstop was dus een no-brainer, en de baan wordt natuurlijk alleen maar natter, waardoor het geen wonder was dat Piastri een volledige pitstop aan tijd inleverde in een rondje tijd. Piastri mag hierin best ook wat kritischer op zijn team zijn. De benjamin in de Formule 1 was wel geweldig bezig in de race, en die mislukte strategie zorgt ervoor dat zijn prestatie door veel media onderschat wordt. Hij behoorde echt tot de absolute uitblinkers.'

'Vervolgens gaat McLaren nog tweemaal de fout in met Norris. Het team haalde de leider bij de tweede pitstops een ronde te laat naar binnen. Dat kostte al een seconde of vier, waarna Norris ook nog doorschoot. De keuze voor de zachte band is echter onbegrijpelijk. Het team verdedigt op Hamilton, maar heeft blijkbaar niet door dat de Mercedes-coureur al een undercut gedaan heeft, en Norris had overduidelijk de beste optie beschikbaar met nieuwe mediums. Bij Piastri werd door het team ook duidelijk aangegeven: wij denken dat de mediumbanden de beste keuze zijn. Bij Norris wordt die vraag in de hectiek bij de coureur neergelegd.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

mclaren gp emilia romagna imola 2024 norris
Vormt Norris wel zo'n goed team met engineer Will Joseph?

'Daarin moet het team gewoon duidelijk zijn in haar keuze: zelfs de ervaren Verstappen kreeg van Red Bull gewoon harde banden. Er was helemaal geen discussie over het bandentype: die keuze maakte het team voor hem. McLaren moet weten wanneer het op het oordeel van de coureur moet vertrouwen, en wanneer het zelf een call moet maken. Norris verliest door de strategie in deze race zo'n twintig seconden op Verstappen: elf bij de eerste ronde pitstops, vier seconden door de extra ronde op intermediates, en vijf door de keuze voor het zachte rubber.'

'Norris maakt wel fouten, maar is ook te zelfkritisch: van hem mag niet verwacht worden dat hij de strategie van het hele team draagt. Wat het voor Norris nog extra pijnlijk maakte, is dat Hamilton de strategische fouten in de cooldown room nog even haarfijn aanstipte. Zo gaf hij onder meer aan dat Norris bij de tweede pitstop een ronde te lang doorreed, en vroeg hij zich af waarom hij niet voor de logische keuze van de mediumbanden gegaan was. Het gezicht van de 24-jarige betrok daarna zichtbaar.'

- Wat is je verwachting van de tweede seizoenshelft?

'Ik zeg het al een tijdje, maar ik denk dat het alleen maar spannender en spannender gaat worden in de tweede seizoenshelft. Inmiddels denk ik wel dat de spanning in het coureurskampioenschap zit, en niet bij de constructeurs. McLaren staat daar weliswaar derde op 79 punten achterstand, maar er zijn nog twaalf Grands Prix te gaan, en het team loopt weekend na weekend in. Gezien de ontwikkelingscurve van McLaren denk ik dat het Britse team alleen maar competitiever gaat worden. Vergeet ook niet dat teams als McLaren en Mercedes veel meer windtunneltijd hebben dan Red Bull.'

'Red Bull blijft verder terugvallen, en staat er met Verstappen volledig alleen voor. Een rijderswissel gaat daar weinig aan veranderen, want ik zie geen mogelijke vervanger die met deze auto constant in de top vijf gaat eindigen. McLaren blijft fouten maken, en dat het ondanks die fouten in blijft lopen, geeft aan hoe groot het verschil inmiddels is qua sterkte.'

'Opvallend hierbij is dat de bandencompounds voor het weekend en het circuit weinig meer uitmaken. Wat wél belangrijk is, is de temperatuur: Mercedes profiteert van lagere temperaturen, en verder is Ferrari wel afhankelijk van het circuit. Bij de huidige drie topteams is dat nauwelijks het geval, en dat geeft ook aan hoe vergelijkbaar de filosofie van Red Bull, McLaren, en Mercedes inmiddels is.'

'Ik verwacht dat Verstappen in de tweede seizoenshelft steeds meer zal moeten gaan rekenen. Wellicht kan het hem redden als Mercedes McLaren vaker kan gaan verslaan, waardoor Norris steeds minder punten kan inlopen. Het is zorgwekkend voor alle andere teams hoe snel Mercedes het met dit concept voor elkaar gekregen heeft, en Toto Wolff waarschuwde al dat er in de komende races ook weer upgrades komen. Als huidige nummer vier heeft Mercedes tot het eind van het jaar de meeste ontwikkelingsmogelijkheden van de topteams.'

- Is de Verstappen-factor niet meer voldoende?

'In een droge race op Silverstone zou ook Verstappen het tekort van Red Bull niet meer hebben kunnen maskeren. Toch redt Verstappen zich voorlopig doordat hij nooit wat laat liggen. Stel dat hij in de rest van het seizoen steeds derde of vierde zou worden, dan kan hij alsnog alleen achterhaald worden als steeds dezelfde coureur of hetzelfde team blijft winnen. Hij mag de rest van het seizoen zeven punten per weekend op Norris verliezen. Tegenover Hamilton en Russell is dat zelfs zo'n twaalf punten per weekend.'

'Die marge wordt dus niet snel goedgemaakt door de Britse concurrentie, maar Verstappen kan zich geen nulscores veroorloven, en dat leek hij zich in Silverstone ook goed te beseffen. Daarnaast moet hij vermoedelijk nog tweemaal een gridstraf pakken, en dat kan ook veel punten kosten. De kans lijkt klein dat hij ook dit jaar in België vanuit de achterhoede kan winnen. Als Verstappen de één na snelste auto heeft, redt hij het wel, maar als hij de op twee na snelste auto blijft houden, kan het in het kampioenschap ook hard gaan met zijn voorsprong.'

- Kan Red Bull de situatie nog redden met Pérez?

'Pérez zal dit seizoen niet meer competitief worden. Red Bull heeft simpelweg de snelste auto niet meer, en zelfs in Miami - voor de vormdip van Pérez - zag je het probleem al: Verstappen kan dan nog voorin meedoen in die kopgroep, terwijl Pérez achteraan bungelt in die groep van zes of zelfs acht. Meer dan ongeveer een zevende plek zit er bij de Mexicaan gewoon niet meer in. Dat Red Bull in de race gokte met de strategie van Pérez kan ik nog wel begrijpen, maar het pijnlijkste waren de laatste ronden. Sainz en Pérez werden voorzien van nieuwe softs om voor de snelste ronde te gaan. Sainz reed een 1:28,293, terwijl Pérez op 1:29,707 bleef steken; anderhalve seconde langzamer dus. Zelfs Piastri was met 1:28,743 een seconde sneller op oudere mediumbanden.'

'Als hij nou ook elk weekend braaf zevende werd, zou je nog kunnen stellen dat Red Bull niet zo snel een snellere vervanger vindt, maar zijn vertrouwen zit nu onder het nulpunt, waardoor Red Bull niks te verliezen heeft door hem in de zomerstop te vervangen, op de financiële kant na dan. Aan de andere kant heeft Pérez ook al heel wat schade gereden. Dat valt in het niets bij de sponsoring die hij meebrengt, maar die schade gaat wel ten koste van het upgradebudget, dat Red Bull heel hard nodig heeft in het restant van 2024 en ook voor 2025. De miljoenenschade kan gewoon meerdere upgrades kosten. Natuurlijk calculeert het team bepaalde schade ook in, maar feit is wel dat Pérez van de topteams jaar na jaar de meeste brokken maakt.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

sergio perez silverstone groot brittannie red bull racing sip 2
Sergio Pérez ziet de bui al hangen.

'Contractueel gezien kan Red Bull de 34-jarige coureur dan ook uit zijn lijden verlossen, als we de laatste berichten mogen geloven. De vraag is dan: wie moet het overnemen? Wat mij betreft is er maar één echte goede vervanger, maar die is niet beschikbaar: Nico Hülkenberg heeft al getekend bij Audi voor komend seizoen. Carlos Sainz kan voor komend jaar een oplossing zijn, maar zal nu niet bij Ferrari kunnen vertrekken.'

'Dat beperkt de opties tot interne vervangers: Daniel Ricciardo, Yuki Tsunoda, en Liam Lawson. Lawson zou ik eerst in het juniorteam plaatsen, en valt wat mij betreft dus af. Hoe onlogisch het ook klinkt, is Ricciardo dan misschien nog wel de beste optie, want van de twee Visa Cash App RB-rijders zal hij het minst snel kraken. Hij is ook 35, dus als het hem niet wordt, is daar ook niks aan verloren. Ricciardo is alleen vermoedelijk geen goede oplossing voor de lange termijn, maar de Australiër zal waarschijnlijk ervoor tekenen dat hij een half seizoen de kans krijgt om te bewijzen dat hij kan leveren wat het team nodig heeft, en dat het anders einde carrière is, althans bij de Red Bull-teams. Zie je zelf een betere oplossing voor het rijdersprobleem van Red Bull? Laat het gerust weten in de reacties!'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws