Lewis Hamilton is de zesde coureur met een Grand Prix-zege in 2024. Voor de Brit was het een emotionele zege, aangezien het zijn thuisrace was en hij al een tijdje op zijn volgende overwinning aan het wachten was. Waar veel commentatoren de link legden met de laatste overwinning van de recordkampioen, legde Peter Windsor juist een bruggetje met een race die Hamilton op controversiële wijze níét won: Abu Dhabi 2021.
Op 5 december 2021 pakte Hamilton zijn laatste cadeautje uit: overwinning 103 in de straten van Jeddah, waardoor hij net als Max Verstappen met 369,5 punten afreisde naar de seizoensafsluiter in Abu Dhabi. Daar leek hij lange tijd op weg te zijn naar de overwinning, en dus zijn achtste wereldtitel, waarmee hij Michael Schumacher definitief achter zich kon laten. Een late Safety Car, veroorzaakt door Nicholas Latifi, zette de wedstrijd echter op zijn kop.
Windsor rakelt de controverse die daarop volgde op in zijn analyse van de race in Silverstone. 'Er waren meer dan voldoende mensen die Lewis Hamilton er na de race aan herinnerden dat het tweeënhalf jaar geleden is sinds hij een Grand Prix gewonnen heeft. Deze race wordt wat mij betreft echter eerder herinnerd vanwege het feit dat het tweeënhalf jaar sinds Abu Dhabi 2021 is, en sinds alles wat op die dag gebeurde, toen Hamilton zijn achtste wereldtitel ontnomen werd in de laatste ronde, vanwege een fout van de wedstrijdleider, zoals we nu weten', opent Windsor in zijn analyse op YouTube.
Mercedes maakt Hamilton het leven zuur
Windsor heeft al vaker uitgesproken dat Hamilton bij Mercedes richting de deur werd geduwd vanwege het beleid van teambaas Toto Wolff. Zo zou de Oostenrijker volgens Windsor niet hard genoeg gevochten hebben voor zijn coureur na Abu Dhabi 2021, en werd er niet geluisterd naar zijn voorkeuren. 'Denk eens aan alles dat in het leven van Lewis is gebeurd sinds die dag: hij kreeg een teamgenoot die hij niet wilde, in plaats van Valtteri Bottas', deelt Windsor.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Belangrijker was misschien nog dat de Mercedes zeer oncompetitief was', vervolgt Windsor. 'Ondanks alles is Lewis zijn motivatie of enthousiasme nooit kwijtgeraakt in die tweeënhalf jaar voor het rijden en het racen. Hij wilde toch de coureur blijven die hij altijd al was, ondanks de zeven wereldtitels, en de wereldwijde roem. Die roem zou de meeste andere atleten al lang geleden richting het pensioen geduwd hebben. Niet Lewis: hij houdt van het racen.'
Die racer in Hamilton herkende Windsor ook in Silverstone weer. 'Dat zagen we ook, toen hij de opwarmronde zijn plek innam. Hij draaide zijn auto lichtjes naar links, zodat George wist dat hij er was, en wat hij ging doen bij de start. Dat is een klassieke Lewis Hamilton-actie uit het karten. Dan heb ik het niet over de hoek waarin hij op de startopstelling ging staan, maar dat hij het aan iedereen liet weten', aldus Windsor.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties