Ho-Pin Tung heeft als analyticus genoten van een spectaculaire Grand Prix in Engeland, waarbij de topteams enorm aan elkaar gewaagd waren, en de rijders het verschil konden maken in samenwerking met de strategische hoofden van de teams. Eén team kwam wat Tung betreft als verliezer uit dat strategisch schouwspel: McLaren, terwijl Max Verstappen qua zwaktes en sterktes juist het tegenovergestelde laat zien.
In de openingsfase reden de McLarens nog vierde en vijfde, maar aan het einde van de eerste stint kwamen de MCL38s tot leven, en schoven ze op naar de eerste twee plekken. Om dan, ondanks de uitvalbeurt van George Russell, niet verder te komen dan een derde en vierde plek aan de eindstreep, is ronduit teleurstellend, beseft Tung. 'Bij McLaren hebben we gezien dat het operationeel nog steeds niet erg lekker loopt. Ik weet niet of het ze per se de overwinning heeft gekost, maar er ging een hoop mis', opent Tung in zijn nabeschouwing op nu.nl.
Blunder op blunder bij McLaren
'Niet alleen bij het team, maar ook Lando Norris valt wel wat te verwijten', voegt de Velpenaar toe. Norris was na afloop dan ook zeer zelfkritisch, en gaf aan dat hij niet op hetzelfde niveau zit als de anderen, waarmee hij naar onder meer Verstappen en Lewis Hamilton leek te verwijzen. Norris maakt nog te vaak de verkeerde keuzes bij wisselvallig weer. 'Zo blokkeerde hij zijn rechtervoorwiel toen hij zijn auto wilde stoppen bij zijn laatste stop. Daardoor schoot hij ongeveer een meter door en dat was ook de reden dat zijn stop zo langzaam was.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hij stond uiteindelijk 4,5 seconden stil. 'Dat was een cruciaal moment in de race, want hij verloor daarmee de leiding aan Hamilton. Het hielp ook niet dat Norris zijn laatste stint op de zachte band reed en niet op de medium. De medium bleek de betere band.' McLaren liet Oscar Piastri wél op die band rijden, waarmee de Australiër duidelijk sneller was. 'Aan de ene kant kan ik wel begrijpen waarom McLaren dat deed, aangezien Hamilton ook naar de zachte band wisselde en dat was gezien het gat toen zijn directe concurrent. Daarnaast kan je op een opdrogende baan een zachte band makkelijker op temperatuur brengen, maar daar heeft de McLaren eigenlijk nooit problemen mee', aldus Tung.
Momentum vliegt op en neer
In de openingsfase van de race had Mercedes alles onder controle. Daarna was het de beurt aan McLaren, en in de slotfase was Verstappen de snelste man op het asfalt. 'Toen het begon te regenen waren de McLarens fenomenaal snel. We hebben in het verleden al vaker gezien - dit jaar in Shanghai bijvoorbeeld - dat de McLarens beter dan andere teams temperatuur in hun banden kunnen krijgen als het kouder wordt', stipt de analist van nu.nl aan. 'De auto laat veel energie door de band gaan en dat levert enorm veel extra grip op. Daar haalden ze op dat moment ook weer hun voordeel uit.'
Tung weet echter dat voor dat voordeel ook een prijs betaald wordt. 'Tegelijkertijd had het ook een keerzijde toen de baan weer begon op te drogen. We zagen de vellen haast letterlijk aan de intermediates hangen. McLaren had daar meer last van dan bijvoorbeeld de Mercedes van Hamilton en de Red Bull van Verstappen. Dat verklaart waarschijnlijk ook waarom Norris het tempo totaal niet kon volgen toen hij in slotfase van de race net als Hamilton op de zachte band reed.' Juist in die slotfase werden de prijzen verdeeld.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Verstappen komt snelheid tekort
Vervolgens besteedt de ervaren coureur aandacht aan de race van Verstappen. 'Het viel op dat Verstappen het tempo vooraan niet kon volgen toen het begon te regenen. Het leek erop dat hij met iets meer downforce reed dan anderen. Normaal gesproken zou dat juist moeten helpen in die omstandigheden', weet Tung, maar in de praktijk kwam daar weinig van terecht. 'We weten dat Silverstone een circuit is dat best wel zwaar is voor de linkervoorband en de linkerachterband. Het kan zijn dat ze bij Red Bull voorzichtig zijn geweest qua afstelling van de auto om beter banden te kunnen sparen.'
Verstappen had echter ook last met het in leven houden van de banden, maar volgens Tung kan dat juist een gevolg ervan zijn dat de banden niet voldoende belast werden. 'Daarmee zorg je op bepaalde momenten voor minder stress op de band, maar het kan je ook in de problemen brengen, omdat je niet genoeg energie in de band krijgt. Ik vermoed dat dit het geval was bij Red Bull. We zagen eigenlijk al het hele weekend dat Verstappen niet echt kon meekomen. De rondetijden kwamen niet makkelijk tot stand.'
'Het was opnieuw duidelijk dat Red Bull niet meer de dominante auto is', schrijft Tung, die uitkijkt naar de tweede seizoenshelft. 'Het veld is heel erg dicht bij elkaar gekomen en details bepalen welke kant het opvalt. Er was niet één auto die er echt bovenuit stak afgelopen weekend. In bepaalde omstandigheden was er telkens een andere auto het snelst. Dat is denk ik alleen maar goed voor de sport', sluit de Nederlander af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties