Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur kan met gemengde gevoelens terugkijken op de kwalificatie voor de Grand Prix in Brazilië. Charles Leclerc veroverde een plekje op de eerste startrij, terwijl Carlos Sainz de langzaamste tijd neerzette van de coureurs die hun ronde zonder problemen konden afronden, en zo als achtste aan de race moet beginnen.
Vasseur stond de Italiaanse tak van Sky Sports F1 na de kwalificatie uitgebreid te woord, waarbij hij het vooral veel had over de tegenvallende kwalificatie van Sainz. 'Leclerc deed het erg goed in de kwalificatie en zelfs in de vrije training zat hij vaak vooraan. De kwalificatie van Sainz was wat lastiger', luidt de eerste samenvatting van de Fransman. 'Carlos maakte een fout in de laatste bocht. Hij kreeg ook te maken met een hele sterke windvlaag, iets eerder in de ronde, omdat hij wat later de pitstraat verliet.'
'De laatste drie die het circuit opgingen, Sergio Pérez, Oscar Piastri, en Carlos, hadden het wat lastiger dan de anderen', zegt Vasseur over de drie coureurs die onderaan eindigden in Q3. Piastri ging door het gras, en Pérez moest remmen vanwege de gele vlaggen, waardoor Sainz als langzaamste van de rest P8 pakte. 'Zelfs Charles (Leclerc, red.) had tijdens zijn ronde het gevoel dat zijn ronde niet goed genoeg was, en hij eindigde als tweede. De wind werd steeds sterker tijdens de sessie en werd zo sterk dat het lastig was om je snelheid in te kunnen schatten.'
Vasseur verklaart strategie van Ferrari én Red Bull
Vasseur legde ook uit waarom Sainz zo laat naar buiten kwam. 'We staan bij de ingang van de pitstraat, en dat betekent dat onze coureurs ver moeten rijden tot de uitgang van de pitstraat. Alleen Verstappen en Pérez staan nog achter ons. Ik denk dat dit ook de reden is dat Pérez in de pitstraat bleef wachten', vermoedt de teambaas van Ferrari. 'Als je te vroeg de baan oprijdt, loop je het risico dat de banden te koud zijn. Het is een kwestie van de juiste balans vinden.'
Aan het einde van de pitstraat vormden lange rijtjes, en als een coureur van Red Bull Racing of Ferrari naar buiten gestuurd wordt, kunnen teams als McLaren of Aston Martin dus hun coureurs ook snel naar buiten sturen, om zo toch nog voor de Ferrari- en Red Bull-coureurs richting het einde van de pitstraat te gaan. In dit geval vormden de goede resultaten van Red Bull en Ferrari in 2022 dus een nadeel. In de races levert het vooral voor Red Bull juist een voordeel op, omdat de aanloop naar de pitbox eenvoudiger is.
'We zijn nu vrij consistent in de kwalificaties', weet Vasseur. 'In de laatste zeven kwalificaties hebben we vier keer poleposition gepakt en twee of drie keer op de tweede plek. Dat betekent dat de snelheid in de kwalificatie oké is. We moeten nog werken aan de racesnelheid, maar de kwalificatie is in ieder geval prima.' Ferrari valt in de races vaak terug vanwege een te hoge bandenslijtage en een niet altijd waterdichte strategie.
Ferrari ziet kansen op zaterdag en zondag
In Q1 en Q2 waren de verschillen erg klein, en dus moesten veel teams alle verse sets zachte banden al inzetten. 'We hebben hard gewerkt om een set zachte banden te sparen voor de Sprint Shootout en dat is gelukt. Het was zeker een goed begin van het weekend', weet Vasseur. In de Sprint Shootout worden de mediumbanden in SQ1 en SQ2 ingezet, waarna Ferrari in SQ3 dus van de nieuwe banden kan profiteren.
Ook voor de Grand Prix op zondag toonde Vasseur zich strijdvaardig. 'Voor zondag moeten we de Aston Martins niet onderschatten. Ze deden het in de vrije training al goed en bevestigden die vorm in de kwalificatie. Ze hadden minder wind dan wij hadden, omdat ze eerder reden, maar ik wil ze niet onderschatten. We zullen niet de enigen zijn die Verstappen gaan bestoken. Het was echter moeilijk om het racetempo te beoordelen. Ik denk dat we in de sprintrace pas de eerste echte simulatie van de racesnelheid gaan zien. Dan zullen we een duidelijker beeld krijgen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties