Mercedes-teambaas Toto Wolff beseft dat er weinig conclusies gehaald kunnen worden uit de zestiende en achttiende posities van Max Verstappen en Sergio Pérez in de vrije training, en weet dus nog niet hoeveel kans zijn team in Brazilië heeft. De Oostenrijker ging daarna uitgebreid in op het vertrek van kopstuk Mike Elliott.
In Brazilië lijken Mercedes en Red Bull Racing de twee sterkste teams te zijn, maar na de vrije training was het nog niet mogelijk om veel over de verwachte pikorde in de rest van het weekend te zeggen. 'Het is lastig om te beoordelen. We hebben Verstappen nog niet gezien, want ze hebben de mediumbanden gespaard', zegt de Mercedes-teambaas bij Sky Sports F1 over Red Bull Racing, dat de hele training op hetzelfde setje harde banden afwerkte.
Met twee kwalificaties en twee races te gaan, lijkt Red Bull in te zetten op de belangrijkere sessies. 'Het wordt best interessant om te zien waarom ze dat deden. Het geeft misschien net wat meer opties, maar onze snelheid was veelbelovend.' Mercedes gebruikte de zachte banden ook niet, maar kwam wel even in actie op het mediumrubber, waarbij Russell duidelijk sneller was dan Hamilton. 'Lewis verloor zes tienden in de eerste twee bochten, dus verder waren hun rondetijden zo goed als gelijk.'
Kritiek op sprintweekenden
Commentator Martin Brundle stelt voor dat de vrije training in een sprintweekend anderhalf uur zou moeten duren in plaats van één uur, om de teams de kans te bieden om aan de afstelling te werken. 'Het is voor iedereen hetzelfde, maar vanuit het perspectief van een engineer wil je altijd meer trainingstijd hebben. Het idee van het sprintweekend is om meer onvoorspelbaarheid te creëren, en dat is gelukt', aldus Wolff.
De Oostenrijker wordt geconfronteerd met geruchten dat er wederom aan het sprintformat gesleuteld gaat worden in 2024, waarbij de Sprint Shootout naar de vrijdag verplaatst, de sprintrace op zaterdagochtend, en de kwalificatie voor de Grand Prix op zaterdagmiddag. 'Ja, dat klopt. Dat hebben we met Stefano (Domenicali, red.) besproken. Het is uiteindelijk zijn keuze, maar dan is de opbouw van het weekend wat logischer. Dan vindt de kwalificatie voor de Grand Prix op zaterdag om 14:00 uur plaats, zoals we gewend zijn, dat zou misschien minder verwarring opleveren.'
Wolff stoeit ook nog steeds met de namen van de verschillende sessies. 'Misschien moeten we het gewoon sprintkwalificatie, en Grand Prix-kwalificatie noemen, dat zou makkelijker zijn. Ik raak er zelf van in de war, ik weet zelfs niet meer welke sessie er nu aankomt. Ik denk dat we allemaal dezelfde doelen hebben als Formule 1 en teams zijnde. Ik heb het al vaker gezegd, maar ik houd helemaal niet van deze sprintweekenden, maar als het voor het publiek werkt, moeten we dat doen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties