Formule 1-journalist Michael Schmidt laat weten dat Ferrari vanaf 2025 versterkt zal worden door Mercedes-performance director Loïc Serra. De Fransman is tevens een goede vriend van Red Bull Racing-technisch directeur Pierre Waché. Schmidt denkt dat dit een strategie is van Ferrari-teambaas Frédéric Vasseur, die druk bezig is met bondgenoten maken buiten de kringen van de Italiaanse renstal. Het verliezen van teamleden aan Ferrari zet alleen maar meer druk op Mercedes, en de Duitser denkt dat die druk nu al immens hoog is.
Binnen de Formule 1 heeft men het vaak over silly season als er tijdens de zomerstop een hoop gebeurt, zoals het wisselen van rijders en stoeltjes. Silly season lijkt voor Mercedes en Ferrari al een tijdje geleden te zijn gestart. Sinds het begin van het 2023-seizoen hebben beide renstallen het moeilijk. Mercedes besloot in mei het concept van de W14 om te gooien, maar was daarmee eigenlijk een beetje te laat. Ferrari heeft opnieuw niet de auto om Red Bull Racing uit te dagen. Beide renstallen verliezen ondertussen personeel aan andere teams. Daarnaast heeft de Italiaanse renstal sinds het begin van het jaar een nieuwe teambaas en is Vasseur nog steeds bezig met het begrijpen van Ferrari. Voormalige teambazen van het team uit Maranello hebben al aangegeven dat er eenn heel grote taak is toegewezen aan de Fransman. De laatste keer dat er een Fransoos aan het roer stond van Ferrari, was van 1993 tot en met 2008.
Jean Todt was toen teambaas van de Italiaanse renstal en behaalde samen met het team acht constructeurskampioenschappen en zes rijderstitels. Op dit moment heeft Ferrari nog een zeer lange weg te gaan om dat soort succes weer te bereiken. 'Ik geloof dat men het handschrift van Vasseur nog niet helemaal kan lezen', begint Schmidt in de Formel Schmidt-aflevering van Auto, Motor, und Sport. 'Hij is op dit moment bondgenoten aan het maken, en die moet hij zoeken buiten het team, aangezien hij binnen het team nog niet genoeg genetwerkt heeft', gaat de Duitser verder. 'Hij krijgt de chassismanager van Mercedes vanaf 2025, dat is Loïc Serra, de beste vriend van Pierre Waché, technisch directeur van Red Bull. Ik zie ze vaak urenlang praten in de paddock. Red Bull is vrijwel zeker dat Waché gewoon blijft. Vasseur probeert nu bondgenoten te halen zoals Jean Todt dat deed. Dat gaat niet van de ene dag op de andere, maar langzaamaan wordt zijn handschrift leesbaar.'
Mercedes en Hamilton onder grote druk: 'Timing van alles was verkeerd'
Als Serra na het 2024-seizoen het team verlaat, verliest de Duitse renstal een belangrijk persoon. Zo is Vasseur dus bezig om zijn team te vormen, met mensen van buitenaf. Dat gaat nadelig zijn voor de Zilverpijlen. 'Mercedes is te voorzichtig geweest gedurende de winter', denkt Schmidt, die verder gaat over hoe lastig Mercedes het op dit moment met de auto heeft. 'De beslissing om het concept om te gooien is uiteindelijk te laat geweest. Ik denk ook dat de timing van de updates verkeerd was.' Mercedes wilde tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna de nieuwe W14 introduceren, maar dat moest verplaatst worden naar Monaco vanwege de annulering van de race op Imola. Naar het idee van Schmidt was het niet verstandig om juist in de straten van Monaco updates te introduceren.
Ook op Spa kwam Mercedes met updates, maar veel zin had het niet om daar data uit te halen, aangezien het het grootste deel van het weekend regende. 'Je brengt geen updates naar Monaco', klinkt Schmidt resoluut. 'Dat bewijst wel de tijdsdruk die speelt bij Mercedes. In Spa kwam het bouncen weer terug. Ik denk dat Mercedes onder ongelofelijk grote druk staat en dat ze daarom nu een inhaalslag moet maken. Ik denk dat Mercedes het enige team is waar het bouncen zo intensief is teruggekomen', legt de Duitser uit. Dat kan ook de verschillen onderling tussen Lewis Hamilton en George Russell verklaren. In België voelde Hamilton zich lekkerder in de auto dan Russell, al waren beide coureurs niet tevreden met het gestuiter. 'Hamilton kan de onvoorspelbaarheid van de auto wat beter aan dan Russell', denkt Schmidt.
Rode loper naar Ferrari neergelegd voor Hamilton? 'Het is een spelletje dat je iedere keer meemaakt'
Hoe dan ook denkt de Duitse Formule 1-journalist dat Max Verstappen de coureur is die het beste met een auto om kan gaan die wat nerveus is aan de achterkant. 'Verstappen is een coureur die het niet erg vindt als de achterkant van de auto eens uitstapt. Dat is hoe het nu gaat met de auto's onder het huidige reglement. Hamilton kan ook overleven met zo'n auto, maar misschien in mindere mate als Verstappen', denkt Schmidt. Vanwege de problemen met de W14 en Hamilton die eerder aangaf dat hij het idee had dat er niet naar hem werd geluisterd, gaan er genoeg geruchten rond dat Hamilton bij een ander team gaat tekenen. 'Hamilton rijdt volgend jaar gewoon bij Mercedes', klinkt Schmidt resoluut. 'Dat is een familie. Dit is een spelletje dat je ieder jaar meemaakt. Ik kan me geen contractverlenging van Hamilton herinneren die van de ene dag op de andere heeft plaatsgevonden.'
Hoe dan ook wordt de zevenvoudig wereldkampioen gelinkt aan Ferrari. 'Er zijn geruchten dat Vasseur Hamilton heeft benaderd. Ik zou het niet ontkennen, maar ik denk niet dat hij weggaat bij Mercedes', vervolgt Schmidt. 'Hij moet dan werken bij Ferrari. Hamilton is slim genoeg om te weten dat het er bij Ferrari niet beter op wordt. Ze zijn daar in termen en begrip van de auto niet verder dan Mercedes.' Daardoor staan de teams op de baan ook best dicht bij elkaar. In België was Charles Leclerc Hamilton te snel af, en kon de Brit niet vechten om de derde podiumplek. 'Het probleem dat hij nu heeft bij Mercedes zal zich vermenigvuldigen bij Ferrari, omdat deze auto, dit team, nog meer onder de microscoop staat. Elke fout zal worden waargenomen en bekritiseerd.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties