Update | Wolff licht blijdschap na FIA-ingreep toe: 'Het was te gevaarlijk met deze auto's' Formule 1
Formule 1

Update | Wolff licht blijdschap na FIA-ingreep toe: 'Het was te gevaarlijk met deze auto's'

Update | Wolff licht blijdschap na FIA-ingreep toe: 'Het was te gevaarlijk met deze auto's'

Toto Wolff is blij met het feit dat de FIA iets doet om porpoising, het stuiteren van de auto's, aan te pakken. Donderdag kwam de mondiale autosportbond naar buiten met een technische richtlijn waar de Formule 1-teams zich vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië aan moeten houden. Wolff vindt het met het oog op de gezondheid van de coureurs een goede zaak dat dit gebeurt.

'In de Formule 1 moeten wij soms tegen onszelf beschermd worden', opent de Mercedes-teambaas tegenover de Nederlandse tak van Motorsport.com. De Oostenrijker zegt dat ieder team op zoek is naar snelheid, maar het mag niet ten koste gaan van de gezondheid van de coureurs: 'Momenteel lopen we tegen een gezondheidsprobleem aan bij de coureurs. Daarom kan het niet alleen worden overgelaten aan teams.'

Wolff had porpoising liever zelf opgelost

Wel denkt Wolff dat andere coureurs en teams door de richtlijn plotseling niet meer zo'n probleem maken van de stuiterende auto's: 'Het laat zien dat rijders die zich eerder uitspraken over pijn en slecht zicht, nu ineens niet zoveel meer zeggen. Dat laat zien dat alle teams tegen zichzelf beschermd moeten worden door het wijzigen van de regelgeving.'

En het wijzigen van de regelgeving was nodig, vindt de teambaas van Mercedes: 'Als we het allemaal zelf hadden kunnen oplossen, dan hadden we dat wel gedaan. Dat liever dan het hebben van deze situatie. Ik denk dat we allemaal een bepaalde verantwoordelijkheid hebben voor onze coureurs. Dit is niet een gebied waar teams tegen moeten zijn, omdat ze nu juist een voordeel hebben.'

Wolff ziet 'sterke FIA met juiste stappen komen'

Dat de auto's weer stuiteren, komt door de herintrede van het grondeffect. De tunnels onder de vloer van de auto zijn daarom een oorzaak en dat is voor iedereen een probleem: 'Zelfs coureurs die er geen last van hebben, hebben zich erover uitgesproken, zoals Sergio Pérez. Er is geen enkele coureur die de pijn niet heeft gevoeld. Dit is een gezondheidskwestie. Ik zie een sterke FIA met de juiste stappen komen', aldus Wolff.

De Oostenrijker vindt zelfreflectie over het herintroduceren van het grondeffect hierin dan ook belangrijk: 'We moeten eerlijk zijn naar onszelf. Het is goed voor de show om auto's te bouwen waarmee je goed kan inhalen, maar op dit moment is er een veiligheidsrisico voor de coureurs. Ik denk dat we op een gegeven moment nare crashes gaan zien.'

Geen enkele twijfel bij de wedkantoren: ook in Canada zal Verstappen zegevieren! Gokken kan verslavend zijn, speel bewust 18+, hands24x7.nl.

Update 21.45u (18/06) | Wolff licht blijdschap na FIA-ingreep toe: 'Het was te gevaarlijk met deze auto's'

Toto Wolff heeft toegelicht waarom hij blij is dat de FIA gaat ingrijpen bij porpoising, het stuiteren van de auto's. Volgens de teambaas van Mercedes komt dat de gezondheid van de coureurs ten goede, want het stuiteren zorgt voor de nodige problemen. Zo stapte Lewis Hamilton vorig weekend in Azerbeidzjan met rugpijn uit zijn auto, en dat is voor Wolff het toppunt geweest.

'Soms raak je van slag, maar ik geloof dat, wat we hier en in Baku hebben gezien, is dat letterlijk alle coureurs van welk team dan ook, inclusief de koplopers, hebben gezegd dat ze last hebben gehad van het stuiteren', begint Wolff zijn toelichting tegenover Sky Sports. 'We kunnen allemaal politieke gevechten hebben over prestatiewinst, maar ik denk dat sommigen het te licht opvatten als je kijkt naar de gezondheid van de coureurs.'

Wolff haalt GP Azerbeidzjan aan

Een goed voorbeeld volgens Wolff is de Grand Prix van Azerbeidzjan, waar het stuiteren goed zichtbaar was en dat ook voor de nodige problemen zorgde. 'In Baku was het absoluut te gevaarlijk om met die auto's te rijden. Iedereen had er last van, en je kon zien dat het stuiteren op de rechte stukken behoorlijk gevaarlijk was en dat zagen we afgelopen vrijdag ook', besluit Wolff, die daarom blij is dat de FIA gaat ingrijpen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws