Lewis Hamilton verloor in 2021 een titel met ruim drie kilometer te gaan, maar won er in 2008 ook eentje met minder dan een kilometer te gaan. Die titel kan de 38-jarige Brit mogelijk verliezen nu Felipe Massa serieus werk heeft gemaakt van de controverse rondom crashgate, waarbij Nelson Piquet junior bewust crashte in Singapore. Massa heeft een team van meer dan zeventig advocaten samengesteld, en het vertrouwen bij het advocatenteam is behoorlijk groot.
Massa eindigde in de desbetreffende race in Singapore buiten de punten na een fiasco in de pitstraat, terwijl Hamilton met zijn derde plek zes cruciale punten pakte. Uiteindelijk bedroeg het verschil slechts één punt tussen beide coureurs. Massa vindt, met de kennis die destijds aanwezig was bij de sleutelfiguren, dat de Grand Prix geschrapt had moeten worden, en dan zou Massa dus tot wereldkampioen gekroond zijn. Eerder opende het advocatenteam van Massa het bal met een Letter Before Claim. 'De FIA en de FOM hebben om meer tijd gevraagd. Dat is de huidige status', zegt advocaat Bernardo Viana tegen de Braziliaanse tak van Motorsport.com. 'We hebben vertrouwen in de communicatie met hen, maar als we het idee hebben dat ze te veel tijd nemen of dat de uiteindelijke reactie niet naar wens is, zullen we verdere stappen zetten.'
Groot team jaagt op gerechtigheid
Massa besloot verdere stappen te zetten nadat Bernie Ecclestone eerder liet weten dat de bazen van de Formule 1 wel degelijk van het voorval wisten, maar niet ingrepen om controverse te vermijden. 'Toen ik voor het eerst met Felipe Massa over dit probleem sprak, vlak na het interview van Bernie Ecclestone, voordat we verdere informatie kregen, viel het meteen op hoeveel jurisdicties er zijn. We zullen moeten bekijken welke jurisdicties van toepassing zijn en welke het gunstigste is. We hebben een team samengesteld met verschillende specialisaties. Dit team heeft de zaak geanalyseerd en een juridische strategie op poten gezet, en daar hebben we veel vertrouwen in', aldus Viana. Dat team bestaat volgens Viana uit meer dan zeventig personen.
Het doel is duidelijk: de wereldtitel claimen: 'Het doel is om de beker naar huis te nemen, en niet om geld te krijgen. Om dat te bereiken, moet veel werk verzet worden en flinke maatregelen genomen worden. Veel van die maatregelen draaien om het verkrijgen van informatie. We willen dat alles dat in 2008 en 2009 gebeurd is aan het licht komt. We hebben vertrouwen in het bewijs dat we al hebben, maar we begrijpen dat er nog veel informatie is die niet duidelijk is. De fans verdienen het om te weten wat er gebeurd is. We gaan alles opgraven dat we moeten opgraven op jacht naar de wereldbeker. Dat is het belangrijke deel van de strategie.'
Mogelijk wordt daarbij drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet opgeroepen, de vader van de gecrashte Nelson Piquet junior, die het voorval al in 2008 met toenmalige racedirecteur Charlie Whiting sprak, en niet veel later ook met toenmalige FIA-president Max Mosley. Zowel Whiting en Mosley zijn inmiddels echter overleden. 'We verwachten van niemand enige support, niet van Ferrari of van wie dan ook. We houden vast aan onze strategie. De support van Ferrari zou echter welkom zijn, ook omdat zij ook de titel van Felipe verloren. Zelfs voor de Tifosi zou het fijn zijn als Ferrari ons steunt, maar tot nu toe hebben we dat nog niet gemerkt, dus we werken gewoon door.'
Lang proces om titel van Hamilton over te nemen
Viana verwacht voorlopig nog geen resultaten: 'Een zaak als deze duurt een aantal jaar, en we zijn ertoe bereid om daarmee om te gaan, dat is geen probleem. Wij leveren steeds zo snel mogelijk, maar het balletje ligt nu bij de FIA en de Formule 1. Zij bepalen of deze zaak snel opgelost wordt of niet.' Als Massa en zijn team van advocaten succesvol zijn, kan Hamilton één van zijn zeven titels verliezen. 'Er is niks tegen Hamilton. Als ik hem was, zou ik persoonlijk geen titel willen hebben met een sterretje erachter en alle schandalen daaromheen', vindt Viana. 'Hij pleit altijd voor gerechtigheid, dus het is praktisch onmogelijk voor hem om de zaak van Felipe niet te verdedigen. Hij is altijd heel correct geweest in zijn uitspraken, dus ik verwacht niet dat hij nu stopt met het verdedigen van de gerechtigheid in de sport, nu het in zijn nadeel is.'
Succeskansen worden hoog ingeschat
'De kansen zijn hoog.' Op de vraag of de titel een mogelijkheid of een waarschijnlijkheid is, luidt het duidelijke antwoord: 'Een waarschijnlijkheid.' Nelson Piquet junior, die in 2008 dus crashte in Singapore, wil zich niet al te veel mengen in de zaak van zijn landgenoot. 'Hij moet doen want hij wil doen. Wie ben ik om daarover te oordelen? Ik heb mijn kant van het verhaal al verteld, maar wat hij gaat doen, is helemaal aan hem. Ik sta niet in zijn schoenen en weet niet wat hij heeft doorgemaakt of wat hij heeft gehoord.'
Lees ook
Update | Ferrari steunt actie Massa niet: 'Geen fan van als het resultaat na een kwartier wordt aangepast'
Hamilton heeft geen actieve herinnering aan controverse uit 2008: 'Ik heb een heel slecht geheugen'
Hamilton pleit voor veranderingen: 'Het was behoorlijk saai'
Update 14:45u (11/09) | Juridisch team van Massa dat titel wil wegnemen bij Hamilton hoopt op steun van Mercedes-coureur
Het juridische team dat voor de zaak van Felipe Massa pleit wat betreft het wereldkampioenschap Formule 1 in 2008 hoopt ook op de steun van Lewis Hamilton. Het team van de Braziliaanse coureur hoopt een titel van de zevenvoudig wereldkampioen weg te nemen, maar hoopt tegelijkertijd dat de Mercedes-coureur de zaak steunt. 'Hij is een belangrijke ambassadeur van de sport en hij staat altijd voor de integriteit van de sport', zegt advocaat Bernando Viana bij Reuters. 'Hij is een ereburger van Brazilië en hij wordt door de Brazilianen bemind, dus ik hoop dat hij ons steunt. We hebben echt niks tegen Lewis Hamilton', aldus Viana.
Update II 10:30u (13/09) | 'Advocaten Massa zetten nieuwe juridische stap: hoofdrolspelers Crashgate ontvangen bericht'
De advocaten van Felipe Massa hebben een volgende stap gezet in het juridische proces tegen de uitslag van het Formule 1-kampioenschap in 2008. Het juridische team van de voormalig coureur heeft een kennisgeving van bewaring van documenten gegeven aan de betrokken partijen. Hieronder vallen onder andere Alpine, Ferrari, Flavio Briatore en ook voormalig Renault-hoofdsponsor ING. Eventueel bewijs mag dus absoluut niet verloren gaan.
De zaak begint nu steeds serieuzere vormen aan te nemen. PlanetF1 heeft ingezien dat de betrokken partijen een kennisgeving gekregen hebben om alle relevante documentatie te bewaren die betrekking hebben op het Crashgate-schandaal van de Grand Prix van Singapore in 2008. Bernie Ecclestone had aangegeven dat de FIA met de kennis van nu de race niet mee had moeten laten tellen. Dat zou betekenen dat de wereldtitel van dat jaar naar Massa zou gaan en niet naar Lewis Hamilton. De Braziliaan besloot daarom in actie te komen.
Ferrari, Alpine, Briatore, Pat Symonds, Steve Nielsen en de ING hebben nu allemaal een kennisgeving van bewaring van documenten gekregen. Dit is een instructie om ervoor te zorgen dat documentatie op geen enkele wijze wordt verwijderd, vernietigd, gewijzigd of geannoteerd. 'Alle documentatie en informatie die relevant is voor de zaak, wat onder andere sponsorovereenkomsten, clausules, vernieuwingen, communicatie met FOM en de FIA over de gebeurtenissen van 2008 en 2009 kan omvatten, evenals alle documentatie met betrekking tot het onderzoek naar Renault en het rapport van de World Motor Sport Council, dient ook behouden te worden', aldus PlanetF1.
Update III 15:05u (13/10) | Eerste uitstel van vijf weken in Massa-rechtszaak
Het advocatenteam dat Felipe Massa steunt in zijn poging om de Formule 1-wereldtitel uit 2008 alsnog op zijn naam te krijgen, heeft de Formule 1 en de FIA uitstel gegeven om de situatie omtrent Crashgate verder te onderzoeken. De verwachting is dat het enkele jaren zal duren voordat er meer duidelijkheid komt over of Lewis Hamilton zijn eerste wereldtitel mag behouden.
Oorspronkelijk hadden de Formule 1 en de FIA tot en met 12 oktober de tijd om te reageren op de zogeheten letter before claim. Eerder nog meldde advocaat Bernardo Viana dat het team aan advocaten rondom Massa, dat ruim zeventig man sterk zou zijn, niet zou willen zien dat de FIA en de Formule 1 de zaak probeerden te vertragen.
Alle partijen akkoord met uitstel
Nu heeft Viana te kennen gegeven dat de Formule 1 en de FIA vijf weken langer de tijd krijgen om met een formele reactie te komen. 'De FIA en FOM (Formula One Management, red.) zijn bezig met de afronding van een intern onderzoek en hebben gevraagd om een laatste verlenging van de deadline waar ze in eerste instantie om hadden gevraagd, van 12 oktober naar 15 november, deelt Viana met Motorsport.com.
'We hebben ingestemd met die laatste termijn, want als het nieuwe bestuur de zaak inderdaad in goed vertrouwen onderzoekt, zullen ze zeker tot dezelfde conclusie komen als wij en zoveel mensen over de hele wereld', hoopt Viana. 'We willen graag weten wat het standpunt is van de nieuwe leiding van de Formule 1 over het onlangs onthulde schandaal en het onrecht dat Felipe Massa is aangedaan.' Een saillant detail is dat Stefano Domenicali nu CEO van de Formule 1-groep is, terwijl hij in 2008 de teambaas was van de Braziliaan bij Ferrari.
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties