Twee motorleveranciers begingen procedurele overtreding in 2023, passende oplossing gezocht Formule 1
Formule 1

Twee motorleveranciers begingen procedurele overtreding in 2023, passende oplossing gezocht

Twee motorleveranciers begingen procedurele overtreding in 2023, passende oplossing gezocht

De FIA heeft op de woensdagochtend voorafgaand het Grand Prix-weekend in Azerbeidzjan bekendgemaakt dat geen van de tien Formule 1-teams het budgetplafond in 2023 heeft overschreden. Datzelfde kan niet helemaal gezegd worden van de motorleveranciers. Twee leveranciers hebben namelijk een procedurele overtreding gemaakt.

Sinds 2021 moeten alle Formule 1-teams zich houden aan het budgetplafond, dat ervoor moet zorgen dat de teams met een grotere portemonnee geen buitensporige uitgaven doen. Via deze maatregel zouden de kleinere teams beter moeten kunnen wedijveren met de topteams uit de koningsklasse van de autosport en dat zou de spanning ten goede moeten komen. Ieder jaar kijkt de FIA opnieuw of alle teams keurig binnen de lijntjes hebben gekleurd, iets wat Red Bull Racing in 2021 bijvoorbeeld niet helemaal had gedaan.

Het overkoepelende autosportorgaan heeft ditmaal echter goed nieuws en meldt woensdag dat in 2023 geen enkel team de limiet heeft overgeschreden en er dus geen straf zal volgen voor één van de tien deelnemende teams aan het wereldkampioenschap Formule 1.

Twee motorleveranciers wel in de fout

Vanaf dit seizoen gelden er ook dergelijke financiële regels voor de motorleveranciers, ook zij moesten zich aan een budgetplafond houden. Alle vier de fabrikanten, Ferrari, Mercedes, Honda en Renault (Alpine) hebben zich daar keurig aan gehouden, zo meldt de FIA op haar website. Toch gingen twee van de vier leveranciers niet helemaal vrijuit. Honda en Alpine begingen volgens het bestuursorgaan namelijk een procedurele fout.

Wat de twee motorleveranciers precies verkeerd hebben gedaan, heeft de FIA echter niet bekendgemaakt. Wel benadrukt het autosportorgaan, dat 'zowel Alpine Racing SAS als HRC (Honda Racing Corporation) te allen tijde te goeder trouw hebben gehandeld en we werken momenteel samen met de CCA (Cost Cap Administration) om de zaak af te ronden', schrijft de FIA, dat de zaak op een passende wijze hoopt op te lossen.

'Gezien de aard van de overtreding, de complexiteit van het nieuwe financiële reglement voor krachtbronfabrikanten en de uitdagingen die gepaard gaan met het eerste jaar van implementatie, is de CCA van plan om deze twee fabrikanten voor te stellen hun overtredingen af te handelen door middel van een Accepted Breach Agreement (ABA) wat neerkomt op het treffen van een schikking tussen beide partijen', vervolgt de FIA, dat een samenvatting hiervan openbaar zal maken zodra beide motorleveranciers akkoord zijn met het voorstel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws