In São Paulo maken de coureurs zich op voor het op één na laatste sprintweekend van 2024. Ho-Pin Tung verwacht dat de voorspelde regen een grote rol gaat spelen en dat de manier waarop coureurs hiermee omgaan cruciaal wordt. Max Verstappen zal naar verwachting gaan merken of de nieuwste update van de RB20 echt werkt, maar de grote favoriet blijft vooralsnog Ferrari.
Het weer is regelmatig een belangrijke factor tijdens het Grand Prix-weekend in Brazilië en dat lijkt in 2024 weer het geval te zijn. ‘De temperatuur is bijna altijd hoog en het is regelmatig nat’, blikt Tung in zijn column op Nu.nl terug op eerdere edities van de race in São Paulo. ‘Er wordt vanaf vrijdag regen voorspeld. De kans daarop is het grootst op zondag’, voegt hij eraan toe. De aard van het circuit zorgt ervoor dat er riviertjes ontstaan, waar maatregelen tegen genomen zijn. ‘Als het regent op Interlagos, komt het vaak ook écht met bakken naar beneden’, legt de Formule 1-analist uit. Het wordt daarom goed oppassen voor de coureurs, iets wat niet geholpen wordt door het feit dat er maar één vrije training is.
Gridstraf voor Verstappen verstandig
Helmut Marko leek al bevestigd te hebben dat Verstappen een gridstraf zal krijgen, al gaf de coureur tijdens de persconferentie zelf aan dat er nog niet over gesproken is. Tung gaat ervan uit dat dit wel zal gebeuren. ‘Als je weet dat dit in de komende races nog moet gebeuren, is het ook beter om het snel te doen’, is de analist van mening. Hij verwacht dat Red Bull Racing niet te veel risico wil neen door te wachten. ‘Hoe langer je wacht met een motorwissel, hoe groter het risico dat iets kapotgaat en helemaal niet meer te gebruiken is’, aldus Tung. Het vervelende voor de Nederlander is wel dat de gridstraf moet worden ingelost tijdens de hoofdrace en dat het dus niet mogelijk is deze te pakken bij de sprintrace, waar minder punten te vergeven zijn.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Oostenrijkse renstal heeft een upgrade geïntroduceerd tijdens het Grand Prix-weekend in de Verenigde Staten en Tung verwacht dat in Brazilië duidelijk zal worden of deze echt goed werkt. ‘Mexico is toch een apart circuit, omdat het op zo'n grote hoogte ligt’, legt hij uit waarom er uit Mexico geen conclusies getrokken kunnen worden. ‘Wat interessant is aan Interlagos, is dat het een circuit met veel lang doordraaiende bochten is’, vervolgt de analist. Daar heeft Red Bull het nog wel eens lastig mee. ‘Ze hadden veel instabiliteit op de entry van een bocht, gevolgd door veel onderstuur. Dat is hier cruciaal’, aldus Tung. ‘Het wordt interessant om te zien of de auto inderdaad verbeterd is.’
Ferrari de favoriet in São Paulo
Ferrari won de afgelopen twee races en de Formule 1-analist verwacht dat ze ook in São Paulo goed voor de dag zullen komen. ‘Hoewel het minder hoog dan Mexico ligt, ligt ook Interlagos op hoogte en heeft het dus ijle lucht. De Ferrari is daarnaast vrij zacht qua vering dit jaar’, vertelt Tung. Hij verwacht dat dit een combinatie zal zijn die prima samengaat. ‘Ook de hogere temperaturen liggen de Ferrari goed. Op papier lijkt het dus weer een Ferrari-weekend te worden, maar het zit allemaal superdicht bij elkaar’, benadrukt Tung. Daarbij komt dus het feit dat er, omdat Brazilië een sprintweekend is, er maar één vrije training is. ‘Wat dat betreft, blijft het leuk dat de Formule 1 op dit moment zo onvoorspelbaar is’, sluit Tung af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties