Franco Colapinto maakt een grote indruk tijdens zijn eerste races in de Formule 1. Hij maakt allerlei dingen voor het eerst mee, en dat gebeurde ook in Mexico. Hij kreeg namelijk voor het eerst te maken met een straf vanuit de wedstrijdleiding. De Argentijn kreeg tien seconden straf nadat hij in aanraking kwam met Liam Lawson. De Williams-coureur irriteert zich aan de werkwijze van de wedstrijdleiding, en hij is het dan ook totaal niet eens met de beslissing van de stewards over zijn incident.
De Argentijn is een frisse wind in de koningsklasse van de autosport, en hij presteert dan ook behoorlijk. Hij scoorde al punten in Azerbeidzjan en Amerika, en rijdt zichzelf hiermee in de kijkers bij andere teams. Hij kan rekenen op aandacht vanuit Red Bull en het toekomstige Audi. Ook in Mexico leek hij onderweg naar een foutloze race, maar in de eindfase van de race kwam hij Lawson tegen. Beiden hadden gekozen voor een alternatieve strategie, door te starten op de harde band. Colapinto probeerde de Nieuw-Zeelander in te halen, maar dit ging niet helemaal volgens plan.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
De Williams-coureur probeerde bij het ingaan van bocht één te passeren, nadat Lawson de deur aan de binnenkant dichtgooide. Na bocht één komt direct bocht twee, die linksaf gaat. Hier schoot Colapinto op agressieve wijze voorbij Lawson, waardoor hij een beetje wijd schoot in de derde bocht. Lawson raakte het rechterachterwiel van Colapinto en liep flink schade op aan zijn voorvleugel.
Hier kreeg de Zuid-Amerikaan een tijdstraf van tien seconden voor. Het oordeel van de stewards was dat Lawson 'agressief had verdedigd, maar wel 'genoeg ruimte had gelaten voor Colapinto om op de baan te blijven. De coureur zelf ziet het echter anders, en heeft weinig begrip voor de straf. 'Ik ben het er niet mee eens. Ik denk dat het te vergelijken is met wat er gebeurde tussen Lando en Max in Austin. Het is een geval waarin de coureur aan de binnenkant je van de baan duwt. Hij remde op het laatste moment en ging wijd, waardoor ik van de baan werd geduwd, waarna hij zelf zijn voorvleugel brak', stelt de coureur.
Straf voor de gevolgen
Volgens de Argentijn heeft de straf niet per se te maken met het incident zelf, maar met de gevolgen die het had voor Lawson. Dat is iets wat niet moet kunnen, aldus de Williams-coureur. 'Ik denk dat het meer te maken heeft met wat er met Liam is gebeurd, die zijn voorvleugel brak. Het is niet mijn schuld, en ze waren normaal voorzichtiger om deze straf uit te delen. Daarom ontving ik dus een straf. Ik denk dat de stewards niet moeten oordelen over de gevolgen van wat er na dit incident is gebeurd', concludeert de Argentijn.
'Ik denk dat de coureurs moeten proberen om te snappen wat we beter kunnen doen, zodat we geen straffen krijgen die gunstig uitpakken voor de auto die aan de binnenkant zit. We moeten dit gewoon beter proberen te begrijpen, wij allemaal als coureurs, zodat deze straffen niet regelmatig uitgedeeld hoeven te worden', aldus Colapinto.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties