De Grand Prix van São Paulo 2024 is er eentje die ze bij het team van Alpine niet snel zullen vergeten. Het team behaalde namelijk een dubbel podium in deze race, en dat terwijl ze bij aanvang van het weekend negende stonden in de strijd om de constructeurs. Na dit fabelachtige weekend van de Franse renstal staan ze zesde in de strijd voor de teams, en dat is volgens Günther Steiner enorm knap. Wel betwijfelt de voormalig teambaas van Haas of de coureurs nu dikke vrienden zijn, maar dat leken ze wel na de race in Brazilië.
Esteban Ocon werd tweede, nadat hij bij de herstart werd ingehaald door de winnaar van de wedstrijd, Max Verstappen. Ocon reed een geweldige race en lag dus zelfs even aan de leiding van de wedstrijd. Hij maakte de keuze om niet te pitten voor nieuwe inters toen het halverwege de race met bakken uit de lucht kwam vallen. Uiteindelijk werd de rode vlag gezwaaid, en kon de Fransman dus een gratis bandenwissel doen, zo zag ook Steiner. 'Ze namen net zoals Verstappen de gok om buiten te blijven, dat betaalde goed uit voor ze.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
En Pierre Gasly werd dus derde. Hij moest vanaf de dertiende startplek komen nadat hij pech had met een rode vlag in de kwalificatie. Ook Gasly koos voor dezelfde strategie als Max Verstappen en Esteban Ocon. Volgens Steiner is de strategie een belangrijk aandeel in het dubbele podium, maar hij denkt dat we ook zeker naar de prestaties van beide Alpine-coureurs moeten kijken. 'Ja, absoluut, de strategie was juist. Soms kan je auto ook gewoon echt beter zijn in de regen dan wanneer het droog is. Ze pakten de kans met beide handen aan. Je moet die auto ook gewoon op de baan houden, hè, dat moet je maar kunnen.'
Dikke vrienden, maar voor hoelang?
Het leek erop dat Ocon en Gasly ineens weer dikke vrienden waren, terwijl ze elkaar vaak genoeg het licht niet in de ogen gunden. Wanneer Steiner in de Red Flags Podcast voorgelegd krijgt dat de race in Brazilië de twee weer tot vrienden heeft gemaakt, reageert de voormalig teambaas lachend. 'Voor hoe lang dan? Haha,' aldus Steiner. Hij denkt dat het ook van belang is hoe je met de auto omgaat in de regen, omdat dit een heel andere situatie is dan op een droge baan.
'Soms heb je in het leven gewoon van die situaties waarin alles mee zit en het beter gaat. Als het regent, ga je gewoon rijden met maximale downforce. Sommige auto's waren wat sneller op het rechte stuk, dus die hebben ervoor gekozen om te zeggen van joh, we willen nog wel in kunnen halen. Dan ga je ervan uit dat de rijder het allemaal onder controle kan houden in die situaties,' vervolgt Steiner. 'Als de coureur het kan managen, dan is het bijna hetzelfde als op het droge; dan ben je gewoon sneller op het rechte stuk,' zo legt de Zuid-Tiroler uit. 'Ze laten wel wat wijzigingen toe, de wedstrijdleiding, zodat het wat veiliger wordt allemaal.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties