Spaanse media: 'Renault bouwt een bom van een motor' Formule 1
Formule 1

Spaanse media: 'Renault bouwt een bom van een motor'

Spaanse media: 'Renault bouwt een bom van een motor'

In de Spaanse media wordt melding gemaakt van een 'bom van een motor' voor Renault in 2022. Met deze kop refereert sportmedium AS naar de Renault-motor, die voor het eerst sinds 2019 aan vermogen zal winnen. Diverse eigenschappen van het nieuwe motorblok moeten Fernando Alonso en Esteban Ocon een competitief voordeel bieden in een potentiële titelstrijd van de Franse renstal in het aankomende racejaar.

'Het nieuwe ontwerp is compacter en de nieuwe motor zal meer kracht bevatten', wordt gesteld door Jesús Balseiro, redacteur bij de krant. In 2021 was het de motor van Franse makelij die de coureurs van het team uit Enstone tegenwerkte. McLaren schatte het verschil op vermogen op zo'n twee tot drie tienden. Voor aankomend jaar wordt gehoopt dat dit gat gedicht is, met een ontwerp waar al drie jaar aan gewerkt wordt. In de winter van 2018 is de laatste update van Renault namelijk doorgevoerd.

Het nieuws vanuit Spanje komt enkele dagen nadat voormalig adviseur Alain Prost in een interview met L'Equipe aangaf dat Renault op motorvermogen juist tekort komt bij het nieuwe ontwerp. Ook suggereerde de Fransman dat de nieuwe motor betrouwbaarheidsproblemen kende. De vraag is nu dus welke van de twee verhalen klopt. Prost lijkt in ieder geval dichter op het vuur te zitten.

'Renault slaat dubbelslag'

Renault denkt met de nieuwe motor een dubbelslag te slaan. Allereerst gaan ze voor een compacter ontwerp, wat betekent dat ze op de aerodynamische afdeling meer vrijheid genieten. Minder luchtweerstand vertaalt zich op het circuit naar lagere rondetijden. Goed nieuws dus voor de Fransen. Bij de A521 was zeer duidelijk een bobbel te zien aan de zijkant die nodig was voor de koeling en behuizing van de krachtbron. In 2022 zal deze bobbel er vermoedelijk niet meer zitten.

Ook beschikt het team volgens Balseiro in 2022 over meer vermogen. Cijfers worden niet geboden, maar bij de interne verbrandingsmotor én op het hybridesysteem verwacht men stappen te zetten. Wel wordt benadrukt dat een toename lastig te kwantificeren is omdat de concurrentie natuurlijk ook niet stilzit. Relatief aan de concurrentie gaat Alpine er wellicht niet zo veel op vooruit, al valt te beargumenteren dat Mercedes, Honda en Ferrari al dichter tegen het maximum van het ontwikkelingstraject aanzitten dan Renault, dat jaren stil heeft gezeten.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws