In een interview met The Telegraph heeft Red Bull Racing-teambaas Christian Horner meer duidelijkheid gegeven over de rolverdeling bij het technische team, waarbij Chief Technical Officer Adrian Newey en technisch directeur Pierre Waché de grote namen zijn. Nu Newey nog maar ongeveer de helft van zijn tijd in de Formule 1 steekt, wordt de rol van Waché steeds belangrijker.
Waché was aan het begin van zijn carrière werkzaam voor Michelin, dat hem inzette bij haar Formule 1-project. 'In eerste instantie verlangde ik daar helemaal niet naar', geeft Waché toe. 'Ik was wel een motorsport-fan, en toen ik opgroeide keek ik naar Jacques Laffite, Alain Prost, en Jean Alain. Ik dacht alleen niet dat ik hier terecht zou komen, maar ik genoot er enorm van; de technische concurrentie, en de snelheid waarmee je dingen kan ontwikkelen.'
Na 2006 trok Michelin de stekker uit het Formule 1-project, maar Waché bleef hangen. Na een periode bij BMW-Sauber kwam hij in 2013 terecht bij Red Bull, waar hij meestal buiten de schijnwerpers blijft. 'Ik wil winnen, niet bekend worden', legt de 48-jarige uit in het interview. En dus vindt Waché het prima dat Newey als grote man wordt gezien bij het team dat in 2023 alleen de Grand Prix van Singapore niet wist te winnen.
Horner blij met goede dynamiek tussen Newey en Waché
Red Bull Racing wil de prestaties van Waché uiteraard wel erkennen, en teambaas Christian Horner ziet dan ook hoe Newey en Waché de sleutelfiguren in de aerodynamische afdeling zijn. 'Het is het perfecte scenario, waar we een systeem hebben neergezet waarbij we niet afhankelijk zijn van één persoon, maar waarin Adrian (Newey, red.) kan begeleiden en ideeën kan uitdagen. Het is de afgelopen vier of vijf jaar zo geëvolueerd, dat Adrian ook bij andere projecten betrokken is geraakt. Hij kan niet overal tegelijkertijd zijn.'
'In 2013 tekende hij nog het grootste gedeelte van de aerodynamische delen van de auto, maar met de budgetbeperkingen en de technische reglementen kan Adrian hoe dan ook minder doen met de tekentafel', zo wijst Horner op het feit dat Red Bull als constructeurskampioen niet al te veel windtunneltijd of CFD-simulaties heeft. 'Natuurlijk is hij wel nog cruciaal in de conceptfase, maar aangezien hij een bredere rol op zich heeft genomen, moest de rest van de groep evolueren en zich ontwikkelen.'
Waché bepalend bij dominante auto's
'Vooral na het fietsongeluk in 2021, moesten de jongens echt een stapje erbij doen met het ontwerp van de RB18', legt Horner uit, over de 2022-auto die uiteindelijk een schot in de roos bleek te zijn. Niet alleen pakte het Oostenrijkse team beide titels, ook had het gekozen concept veel ruimte voor ontwikkeling, waarna de ene na de andere uitdager steeds meer het Red Bull-concept ging nabootsen. 'Pierre (Waché, red.) heeft daar geweldig werk mee geleverd.'
'Op dagelijkse basis is dat de verantwoordelijkheid van Pierre nu', zegt Horner over wie de hoofdverantwoordelijkheid nu heeft. 'De relatie tussen beide mannen is sterk. We hebben eerlijk gezegd nog nooit zo'n sterk engineering team gehad. Adrian is nu 65. Hij is nog fit, gezond, en gemotiveerd, en ik geloof dat hij er echt van geniet dat hij minder druk en verantwoordelijkheid in de Formule 1 heeft. Het systeem met Pierre en de andere jongens werkt goed.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties