Adrian Newey was als ontwerper al mede verantwoordelijk voor 25 wereldtitels in de Formule 1, waarvan inmiddels dertien als medewerker van Red Bull Racing. De Brit is in gesprek met The Telegraph uitgebreid ingegaan op zijn carrière, waarbij ook de Renault-tijd ter sprake kwam, en verschillende andere projecten waarbij Newey betrokken is.
Newey besteedt lang niet al zijn tijd aan het Formule 1-team van Red Bull. 'Het is moeilijk om te zeggen, maar ik zou zeggen ongeveer de helft. Ik denk dat ik wat dat betreft een beetje het buitenbeetje ben, want ik ben erin geslaagd om nu in een situatie terecht te komen waarbij het Formule 1-team zonder mij kan opereren, waardoor ik in de luxepositie zit dat ik bij elk project betrokken kan raken waar ik zin in heb', zegt Newey.
De meesterontwerper van Red Bull, inmiddels 64, tekende eerder dit jaar weer een nieuw contract bij Red Bull Racing, en was in Brazilië niet aanwezig, omdat hij met de CEO van Ford in Daytona aan het racen was. Dat hij af en toe met andere dingen bezig kan zijn, houdt hem alleen maar scherp. 'Ik geloof dat ik aan het einde van het jaar zestien races gedaan heb, dat was vroeger in de Formule 1 een vol seizoen!'
Hoge pieken en diepe dalen
Momenteel heeft Newey ook alle reden om te genieten van zijn werkleven: de Formule 1 herintroduceerde het grondeffect in 2022, een specialisme van Newey, en de succesontwerper toverde de Formule 1 dan ook, niet voor het eerst, om tot zijn speeltuin, waarbij de uitdagende teams steeds vaker het concept van Red Bull proberen na te bootsen. Als ontwerper is de Formule 1 de absolute koningsklasse van de autosport, maar voor de Brit was vooral de confrontatie met machteloosheid zwaar.
In 2014 werden de hybride-motoren geïntroduceerd, waarbij Red Bull dankzij de zwakke en onbetrouwbare Renault-power unit kansloos was voor de hoofdprijzen. Op dat moment verloor Newey de motivatie: 'Ik weet nog dat we met Christian (Horner, red.) en Helmut (Marko, red.) naar voormalig Renault-CEO Carlos Ghosn gingen voor een gesprek op de Champs Elysees. Hij zei eigenlijk gewoon: we zitten alleen in de Formule 1 omdat mijn marketingafdeling zei dat we dat moeten doen. Mij interesseert het niets. Dat was een behoorlijk deprimerend moment', zegt Newey daarover.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Newey koos er op destijds voor om een stapje terug te zetten, en op andere projecten te focussen, maar sinds de samenwerking met Honda en de aankondiging van de terugkeer van het grondeffect, heeft Newey het weer naar zijn zin in de Formule 1. Red Bull won dit jaar al negentien Grands Prix, en Newey houdt zich daarnaast ook nog met andere leuke dingen bezig, waaronder de ontwikkeling van de RB17, een hypercar.
Dat deed Newey eerder al eens met de Aston Martin Valkyrie. 'Ik weet nog toen ik bij McLaren was, dat Gordon Murray (oud-ontwerper van onder meer de dominante 1988-McLaren, red.) met Mercedes aan de SLR werkte. Dat vond hij een frustrerend project, om met een fabrikant samen te moeten werken. Ik wil Aston Martin er helemaal niet mee bekritiseren, maar een fabrikant gaat heel anders om met het onderzoek, ontwerpen, testen en bouwen van een auto dan hoe wij dat als ontwerpers doen. Een kans om een tweede auto te bouwen is dus heel mooi.'
Newey ontwerpt onderzeeër
De 64-jarige Brit is niet alleen bezig met auto's, maar werkt ook aan een onderzeeër, een initiatief van Red Bull-oprichter Dietrich Mateschitz. 'Het is enorm zonde dat hij het niet meer kan zien als het af is', zegt Newey over de overleden Mateschitz. 'Ik ben er zelfs een beetje zenuwachtig voor, dat was ik al voor het ongeluk met de onderzeeër van de Titanic, maar we werken volledig terecht in samenwerking met experts op het gebied van onderzeeërs. We willen ook niet enorme dieptes bereiken. Dietrich schreef in zijn brief dat hij eentje wilde waarmee hij makkelijk zou zijn om op zijn privé-eiland rond te reizen', lacht Newey, die zegt dat hij zelf wel in de onderzeeër zal gaan als deze af is.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties