Red Bull Racing is een geoliede machine, waarbij topontwerper Adrian Newey een sleutelrol vertolkt. De 64-jarige Brit sloot bij het toen nog maar net opgericht Red Bull aan in 2006, waar hij inmiddels zijn al behoorlijke lange erelijst verder aan het uitbreiden is. David Coulthard en Robert Doornbos waren in 2006 teamgenoten bij Red Bull, en blikken terug op hun samenwerking met Newey.
De auto's die door Newey ontworpen zijn, hebben inmiddels 24 wereldkampioenschappen gewonnen bij de constructeurs en de coureurs. Nummer 25 volgt hoogstwaarschijnlijk komende Grand Prix in Qatar. De coureur die het meeste met Newey samenwerkte is waarschijnlijk wel David Coulthard: de Schot begon zijn carrière bij Williams, vertrok vervolgens naar McLaren, en eindigde bij Red Bull. Newey legde diezelfde route af en werkte dus bij elk van deze drie teams met Coulthard samen.
De Schot werd dan ook betrokken in het naar Red Bull halen van Newey. 'Ik werkte met Adrian (Newey, red.) samen bij Williams, eerst als testcoureur en daarna als racecoureur, en ik werkte met hem bij McLaren, dus ik ken hem al sinds het begin van mijn twintiger jaren. Alle lof voor Christian (Horner, red.), want hij was degene die zich afvroeg of ze Adrian konden krijgen', herinnert Coulthard zich in gesprek met Formula1.com. 'Hij dacht na over hoe we er nu voor stonden en hoe hij het beste leger kon vormen om de gevechten van de komende jaren aan te gaan. Toen hij over Adrian begon, zei ik: kom op, we spreken wat met hem af!'
'Dat was de eerste keer dat Adrian en Christian elkaar echt ontmoetten en zo begon het proces dat ertoe leidde dat hij meneer Mateschitz in Oostenrijk ontmoette, en uiteindelijk akkoord ging om zich bij het team aan te sluiten', vertelt de voormalig Red Bull-coureur. 'Ik had niet het idee dat het echt lastig was om hem te overtuigen, want ik kende hem al erg lang. Gelukkig zei hij: Ik zie deze uitdaging wel zitten, waar teken ik?'
Newey niet bang om out of the box te denken
De komst van Newey zou een van de eerste hoofdstukken zijn van wat inmiddels een succesverhaal is. Een coureur die ook voortkomt in het Red Bull-boek, is Robert Doornbos. De Nederlander mocht de laatste drie races van 2006 in actie komen voor het Oostenrijkse team. 'Adrian is de Einstein van de Formule 1', zo opent de Rotterdammer, die vervolgens een anekdote aanhaalt. 'Ik begreep pas echt hoe zijn werkte, tijdens een testdag, toen we wat nieuws aan de auto aan het uitproberen waren. Op een bepaald moment vroeg hij me of het mogelijk zou zijn om een Formule 1-auto te besturen met twee pedalen boven elkaar, met het rempedaal onder het gaspedaal, zodat ze auto slanker en gestroomlijnder zou zijn aan de voorkant.'
Doornbos zag het bizarre idee niet echt zitten. 'Ik zei dat dat fysiek niet mogelijk zou zijn, waarop hij me aankeek en iets noteerde. Hij zei: ik wil iets veranderen, tussen het stuurwiel en de motor. Dat was ik dus! Als je hem de vrije hand geeft, wil hij een robot in de auto hebben. De balans tussen de menselijke factor en hoe hij puur in cijfers en in data denkt is heel bijzonder om mee te werken. Hij zoekt de grenzen op.'
Stem op F1Maximaal voor Website van het Jaar en maak kans op een PlayStation 5 en veel meer!
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties