Fernando Alonso rijdt in Mexico zijn 400e race in de Formule 1, meer dan een derde van alle Formule 1-races die ooit gereden zijn. Met een contract voor 2025 en 2026 zal de Spanjaard hoogstwaarschijnlijk ook de 450 gaan aantikken, met het liefst nog een wereldkampioenschap of in elk geval die 33e zege. De Aston Martin-coureur weet echter als geen ander dat hij niet eeuwig de tijd heeft.
Met het vertrouwen zit alles wel snor. 'Daar geloof ik wel in', antwoordt Alonso wanneer hem gevraagd wordt of hij denkt dat Adrian Newey Aston Martin een auto kan geven die kan strijden om overwinningen. 'Ik denk niet dat we iets missen. Het enige ding dat we missen is tijd', vertelt de nestor van de grid op de Beyond the Grid-podcast. Daarbij benadrukt hij hoe jong Aston Martin eigenlijk nog is. 'Dit team is zo nieuw vergeleken met de andere uitdagers voor de titel. We zijn drie, vier jaar oud en we moeten nog door fouten leren en lessen eruit trekken', stelt de man uit Oviedo vast. 'Dat is het enige wat we missen, het enige waar we de komende jaren mee te maken zullen krijgen.'
Aston heeft de tijd, Alonso niet
Tijd is voor Alonso direct ook een mogelijk probleem. 'Het is mijn grootste vijand', zegt hij er zelf over. De inmiddels 43-jarige coureur is aan het eind van zijn contract al 45 en dus begint de tijd te dringen, mocht hij nog een overwinning of zelfs een kampioenschap willen binnenhalen. 'Ik heb die tijd niet om door dat proces te gaan van fouten maken en daarvan leren', realiseert hij zich. Toch zit het hem niet dwars. 'Ik ben daar best ontspannen onder. Ik doe mijn best', benadrukt de Spanjaard.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wat hem positief stemt, is dat Aston Martin nu echt alles heeft om een topteam te worden. 'Met Adrian heeft het team nu alle ingrediënten', stelt Alonso. 'De windtunnel en Adrian waren de enige zaken die we de afgelopen twee seizoenen misten', gaat hij verder. Het is voor het team een grote opluchting de windtunnel niet meer te hoeven delen. 'We hebben onze eigen windtunnel, waar we kunnen testen en analyseren. Nu gebruiken we de Mercedes-windtunnel, wanneer we die mogen gebruiken, op de tijdstippen die zij ons geven', schetst Alonso een beeld van hoe beperkt het gebruik van de windtunnel was. 'Dit wordt een gamechanger', weet hij daarom zeker.
Racen in 2027 niet uitgesloten
Alonso wordt sinds zijn terugkeer in 2021 na een afwezigheid van twee jaar gekscherend rookie genoemd door Formule 1-fans en ook is het een regelmatig gemaakte grap dat hij na Jos Verstappen en Max Verstappen ook nog tegen de volgende generatie Verstappen zal racen. Voorlopig is 2026 zijn laatste jaar, maar Alonso sluit nog een verlenging vooralsnog niet uit. 'Ik wil daar niet te veel over stressen. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik er niet over nagedacht heb', geeft hij eerlijk toe. 'Ik race sowieso in 2025 en 2026. In 2026 zal ik kijken hoe ik me voel, hoe gemotiveerd ik ben', wil hij nog niet te ver op de zaken vooruitlopen. 'Ik zal het bespreken met Lawrence en Adrian wat het beste is voor het team', sluit de Spanjaard af
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties