Sectortijden van Verstappen verraden het potentieel van Red Bull ten opzichte van Norris Formule 1
Formule 1

Sectortijden van Verstappen verraden het potentieel van Red Bull ten opzichte van Norris

Sectortijden van Verstappen verraden het potentieel van Red Bull ten opzichte van Norris

Max Verstappen heeft in Italië een zeer lastige vrijdag achter de rug, met een vijfde en zevende plek. De Nederlander was dan ook zeer ontevreden. In de derde vrije training hoorden we minder klachten van de wereldkampioen, die de sessie uiteindelijk als zesde afsloot. Toch lijkt er licht aan het einde van de tunnel te zijn voor de Limburger.

De sessie werd afgesloten met McLaren op één en twee, en daarachter beide Ferrari-coureurs. Wie onderstaande uitslag van de sessie bekijkt, zou de conclusie kunnen trekken dat McLaren met kop en schouders boven de rest uitsteekt, en dat Ferrari best of the rest is, terwijl Red Bull Racing dus flink tekortkomt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

In realiteit lijkt het probleem van Max Verstappen toch deels opgelost te zijn. De Nederlander zette zijn snelste tijd neer op de mediumbanden, vroeg in de sessie, en was op dat mediumrubber de snelste man. Verstappen deed twee pogingen om een snelle ronde te rijden op de zachtste C5-banden: bij de eerste poging had hij één sector achter de rug, toen teamgenoot Sergio Pérez crashte en voor een rode vlag zorgde. Die ene sector van Verstappen was maar liefst 0,22 seconden langzamer dan die van Piastri, niet veelbelovend dus.

De sessie werd nog een keer hervat met twee minuten op de klok. Met een rondetijd van één minuut en zestien seconden was het dus krap om nog een rondetijd neer te kunnen zetten na een rustige opwarmronde, zeker in combinatie met de filevorming aan het einde van de pitstraat. Lando Norris kwam als eerste weer bij start-finish, maar de anderen kregen niet echt een kans om nog een serieuze ronde te rijden, en Verstappen kreeg zelfs al de vlag.

Hoewel Verstappen daardoor geen geldige ronde meer kon rijden, moest de Nederlander wel nog terug naar de pitstraat rijden. De wereldkampioen maakte van die gelegenheid gebruik om tot de laatste bocht voluit te gaan, en zo toch nog een kwalificatiesimulatie af te werken, die nooit op de scoreborden verscheen. F1Maximaal.nl zocht de sectortijden echter op, die in de onderstaande tabel terug te vinden zijn.

Sector Oscar Piastri Lando Norris Max Verstappen
1 23,742 24,002 23,875
2 26,232 26,317 26,386
3 25,555 25,510 n.v.t.
Hele ronde 1:15,529 1:15,829 n.v.t.

Verstappen was dus in de eerste en de tweede sector wat langzamer dan snelste man Oscar Piastri, maar was na twee sectoren wél sneller dan Lando Norris, misschien wel de favoriet voor poleposition. Daarbij is het belangrijk om te vermelden dat Piastri zijn snelle tijd onder ideale omstandigheden reden, vóór de rode vlag. Norris en Verstappen reden hun ronden, of in het geval van Verstappen sectortijden, na de rode vlag, met nagenoeg iedereen op het asfalt, en een verre van ideale voorbereiding.

Norris is dit seizoen doorgaans sneller dan Piastri in de kwalificaties, en Verstappen was op datzelfde moment dus net wat sneller. Hoewel McLaren wellicht nog als de favoriet geldt, mag Verstappen dus nog niet helemaal uitgesloten worden. Daarnaast liet de Nederlander ook zeer competitieve tijden zien in vergelijking met de Ferrari-mannen, en dus mag Verstappen nog hopen op een goede uitgangspositie. Op basis van de sectortijden lijkt Verstappen zich met de McLaren-coureurs te kunnen meten, en is een plekje in de top drie nog goed mogelijk.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws