Peter Windsor heeft genoten van de openingsdag van het Grand Prix-weekend in Imola. De coureurs hadden het lastig met het uitdagende circuit in Italië, en dat gold ook voor Max Verstappen, wiens prestatie uitgebreid geanalyseerd werd door de analist. Ook favorieten Charles Leclerc en Lando Norris werden uitvoerig besproken.
Windsor merkt bij zijn analyse op zijn YouTube-kanaal dat de thuisfavoriet het goed voor elkaar had. 'De tribunes leken niet helemaal vol te zitten, maar ik weet zeker dat dit gedurende het weekend zal veranderen nu het nieuws rondgaat dat Charles Leclerc en Ferrari heel erg goed uitzien voor deze Grand Prix', zo opent de 71-jarige. 'Ferrari had veel technische upgrades aan de auto, en het resultaat is dan ook dat ze behoorlijk snel zijn op het rechte stuk, terwijl ze niks hebben ingeleverd qua grip en balans. Ze lijken op het niveau van McLaren te zitten, al is McLaren nog marginaal sneller. Ze doen het op de rechte stukken ook heel sterk, maar qua grip en balans ontlopen beide teams elkaar haast niks.'
'Een beetje Max Verstappen-stijl'
Windsor gaf vervolgens uitgebreid aandacht aan de kersverse racewinnaar op de grid: 'Lando Norris had wat problemen. Hij spendeerde niet veel tijd aan het rijden van snelle ronden, en hij was de eerste coureur die met brandstof aan boord weer aan de slag ging in de tweede vrije training om een long run af te werken, een beetje Max Verstappen-stijl', vindt Windsor, die erop doelt dat Verstappen traditioneel gezien vaak vrij vroeg aan de racesimulatie begint. 'We zijn eraan gewend geraakt dat Max en Red Bull dit de afgelopen twee of drie jaar altijd deden, ze hadden hun huiswerk altijd heel goed voor elkaar. McLaren liet Norris nu op de mediums rijden en Oscar Piastri op de harde banden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Leclerc en Carlos Sainz zagen allebei sterk uit in de Ferrari', voegt de Brit toe. 'Naarmate de dag vorderde, zag je wel dat Sainz wat meer momentjes meemaakte. Daarna hield hij wat meer marge over, terwijl Leclerc er bovenop bleef zitten. Leclerc was het snelste in de eerste vrije training, het snelste in de tweede vrije training, en het snelste in de racesimulaties', somt Windsor de topdag van de Monegask op. 'Vooral dat laatste is heel belangrijk. Ferrari ziet er supersterk uit, en Leclerc ook.'
Mercedes zet stappen
Windsor gaat verder in de pikorde en komt uit bij Mercedes. 'Complimenten ook voor Mercedes. Ze lijken de auto wat verbeterd te hebben met de upgrades in Imola', meent Windsor. 'Ze lijken vrij competitief te zijn op de rechte stukken, bijna op het niveau van Ferrari en McLaren, en ze lijken de balans ook wat beter voor elkaar te hebben. George Russell zag er wat constanter uit dan Lewis Hamilton, die minimaal drie keer naast het circuit terechtkwam.'
Verstappen: contrast tussen sectoren
Uiteindelijk is het dan de beurt aan Red Bull Racing. 'Verstappen was steeds supersnel in de eerste sector. Daar had hij twee tot drie tienden marge, en alleen Leclerc wist dat aan het einde van VT2 te benaderen. Verstappen was in sector twee ongelofelijk langzaam, en hij klaagde daar steen en been', zo stipt Windsor de contrasten uit de ronde van Verstappen aan. 'Hij gaf zelf aan dat het onvoorspelbaar was wat de auto zou gaan doen, en dat de auto soms opeens grip had aan de voorkant, en dan niet aan de achterkant. Hij had geen gevoel voor wat er zou gaan gebeuren met de auto.'
Windsor gaat vervolgens op zoek naar de oorzaak. 'Misschien bekijk ik het te simplistisch, maar het wordt volgens mij veroorzaakt doordat de temperaturen van de Pirelli-banden alle kanten opvliegen. Als de auto zich zo onvoorspelbaar gedraagt, is het een teken dat de banden oververhit raken, dus ik denk dat Max dit aan het doen was. Ik verwachtte dat ze in de tweede vrije training zouden afwijken van wat ze in de eerste vrije training deden, maar het leek nog steeds hetzelfde patroon te zijn in de tweede sector.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Wellicht zorgwekkend voor de constructeurskampioen: Windsor zag ook een traditioneel sterk punt van de RB20 verdwijnen. 'In de eerste vrije training was Red Bull ook niet zo snel op de rechte stukken als McLaren en Ferrari. Ik verwachtte dus dat Red Bull met wat minder downforce zou gaan rijden, om zo de banden minder te belasten, en ook wat meer topsnelheid te pakken. Dat deden ze niet voor de tweede vrije training, dus we gaan zien of ze dat voor de zaterdag wel doen. Dan moet je er ook rekening mee houden dat er steeds meer grip komt. Het wordt fascinerend om te zien hoe Red Bull zich nog uit deze situatie weet te redden, want ze hadden toch best grote problemen.'
Racesimulaties
'De long runs waren qua pikorde heel vergelijkbaar met de short runs', concludeert Windsor. 'Charles Leclerc was heel sterk met brandstof aan boord. Hij maakte heel weinig fouten en straalde zelfvertrouwen uit. Niemand was sneller dan hem met brandstof aan boord. Oscar Piastri deed ook een hele sterke run op de harde banden. Norris deed de langste run van iedereen, dus je moet in gedachten houden dat hij waarschijnlijk een zwaardere auto had en de banden meer moest managen. Die run van Norris was dus ook heel erg goed. Hij zag een beetje uit als Verstappen bij Red Bull', herhaalt Windsor. 'Dit is hoe zij eruit zagen toen alles nog perfect werkte. Norris lijkt die methode overgenomen te hebben.'
Verstappens prestaties worden vervolgens nog verder onder de loep genomen. 'Sergio Pérez liet zien dat Red Bull niet helemaal kansloos is. Hij zag er rustiger uit in de auto, terwijl Max helemaal niet blij was. Het is wel zo dat niemand zo snel was als Max, zeker met brandstof aan boord, in de eerste sector. Dat is waar hij de banden op hun donder gaf. Hij verloor daarna de grip en de balans in de middensector. Die sector is heel belangrijk, en dit verklaart waarom Verstappen zo langzaam is', meent Windsor.
Windsor vermoedt dus dat de sterkte van Verstappen nu ook in zijn nadeel werkt. 'Een probleem dat hij heeft, is om beter met die banden om te gaan in de eerste bocht. Hij is zo snel in die chicanes. Dat is gewoon Verstappen. Hij zal het denk ik lastig vinden om de banden daar niet al te zeer te belasten. Het wordt interessant om te zien of Red Bull met minder neerwaartse druk zal rijden, om de banden wat meer ademruimte te geven en meer topsnelheid te pakken.'
Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties