Schmidt legt uit: 'Red Bull zag iets bij McLaren dat niet is toegestaan' Formule 1
Formule 1

Schmidt legt uit: 'Red Bull zag iets bij McLaren dat niet is toegestaan'

Schmidt legt uit: 'Red Bull zag iets bij McLaren dat niet is toegestaan'

Wat is er aan de hand met de remtrommels? Dat is de vraag die Auto, Motor und Sport-journalist Michael Schmidt probeert te beantwoorden in zijn artikel. Volgens Red Bull Racing paste McLaren in de laatste paar races een trucje toe betreffende de remtrommels om zo de banden en de remmen beter te koelen. De Oostenrijkse renstal vermoedde dat dat een behoorlijk voordeel leverde als de McLaren-coureurs op oudere banden reden.

'Red Bull voelt de druk van de concurrentie, en des te meer kijkt de kampioensformatie naar de andere auto's. Daar ontdekte men een opening in de remtrommels van McLaren die daar eigenlijk niet had moeten zijn', begint Schmidt in zijn artikel. Red Bull begon het seizoen dominant, maar na een paar races was het duidelijk dat ze niet meer de voorsprong had van 2023. McLaren en Mercedes begonnen dichter bij te komen. Met name de Britse renstal daagt Red Bull regelmatig uit. 'Plotseling spelen kleinigheden zoals de set-up, strategie, fouten en details een heel andere rol. De concurrentie heeft Red Bull uit haar comfortzone gehaald', schrijft de Duitser.

'Experts beoordelen inmiddels al een tijdje dat de McLaren de beste auto uit het veld heeft. Met een minimaal verschil weliswaar, maar toch. Een jaar geleden durfde men daar nog niet aan te denken', wijst Schmidt aan. 'Onder de druk van de concurrentie is het normaal dat de koploper de auto's van de tegenstander nauwkeuriger onder de loep neemt. Nu worden de foto's van de andere bolides nog beter bestudeerd. In dit proces wordt wel eens een klacht ingediend...' Zo klaagden enkele teams in 2023 dat bepaalde auto's te veel isolatiemateriaal tussen de bodemplaat en de onderzijde van de auto hadden aangebracht om de schokken van het gestuiter te dempen en de plank te sparen. Ook Red Bull was daarbij het doelwit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

verstappen hongarije 2023
Soms wordt er alles aan gedaan om de dominantie van een team te stoppen.

'Dit jaar slaat Red Bull terug'

Aston Martin moest vorig seizoen een stabielere voorvleugel leveren. 'Als Fernando Alonso in de eerste seizoenshelft niet regelmatig op het podium had gestaan, had waarschijnlijk niemand het opgemerkt', schrijft Schmidt. 'Dit jaar slaat Red Bull echter terug. McLaren is natuurlijk de grote uitdager. Bij de Grand Prix van Imola werden al klachten ingediend dat de flaps aan de voorvleugel van sommige auto's bij een bepaalde load naar achteren kantelen, om zo in de snelle bochten van een betere balans te genieten. Dit doen natuurlijk alle teams, maar volgens Red Bull viel het vooral op bij McLaren, Ferrari en Mercedes, die vanaf Monaco met een nieuwe voorvleugel reed.'

Omdat alle vleugels door de tests van de FIA waren gekomen, zag het bestuursorgaan geen reden om in te grijpen. Het nieuwste onderwerp laat echter zien op welk niveau de teams bij elkaar aan het kijken zijn. 'Red Bull ontdekte onlangs dat de remtrommels van de McLaren voor en achter een extra gat hebben dat daar helemaal niet mag zitten', onthult Schmidt. 'In ieder geval niet altijd.' Dat klinkt geheimzinnig, maar Schmidt denkt het te kunnen verklaren: 'Men vermoedt dat het gaat om een kabelingang voor een sensor, die in de remcilinderbeluchting de temperatuur meet. Deze waarde is zeer belangrijk, want via de koelopeningen van de remtrommels worden de temperaturen van de velgen en de banden geregeld.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Schmidt legt uit: 'Red Bull zag iets bij McLaren dat niet is toegestaan'
Was McLaren aan het sjoemelen met de remtrommels?

McLaren met creatieve oplossingen

Bij Red Bull ontstond het vermoeden dat McLaren daarmee mogelijk een extra koelkanaal heeft gecreëerd, dat niet toegestaan zou zijn, aldus Schmidt. 'Dit werd versterkt door de races in Miami, Imola en Barcelona: hoe ouder de banden, hoe sneller de McLaren. Voorheen was het altijd andersom', vervolgt de Duitser. 'De regels zijn op dat punt duidelijk. De FIA staat de teams toe om tijdens vrije trainingen op vrijdag sensoren in de remtrommels te monteren om gegevens te verzamelen. Vanaf zaterdag moeten de gaten echter verdwijnen of worden afgedekt', wijst Schmidt aan. 'Naar verluidt past nog een team deze praktijk toe.'

Volgens de waarnemingen van Red Bull zouden de gaten bij sommige races echter open zijn geweest. 'Na een klacht keek de FIA nog eens nauwkeuriger. Bij de laatste twee Grands Prix waren de sensoringangen gesloten. McLaren had er tape overheen geplakt. Omdat het voordeel van McLaren bij de bandenslijtage de laatste tijd niet meer zo duidelijk was, denkt men in het kamp van de tegenstander dat het in het verleden geholpen zou kunnen hebben', verklaart Schmidt. 'Wie vooraan rijdt, doet dat in de Formule 1 niet ongezien. Ook Red Bull wordt door de andere teams nauwlettend in de gaten gehouden. En als het alleen maar is om een slimme truc te ontsluieren. Zo vraagt men zich nog steeds af hoe Red Bull in de kwalificatierondes onder warme omstandigheden van de finishlijn tot aan de eerste bocht zoveel tijd wint op de anderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws