Het doorgaans goedgeïnformeerde Formu1a.uno suggereert dat Red Bull Racing-topontwerper Adrian Newey en huidig technisch directeur Pierre Waché niet op één lijn zaten betreffende de ontwikkeling van de RB20. Het Italiaanse medium geeft aan dat Waché en zijn team besloten om het advies van Newey niet mee te nemen naar de tekentafel en hun eigen plannen voort te zetten. Hiervoor was het al bekend dat Newey een stap terug had gedaan.
Begin mei kondigde Red Bull aan dat haar Chief Technical Officer, Newey, het team zou verlaten in het eerste kwartaal van 2025. De Brit had zijn ontslag ingediend en zou zich terugtrekken uit het Formule 1-project, en zich volledig richten op de Hypercar van Red Bull, de RB17. De Hypercar werd op het Goodwood Festival of Speed opgeleverd in het tweede weekend van juli. Er werd, en wordt nog steeds, uiteraard veel gespeculeerd waarom Newey het team besloot te verlaten waarmee hij zoveel successen heeft geboekt. Het team liet weten dat hij een tijd geleden al een stap terug had gezet, maar bronnen suggereerden dat het kwam door onenigheid, niet omdat hij dat zelf wilde.
Dat zou de zaak van teambaas Christian Horner betreffen, die het begin van het 2024-seizoen overschaduwde. Formu1a.uno weet te melden dat het niet alleen onenigheid met Horner was, maar ook met de rest van de technische staf. 'De RB20 is een sterke evolutie van de twee voorgaande auto's, waarbij Marko deze aan het begin van het jaar een kleine revolutie noemde', schrijft het Italiaanse medium. 'Na een half seizoen is het duidelijk dat het team onder leiding van Waché het aero-mechanische compromis wilde veranderen om vooral performance te winnen bij lage snelheden, zonder terrein te verliezen bij hoge snelheden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hierbij heeft het team belangrijke beslissingen moeten maken met betrekking tot het koelsysteem, aangezien Red Bull het grootste deel van de koelopeningen naar gebieden met hoge druk heeft verplaatst, waardoor de inlaat van de sidepods vrijkomt om de luchtstroom boven de vloer te maximaliseren en tegelijkertijd de uitlaatopeningen in de gebieden met weinig druk aan de achterzijde van de RB20 te maximaliseren. 'In dit opzicht is het interessant dat Newey tegen veel elementen was die momenteel aanwezig zijn op de RB20, inclusief een deel van het koelsysteem.'
Newey zou de inlets naast de halo 'haten'
Formu1a.uno refereert naar een interview met Sky Sports in mei, waarin Newey had aangegeven niet tevreden te zijn met koelsysteem en dat dat later in het seizoen of in 2025 zou veranderen. 'Newey was het niet eens met de sterke extremisering van de koeling. Volgens een bron dicht bij de Engelse ingenieur zou hij de inlets naast de halo zelfs 'haten'. Evenmin geloofde hij dat de shark inlet een goede weg was om te volgen', schrijft het Italiaanse medium. 'Dat is vrij verrassend, vooral als je bedenkt dat Ferrari daar momenteel problemen mee heeft.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Het technische team is ondanks Neweys zorgen daarover toch verder gegaan. 'Zelfs zonder zijn goedkeuring. We hebben het al gezegd, maar deze verhalen bevestigen het nog meer: de invloed van Newey op de RB20 was veel minder dan in voorgaande jaren, vooral omdat de technische situatie bij Red Bull het afgelopen seizoen sterk is veranderd, met Newey niet meer als centraal punt, ten gunste van Waché en Enrico Balbo. Dit gebrek aan motivatie en stimulans naast wat er gebeurde aan het begin van 2024, leidde ertoe dat Newey ontslag nam.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties