Voormalig Ferrari-strateeg analyseert Verstappen: 'Hij is echt allergisch voor onderstuur' Formule 1
Formule 1

Voormalig Ferrari-strateeg analyseert Verstappen: 'Hij is echt allergisch voor onderstuur'

Voormalig Ferrari-strateeg analyseert Verstappen: 'Hij is echt allergisch voor onderstuur'

Voormalig Ferrari- en Haas-strateeg en F1TV-analiste Ruth Buscombe vond de Grand Prix van Groot-Brittannië vanuit een strategisch oogpunt erg interessant. Ze weet hoe het is om aan de pitmuur snel cruciale beslissingen te moeten nemen en bewondert de rijders die dat op dat moment correct met hun team kunnen communiceren. Daarnaast neemt Buscombe de rijstijlen van Lewis Hamilton en Max Verstappen onder de loep.

Buscombe begon haar carrière in de Formule 1 in 2012 bij Ferrari en werkte ze als strateeg op het hoofdkwartier in Maranello. Uiteindelijk ging ze verder bij Haas om strategy engineer te worden en zette ze in 2016 haar carrière voort bij Sauber, toen nog Alfa Romeo, waar ze de rol van head of race strategy kreeg. In Abu Dhabi in 2023 nam ze afscheid van het team. Buscombe sloot tijdens het 2024-seizoen in Miami aan bij het analistenteam van F1TV. Ze praat nog steeds erg graag over haar werk als strateeg en kan daardoor bij veel onderwerpen betreffende een Grand Prix goede context en feitjes bieden.

Een regenrace maakt het voor haar nog interessanter, want ze weet hoe het is om aan de pitmuur te zitten en een lastige keuze te moeten maken. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië stonden veel teams voor lastige keuzes, met name toen de baan nat begon te worden en later toen de baan op begon te drogen. Twee coureurs deden het uitstekend in die omstandigheden: Hamilton en Verstappen. Niet alleen betreffende hun rijvaardigheden, maar ook hun communicatie naar het team. 'Ik ken hen eigenlijk alleen statistisch gezien, omdat ik een cijfermens ben', lacht Buscombe in de Return Of The King-podcast. 'Max is altijd erg sterk daarin (het rijden onder natte omstandigheden, red.).'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

rb20 canada max verstappen regen
Verstappen voelt zich als een vis in het water in moeilijke omstandigheden.

Buscombe denkt dat dat komt door waar Verstappen is opgegroeid. 'Hij is Nederlands, dus hij is opgegroeid in een land met veel regen. Normaal gesproken zijn het de kinderen die leren in de regen te rijden die uiteindelijk heel goed worden, dus daarom hoort ook Lewis daarbij', zegt ze. 'Rijders zoals Max en Lewis zijn doorgaans erg sterk in dat soort omstandigheden, maar het hangt echt af van de coureur, de feedback die zij geven en de feedback die ze willen ontvangen', vertelt Buscombe. De Brit geeft aan dat de teams hele databases hebben van hoe de coureurs rijden. 'Daarin staat hoe agressief ze zijn, welke coureurs gematigd zijn, en dat soort dingen.'

'Zo leer je de referenties van de coureurs kennen'

De manier waarop de strategische communicatie met een coureur verloopt heeft ook invloed op hoe een coureur in welke omstandigheden rijdt. 'Je wilt het beste uit hen halen, of het nu nat of droog is. Sommige coureurs genieten dan van veel feedback, de anderen willen gewoon met rust gelaten worden', zegt Buscombe. 'Ik heb nog nooit de strategie van Max verzorgd, maar ik weet nog wel hoe het ging toen hij binnenkwam in Hockenheim in 2019. Dat gebruik je als concurrent als referentie wanneer je de radio hoort en hoe hij communiceert', legt ze uit.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen silverstone groot brittannie engeland duimpje
Buscombe leerde de referenties van Verstappen kennen in haar jaren op de pitmuur.

'De gegevens die je krijgt, het is bijna alsof je de hartslag van de auto krijgt. Je krijgt in een keer een ongelooflijk inzicht in wat je coureur in de auto doet', verklaart de voormalig strateeg. 'Je kunt ook echt de sterke punten van de coureurs en de auto zien. Zoals de McLaren historisch gezien echt goed was in de hogesnelheidsbochten en Lando historisch ook, dan krijg je een vermeningvuldigingseffect. Lewis is fenomenaal in het remmen, bepaalde coureurs houden van onderstuur, anderen van overstuur', somt Buscombe op.

'Dat haat Verstappen'

Iedereen weet inmiddels dat je Verstappen geen auto hoeft te geven met onderstuur. Dat vindt hij helemaal niets. 'Max is allergisch voor onderstuur', lacht Buscombe. 'Als je hem een auto met onderstuur geeft, zal hij het haten. Waar hij goed in is, is een auto met een V-stijl', zegt ze. Daarmee doelt ze op een auto die erg gevoelig is aan de voorkant.

'Als alles goed is afgesteld, krijg je daarmee fantastische rondetijden. Daniel Ricciardo houdt daar ook van. Toen hij Red Bull verliet was dat echt een puntige auto. Je gooit het door de bochten als het ware. Toen hij naar Renault ging, die auto was veel meer... Ik wil geen 'tank' zeggen, maar die auto had niet die V-stijl. Natuurlijk hebben de coureurs enige invloed op de set-up, maar het hangt ook echt af van in welk team je zit.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws