Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director van Mercedes, verklaart waar de performance van de W15 vandaan komt en hoe het kan dat de Duitse renstal in Silverstone beter presteerde dan McLaren en Red Bull Racing. De Brit gaat in op een uitspraak van Red Bull-teambaas Christian Horner betreffende het ontwikkelingsplafond en of de Oostenrijkse renstal dat plafond al heeft bereikt.
Mercedes was ongetwijfeld blij met de resultaten van twee van de drie races uit de triple header. In Oostenrijk kregen ze de zege dan weliswaar cadeau, maar George Russell won wel, en dat telt. In Silverstone won Lewis Hamilton op eigen kracht, en Shovlin had na de race al benadrukt dat het een erg speciaal weekend was. Tegelijkertijd legt het ook druk op de schouders van Mercedes, want ze willen de vorm die ze in Silverstone hadden niet verliezen. Het is cruciaal om het harde werk voort te zetten, want het veld zit zo ontzettend dicht bij elkaar.
'Wat we goed hebben gedaan is het leveren van drie of vier updates voor praktisch elke race gedurende de afgelopen acht à negen races', zegt Shovlin in de F1 Nation-podcast. 'Sommige daarvan zijn mechanisch, andere aerodynamisch', gaat de Brit verder. 'Ik denk dat de grootste stappen echter kwamen door een auto te ontwikkelen die beter bestuurbaar is en makkelijker is voor de coureurs om af te stellen. Een deel daarvan was werken aan de tools die de balans corrigeerden. Aan het begin van het jaar waren we erg snel in sommige bochten, maar zodra de windrichting veranderde niet meer.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Shovlin wijst naar windtunneltijd
De laatste paar races zijn de Mercedes-coureurs dan ook te spreken over de auto en het rijgedrag. Een tevreden rijder die vertrouwen heeft in de auto helpt enorm, en dat kan ook extra performance opleveren. Bij Red Bull hamert Max Verstappen erop dat het team meer updates moet leveren. Hij wil voorkomen dat McLaren of Mercedes hen definitief inhaalt. Teambaas Horner reageerde dat het normaal was dat het veld dichter bij elkaar zou komen op dit punt en dat er misschien een limiet is tot waar Red Bull nu kan verbeteren.
'Bij sommige concepten ontdek je dat ze een lager ontwikkelingspercentage opleveren dan andere', legt Shovlin uit. 'Dat is misschien waar Christian naar verwijst. De wekelijkse winsten in de windtunnel zijn misschien begonnen af te nemen met de auto die ze nu hebben, en dan vind je niet meer zoveel', verklaart de ingenieur. 'Je hebt daarnaast nog het feit dat Red Bull de minste aero-ontwikkeling heeft, en naarmate je verder naar achteren staat op de grid, krijg je meer. Dat zal een andere reden zijn waarom het moeilijk is voor Red Bull om de voorsprong te behouden.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Subtiele verschuivingen hebben grote gevolgen
Aan het begin van het jaar verwachtte Mercedes echter nog lang niet met Red Bull en McLaren te kunnen vechten. Dat wist het team binnen dertien races om te draaien. 'Het stond natuurlijk niet op de planning om het jaar slecht te beginnen', zegt Shovlin. 'We eindigden vorig jaar als tweede in het kampioenschap, maar op het moment waarop ze beoordelen hoeveel windtunneltijd je krijgt, stonden we vierde. Dat was aan het begin van de maand, wat betekent dat we tien procent meer hebben gekregen', vervolgt het Mercedes-kopstuk.
'Omgekeerd heeft McLaren vijf procent verloren, Ferrari heeft vijf procent verloren en Red Bull blijft waar ze zijn. Dat is een subtiele verschuiving. Toen die regelgeving kwam in de jaren dat we achter elkaar wonnen, waren we er geen voorstander van, maar je kon zeker zien hoe het voorkwam dat één team domineert. Nu gaan we er enigszins van profiteren, maar het maakt het voor een team moeilijker om in de toekomst een lange reeks opeenvolgende kampioenschappen te winnen', suggereert Shovlin.
'Kan zijn dat de ontwikkeling stagneert'
Red Bull werkt echter hard om meer updates te leveren, maar het is dan de vraag hoeveel ze op gaan leveren. Het team verklaarde zelf ook al dat ze het moeten hebben van de marginale winsten. 'Ik denk dat er een uitdaging ligt voor elk team, en dan maakt het niet uit of het gaat om het concept dat wij hebben gekozen of Red Bull. Het kan zijn dat Red Bull naar de auto kijkt en dat het lijkt alsof de ontwikkeling begint te stagneren', zegt Shovlin. 'Je moet gewoon een paar dingen veranderen om het weer op gang te krijgen en je aerodynamici en ontwerpers meer mogelijkheden geven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties