Het is niet omdat Max Verstappen nog altijd ruim op kop ligt in de WK-stand dat ze bij Red Bull Racing op hun lauweren rusten. Helmut Marko beseft dat er echt wel werk aan de winkel is. Hij neemt de prestatie van zijn team op het circuit van Silverstone onder de loep. De Oostenrijkse oud-racer kan dan ook niet voorbij aan de conclusie dat de snelheid van de wagen toch nog wat hoger mag liggen. Dan zou Verstappen nog meer schitteren.
'We hebben onze voorsprong in het constructeurs- en rijderskampioenschap kunnen uitbreiden', steekt Marko van wal in zijn column voor Speedweek. Tot daar het goede nieuws. 'We kunnen niet tevreden zijn met de pure snelheid. We hebben het nog steeds moeilijk met de afstelling van de auto. Het duurt bijna altijd tot de kwalificatie en dan moeten we wijzigingen aanbrengen in de race tot we de auto in balans krijgen.'
Problemen voor Pérez én Verstappen
In die kwalificatiesessie zag de adviseur van Red Bull dan ook verschillende problemen. Eerst bij Sergio Pérez, die spinde op de softs. Max Verstappen verloor dan weer downforce. 'We hebben dat in de loop van de kwalificatie kunnen verhinderen. Gezien de omstandigheden hebben we met een vierde plaats op de grid de schade kunnen beperken', bekijkt Marko dat dan toch weer van de positieve kant.
Lof voor de huidige wereldkampioen is ook op zijn plaats. 'Zijn start van de race was opnieuw erg goed. We konden het Mercedes-tempo niet bijhouden, maar we hielden de rijders van McLaren achter ons, tot ze echt begonnen te vliegen. Dat was ongelooflijk: ze waren toen een seconde sneller dan wij en ook dan Mercedes.' Norris en Piastri droomden op dat moment van de zege, maar dat zou niet blijven duren.
Strategische beslissingen lonen
Bij Red Bull hadden ze dan weer te maken met onderstuur. 'Dat is iets waar Max helemaal niet van houdt. Normaal gesproken is hij op een vochtige baan een seconde sneller dan de anderen op slicks. We zaten er helemaal naast', is Marko kritisch. Het team was op zoek naar een manier om terug in de race te komen en vond die ook. De beslissing om vroeg over te schakelen naar de intermediates wierp vruchten af.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Toch is ook dat voor Marko niets om hoog van de toren over te blazen. 'De snelheid op deze banden was niets bijzonders, maar we waren competitief. Nadien hebben we weer de juiste beslissing genomen om over te stappen op de harde band.' Dankzij die combinatie ging het plots veel beter en kon Max Verstappen nog op zoek naar een zo hoog mogelijke positie. Het werd uiteindelijk P2.
Race paar rondjes te kort voor Verstappen
'We waren niet superieur, maar we waren net zo snel als Oscar Piastri met de mediumband. Hij was misschien twee of drie tienden sneller dan de harde compound, wat betekent dat onze snelheid op dat moment erg goed was.' Zat de overwinning er voor Verstappen in op Silverstone? 'We hadden nog twee of drie ronden nodig, dan zouden we er op zijn minst dichtbij zijn geweest', denkt Marko.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties