Pierre Waché heeft de keuzes van Red Bull Racing wat betreft de RB21 uitgelegd. De technisch directeur van de Oostenrijkse renstal heeft aangegeven dat de pieken van de Red Bull-bolide wat lager zullen liggen, maar dat de rijervaring voor de coureurs wel beter moet zijn. Het is echter nog niet te voorspellen of de keuze van Red Bull daadwerkelijk betere resultaten op zal leveren.
Na vorig seizoen was het voor Red Bull heel belangrijk om de auto overhoop te halen. De Oostenrijkse renstal begon nog uitstekend aan 2024, aangezien Max Verstappen vijf van de eerste zeven races wist te winnen. Na een grote update bij McLaren in Miami en een mindere update van Red Bull in Imola ging het achteruit bij de Oostenrijkse renstal. De auto werd steeds moeilijker om te besturen. Dat was al duidelijk bij Sergio Pérez, maar gedurende het seizoen werd het ook duidelijk bij Verstappen.
Mensen hadden een grote conceptuele wijziging verwacht bij Red Bull, maar de RB21 lijkt heel erg op zijn voorganger. Desondanks is er veel werk gestopt in de nieuwe bolide. 'We hebben alle concepten van de auto opnieuw geëvalueerd', stelt Waché in gesprek met PlanetF1. 'We hebben het grootste deel van de zaken aangepast die misschien minder zichtbaar zijn dan bij de vorige auto – de algemene concepten blijven hetzelfde – maar er is veel veranderd onder en binnen de auto.'
'Op het gebied van koeling, ophanging en het aerodynamische pakket is alles aangepast om de eigenschappen te bereiken die we graag wilden hebben', vervolgt de technisch directeur. Dat hebben Waché en zijn team moeten doen met een verouderde windtunnel, waardoor de correlatie mogelijk wat te wensen overlaat. Desondanks hoopt Waché op verbetering. 'We hebben het opnieuw beoordeeld en dachten dat dit het beste compromis was voor wat we zochten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

De technisch directeur heeft toegegeven dat Red Bull wat potentieel uit de auto heeft gehaald, aangezien de vorige auto te onvoorspelbaar was. Daardoor is nu de piekpotentie van de RB21 weg, maar daarvoor zou de auto nu wel een breder werkvenster moeten hebben. 'Wat we dit jaar hebben gedaan, is misschien het totale potentieel van de auto iets verminderen – de pieken zijn minder extreem – maar we hebben ervoor gezorgd dat de auto gemakkelijker te besturen is. Dat was ons belangrijkste doel, vooral bij het insturen van bochten.'
Waché geeft toe dat het allemaal gemakkelijker klinkt dan het daadwerkelijk is. Er is dus ook geen garantie dat de oplossing van Red Bull werkt en dat het team direct in Melbourne al voor de winst kan gaan. 'Nu hebben we een breder scala aan afstellingen dat we kunnen verkennen. Het zal tijd kosten om te ontdekken wat de beste balans is, en die balans kan van circuit tot circuit verschillen, omdat we nu veel meer vrijheid hebben.'
De sneer van Newey
Adrian Newey, die naar Aston Martin is vertrokken, gaf onlangs het team van Red Bull wat kritiek. De problemen die vorig jaar begonnen, kwam volgens de topontwerper omdat de rest van het technische team weinig ervaring heeft. Daar kan Waché zich wel in vinden. 'Het is waar dat ik veel minder ervaring heb dan hij! Hij is 66 jaar oud, en ik ben vijftig – dat is zestien jaar minder ervaring. Ik kan daar niet echt op reageren. Ik neem het niet persoonlijk, en misschien heeft hij wel gelijk', aldus de technisch directeur.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties