Red Bull nadert wereldrecord met totale dominantie in China Formule 1
Formule 1

Red Bull nadert wereldrecord met totale dominantie in China

Red Bull nadert wereldrecord met totale dominantie in China

Red Bull Racing verkeert in absolute topvorm, en dat is ook in de pitstraat het geval. Het Oostenrijkse team geldt al jarenlang als de maatstaf als het aankomt op het wisselen van de banden, en dus was het voor de monteurs even slikken toen Lando Norris in Qatar in 1,80 seconden van nieuw Pirelli-rubber voorzien werd. Sindsdien heeft Red Bull een nieuw doel voor ogen, en dat uitte zich afgelopen weekend in een clean sweep.

Monteur Calum Nicholas gaf na dat weekend al aan dat Red Bull er alles aan zou doen om te verbeteren in een poging om het wereldrecord te heroveren. Dat is nog niet het geval, maar Red Bull heeft de afgelopen weken wel flink huisgehouden. In Australië zette de constructeurskampioen de snelste bandenwissel van 2024 al vast op 2,10 seconden bij Sergio Pérez. Twee weken later werd de toptijd verder aangescherpt tot 2,08 seconden bij Max Verstappen.

Dit was echter slechts een voorproefje van de galavoorstelling in China, waar Verstappen en Pérez allebei een tweestopper maakten. Deze vier pitstops zouden de vier snelste pitstops van de Grand Prix blijken te zijn, en dus pakte Red Bull een clean sweep in de pitstraat. Sterker nog, de drie snelste pitstops vormen ook meteen de top drie van het gehele seizoen. Zoals in Tabel 1 te zien is, werd de rest van de top tien gevormd door driemaal zusterteam Visa Cash App RB, tweemaal McLaren, en één pitstop van Ferrari.

De tekst gaat verder onder de tabel.

Red Bull verhoogt de lat met clean sweep bij pitstops, wereldrecord komt in zicht
De langzaamste Red Bull-pitstop was nog steeds sneller dan de snelste pitstop van welk ander team dan ook.

Wat de mijlpaal van Red Bull extra speciaal maakt, is dat Verstappen en Pérez beide keren in dezelfde ronde naar binnen werd gehaald. In ronde 13 duurde het 2,18 seconden voordat Verstappen zijn harde banden kreeg, waarna Pérez in precies twee seconden voorzien werd. Een double stack van slechts 4,18 seconden in totaal dus. Indrukwekkend, maar tien ronden later ging het nóg sneller. Met pitstops van 1,90 en 2,05 seconden was Red Bull in totaal minder dan vier seconden bezig met het verwisselen van acht banden.

Bizarre dominantie op seizoensbasis

Als we in Tabel 2 de cijfers van het hele seizoen bekijken, dan wordt inmiddels de gehele top 9 gevormd door pitstops van Red Bull. De enige vreemde eend in de bijt is Charles Leclerc, die achter viermaal Verstappen en vijfmaal Pérez aansluit op de tiende plek. Het absolute wereldrecord, dat nu dus op 1,80 seconden staat, blijft nog buiten bereik, maar de consistentie van Red Bull is minstens zoveel waard, en als het team dusdanig consistent pitstops van rond de twee seconden blijft neerzetten, lijkt het onvermijdelijk dat er een keer een pitstop tussen zal zitten die het wereldrecord kan aanscherpen.

Red Bull verhoogt de lat met clean sweep bij pitstops, wereldrecord komt in zicht
Tabel 2. De snelste pitstops van 2024.

Grote voorsprong in punten

Dankzij de negen snelste pitstops van het seizoen heeft Red Bull ook een enorme voorsprong opgebouwd in het pitstopkampioenschap, dat door DHL wordt bijgehouden in de vorm van de DHL Fastest Pit Stop Award. Bij dat kampioenschap geldt nog een extra regel die de schade enigszins beperkt voor de uitdagers: enkel de snelste pitstop per coureur per weekend wordt meegenomen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

pitstops 2024 china 3

Dat betekent dat Red Bull in China alleen punten pakte voor de eerste twee plekken, en McLaren er toch met 25 punten vandoor gaat - vijftien voor de derde plek van Norris en tien voor de vijfde plek van Oscar Piastri, ook al zette Red Bull dus de snelste vier stops neer. Dit levert Red Bull dus 'slechts' 43 punten op, en niet 70 punten voor de gehele top vier. De vroege uitvalbeurt van Verstappen in Australië zorgt er dan ook voor dat het team Down Under met maar één auto kon scoren.

De tekst gaat verder onder de video.

Opvallend in het pitstopklassement is dat de top vier van het kampioenschap identiek is aan de constructeursstand. Het verschil voorin is dus wel groter: Red Bull heeft meer dan twee keer zoveel punten als eerste achtervolger Ferrari, terwijl McLaren en Mercedes de derde en vierde plek in handen hebben. RB was tot 2023 belabberd met het verwisselen van de banden, maar heeft sindsdien grote stappen gezet, terwijl Aston Martin net als in 2023 het zwakste topteam is in de pitstraat. Gezien de grote problemen bij Stake is het niet verrassend dat dit team als enige nog puntloos is, al lijken de grootste problemen tot het verleden te behoren.

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws