Red Bull Racing zat de afgelopen maanden in een lastige situatie. Hoewel er inmiddels licht aan het einde van de tunnel is, heeft de constructeurskampioen nieuwe kopzorgen na de grote schadepost van Sergio Pérez. Teambaas Christian Horner trad daarover in detail, en benoemt hoe het team hierdoor beïnvloed wordt. De Brit sprak daarnaast open over de oorzaak van de problemen, die Red Bull te lang niet serieus nam.
Red Bull verloor afgelopen weekend de leiding in het constructeurskampioenschap aan McLaren. Het Britse team leek met een voorsprong van drie punten Bakoe te gaan verlaten, maar vanwege de crash van Sergio Pérez liep het verschil al meteen op tot twintig punten. Hoewel de Mexicaan voor een lichtpuntje leek te zorgen, heeft hij zijn werkgever nu extra zorgen. De auto van Pérez zou voor de helft afgeschreven kunnen worden, nadat de 34-jarige eerder dit seizoen ook al enkele zware crashes had.
Reserve-onderdelen
Voor Red Bull is het vervelend dat de RB20 van Pérez voorzien was van de nieuwe vloer, waar nu uiteraard niet veel van over is. In de fabriek wordt hard gewerkt om weer een nieuwe vloer te maken, aangezien dit onderdeel voor een goede stap vooruit zorgde. Horner vertelt tegen het Duitse Auto, Motor, und Sport dat de crash voor grote problemen heeft gezorgd: 'We hebben een tekort aan reserveonderdelen. We zullen vijf dagen voluit moeten werken in de fabriek, om ervoor te zorgen dat we de benodigde onderdelen op tijd in Singapore kunnen krijgen, op vrijdag.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Naast het gebrek aan reserve-onderdelen, kost de crash weer veel geld, wat ten koste gaat van investeringen in verbeteringen voor de RB20 of van het budget voor de RB21, die dit jaar al grotendeels ontworpen wordt. Toch probeerde Horner de aandacht op de positieve punten te vestigen. 'Checo (Pérez, red.) had de koplopers in zicht tot het einde van de race. Hoewel hij constant in de vuile lucht reed, hielden zijn banden stand. Hij lag op koers voor een podiumplek, tot Carlos Sainz hem van de baan reed. De tweede plek was haalbaar, want de banden van Charles Leclerc waren er volledig aan.
Oorzaak van probleem achterhaald
Het potentieel van Red Bull in Bakoe vormt een groot contrast met het zeer zwakke optreden in Italië. Technisch directeur Pierre Waché meent echter dat het slechte weekend in Italië heeft geholpen bij het vaststellen van de oorzaak van het probleem, waardoor Max Verstappen en Pérez al langer kampen met een slechte balans. De Nederlander speurde op zaterdag in Monza nota bene zelf het probleem op in de data, waarna het team aan een oplossing kon werken.
Beide coureurs klagen al langer dat er iets niet goed is, en Horner geeft prijs wat men ontdekt heeft. 'We hebben de ontwikkelingen allemaal onder de loep genomen, en het bleek zo te zijn dat de eerste fout al gemaakt werd met een upgrade aan de vloer in Spanje 2023. Dat was ook de Grand Prix waarin Checo problemen begon te krijgen met de auto. We namen het alleen niet zo serieus, omdat Max maar bleef winnen.' De Nederlander won rond die periode zelfs tien races op rij. Teamadviseur Helmut Marko voegt daaraan toe: 'In Imola dit jaar namen we daarna echt de verkeerde afslag.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Daarmee wordt ook duidelijk dat het verval van Red Bull niks te maken heeft met het vertrek van meesterbrein Adrian Newey, al geeft Marko wel toe dat Newey regelmatig kon helpen met de afstellingen, omdat hij uitblonk in het omzetten van de feedback van de coureurs naar technische termen voor engineers.
In Bakoe zette Red Bull een stap vooruit, maar de situatie is nog lang niet opgelost. Zo gaf Pérez toe dat het verschil in afstelling met Verstappen erg klein was, maar de gevolgen voor de balans enorm waren. Door die balansproblemen kon Verstappen de banden ook veel moeilijker in leven houden.
Details maken het verschil
Auto, Motor, und Sport schrijft ook dat Verstappen en Pérez in Azerbeidzjan niet met dezelfde onderdelen reden in de kwalificatie en de race. 'Pérez had een kleine Gurney flap aan zijn achtervleugel, waardoor hij drie kilometer per uur aan topsnelheid inleverde, maar wel meer downforce had.' Een Gurney flap is het opstaande randje aan de bovenkant van het hoofdelement van de achtervleugel. Verstappen had juist last van onderstuur, en een springende achterkant van de RB20.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties