Red Bull-kenner voorspelt: 'Newey's vertrek is het einde van de Red Bull-dominantie' Formule 1
Formule 1

Red Bull-kenner voorspelt: 'Newey's vertrek is het einde van de Red Bull-dominantie'

Red Bull-kenner voorspelt: 'Newey's vertrek is het einde van de Red Bull-dominantie'

Christian Danner, voormalig Formule 1-coureur en commentator voor de Duitse RTL, denkt dat het vertrek van Adrian Newey het einde van de dominantie van Red Bull Racing inluidt. Danner kent de topmannen van het Oostenrijkse team goed, aangezien hij in het verleden zelf met Newey samenwerkte, en hij de 24 Uur van Le Mans reed voor Helmut Marko RSM. Danner is ook regelmatig van de partij van ServusTV, een kanaal van Red Bull zelf, en wordt veelal gezien als Red Bull-kenner.

'Dit is het begin van het einde van de Red Bull-dominantie', is de duidelijke tekst van Danner bij Motorsport-Magazin. 'Ik zeg niet dat het team gaat instorten, maar de dominantie is voorbij met het vertrek van Newey.' Danner geeft daarbij aan dat hij denkt dat dit per 2025 al het geval is, waar teamadviseur Helmut Marko eerder nog aangaf dat hij verwacht dat de gevolgen tot de regelwijzigingen in 2026 beperkt zijn.

Verleden spreekt in nadeel van Red Bull

De voormalige Formule 1-coureur wijst daarbij ook naar het verleden. 'De teams waar Adrian (Newey, red.) voor gewerkt heeft, zeiden altijd dat zijn vertrek geen problemen zou opleveren.' Wie de geschiedenisboeken erop naslaat, komt tot een conclusie dat dit in het verleden niet het geval bleek te zijn. March/Leyton House kende geen lang leven meer in de Formule 1 na het vertrek van Newey, die inmiddels bij Williams wereldkampioenschappen won. Newey werd uiteindelijk zelfs bij het team ontslagen.

Terwijl Leyton House kopje onder ging, won Newey bij Williams zijn eerste wereldtitels. Na onenigheid bij het team vertrok hij aan het eind van 1996, na nog bijgedragen te hebben aan de auto van 1997. Dat zou voor Williams ook de laatste auto worden die de wereldtitel veroverde. Het Britse teams zit inmiddels ruim een decennium zonder overwinning, en staat puntloos op de negende plek. Newey ging van Williams naar McLaren, dat met de eerste Newey-bolide in 1998 het stokje vooraan overnam. Mika Häkkinen werd tweemaal kampioen in de auto's van Newey.

De Brit verhuisde na 2005 van McLaren naar Red Bull Racing, en sindsdien heeft ook McLaren geen constructeurstitel meer gepakt. Sterker nog, het team dat de laatste race won, pakte in de laatste 25 jaar geen enkele constructeurstitel meer. 'Bij McLaren zeiden ze hetzelfde', weet Danner: 'Newey is een geweldige man, en hij heeft ons geholpen, maar we zijn zó sterk, dat we hem niet nodig hebben.' Dat bleek dus wel het geval te zijn.

Newey stuurt bij zodra dat nodig is

Danner denkt dat dit geen toeval is. 'Hij is nog altijd de man die het overzicht bewaart en alles onder controle houdt.' Hoewel Newey's rol tegenwoordig beperkter zou zijn, was hij wel cruciaal bij de nieuwe reglementen, en stuurt hij het team aan met ideeën voor nieuwe concepten. Danner wijst erop dat Christian Horner nu hetzelfde zegt als McLaren, zo'n twintig jaar geleden: dat Red Bull er met engineers als Pierre Waché en Enrico Balbo uitstekend voor staat.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull-kenner voorspelt: 'Newey's vertrek is het einde van de Red Bull-dominantie'
Pierre Waché en Enrico Balbo moeten het technische team nu leiden.

'Als het zo eenvoudig was, hadden alle studenten van Newey wel al een winnende auto gebouwd. Dit is veel groter nieuws dan wie dan ook wil toegeven', aldus Danner, die er ook op wijst dat er nu risico is op een nieuwe interne strijd om de positie van Newey. 'Wat gebeurde er elke keer als Red Bull het niet zo goed deed? Dan werd Newey weer naar het circuit gehaald.' Danner verwacht niet dat Newey langer rust gaat pakken, maar in 2025 weer bij Ferrari aansluit. 'Een sabbatical klinkt leuk, maar Newey verveelt zich dan dood.'

Meediscussiëren? Klik hier om je te registreren.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws