Red Bull-junior Isack Hadjar staat momenteel eerste in het Formule 2-kampioenschap en krijgt regelmatig complimenten van Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko. De 19-jarige komt de laatste tijd ook vaak ter sprake als het gaat om een zitje bij Visa Cash App RB. Hadjar vindt het fijn dat er over hem gepraat wordt, maar weet dat het enige wat hij moet doen goed presteren is.
Hadjar werd in 2021 opgenomen in het juniorenprogramma van Red Bull. Toen reed hij nog in de Aziatische Formule 3. In 2022 debuteerde hij ook in de FIA Formule 3, waarin hij voor Red Bull interessante dingen liet zien. In 2023 maakte hij dan de overstap naar de Formule 2, waarin hij verderging met het team Hitech. 2023 was een lastig jaar voor Hadjar, die met 55 punten op zijn naam veertiende werd. Dit jaar gaat het bij Campos Racing een stuk beter. De Frans-Algerijnse coureur is momenteel de leider in het klassement met een voorsprong van 36 punten.
Marko heeft al een paar keren gezegd dat ze hem goed in de gaten houden. 'Soms bel ik hem, ja', zegt Hadjar, geciteerd door The Red Bulletin. 'Hij neemt altijd op, maar als hij niet opneemt, belt hij je terug. Ik kan goed met hem opschieten, en als ik hem bel, dan bel ik natuurlijk niet om over koetjes en kalfjes te praten', lacht Hadjar. 'Soms, als je iets verkeerds heb gedaan, is het beter om hem voor te zijn en hem te bellen voordat hij jou belt. Dat heb ik wel geleerd inmiddels, en dat waardeert hij. Dan is hij wat relaxter', zegt de Formule 2-coureur.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Er moet over mij gepraat worden'
Marko staat erom bekend dat hij meedogenloos is. Als hij vindt dat een juniorrijder niet goed genoeg presteert, heeft hij er geen problemen mee om het contract te beëindigen. Het lijkt er momenteel op dat dat niet snel zal gebeuren met Hadjar. De 19-jarige wordt de laatste tijd veel in verband gebracht met een zitje bij het zusterteam van Red Bull. De geluiden in de geruchtenmolen zeggen dat hij in 2025 dan naast Liam Lawson bij RB zal rijden. Hadjar laat zich er niet door afleiden. 'Ik weet het niet', haalt hij zijn schouders op.
'Maar het juniorenteam bestaat natuurlijk om een reden. En we zien dat de rijdersmarkt momenteel veel verandert. Maar het enige wat ik kan doen, is mezelf elk weekend laten zien. Er moet over mij gepraat worden, ze moeten allemaal aan Isack denken die hen aan het inhalen is', gaat hij verder. 'Dat is het enige wat ik kan doen, en dat is prima voor mij.' Tot nu toe is Oliver Bearman de enige die in 2025 de overstap zal maken naar de Formule 1. Andrea Kimi Antonelli wordt volgens de geluiden in de geruchtenmolen in Italië aangekondigd als de vervanger van Lewis Hamilton.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Hadjar over een F1-auto: 'Het is een ruimteschip!'
Hadjar gaf echter aan dat Bearman fysiek gezien niet klaar was voor zijn F1-debuut, die hij in Saoedi-Arabië maakte bij Ferrari. 'Tijdens je carrière pas je je, als jonge coureur, idealiter aan aan verschillende categorieën. Je verbetert geleidelijk dat vermogen, en elk jaar wen je aan meer grip, of het nu om karts of om single-seaters gaat', legt Hadjar uit. 'Je begint in de Formule 4, dan ga je door naar F3, F2. De stappen zijn vrij vergelijkbaar. Maar van F2 naar F1 is alsof je van F4 naar F2 gaat', gaat de 19-jarige verder.
'Wanneer ik in een F1-auto stap voor een vrije training, dan is het gevoel de eerste rondes echt totaal anders dan in de Formule 2-auto. Alles wat ik in de Formule 2 heb geleerd, gooi ik dan weg. Het is geen raceauto meer, het is meer een ruimteschip!' lacht Hadjar. 'Om de limieten van de auto te verkennen, moet je heel wat kilometers maken. Na een paar rondes in een vrije training weet ik al precies waar ik goed ben en waar ik nog wat marge heb. Als je me meer tijd en kilometers geeft, raak ik er wel aan gewend', knipoogt Hadjar.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties