Terwijl de teams en de coureurs tijdens de vrijdag van de Grand Prix van Hongarije de eerste trainingen afwerken, gaat het achter de garages maar over één ding: een aanstaande, intensieve samenwerking tussen Red Bull Racing en Porsche. De twee partijen zijn al jaren in gesprek en juist nu lijkt de timing voor een mogelijke samenwerking voor beide partijen perfect.
Het is een publiek geheim dat Red Bull naar een partner op zoek is om, naast het delen van de naam van het team, ook het motorenprogramma mee te runnen. Dit jaar verzorgt Red Bull, weliswaar met hulp van Honda, haar eigen motoren. Maar met de nieuwe motorreglementen van 2026 aan de horizon is een nauwe samenwerking met een extra ervaren partij erg gunstig. Juist bij Porsche is er veel kennis over de bouw van V6-motoren en dus is de partij uit de Volkswagen Group een geschikte kandidaat.
Porsche en Red Bull hebben haast
Bovendien is er haast geboden bij het vinden van een motorenpartner. 2026 lijkt ver weg, maar in feite heeft men vanaf nu 'maar' 3,5 jaar de tijd om een succesvol nieuw motorconcept neer te zetten. Daar zijn de eerste stappen al voor gezet, maar alle focus is nodig om de strijd aan te gaan met Ferrari en Mercedes, twee gepokte motorbouwers van de afgelopen decennia. Hulp van Porsche-experts is daarbij zeer welkom. Of het van levensbelang is, is echter wel de vraag. Met onder andere Ben Hodgkinson heeft leider Christian Horner knappe koppen weggeplukt bij Mercedes, al zijn die pas vanaf 2023 inzetbaar vanwege regelgeving omtrent concurrentiebeding.
Vanuit het perspectief van Red Bull is een samenwerking met Porsche op dit moment dus wenselijk, maar voor Porsche geldt dat wellicht nog wel meer. Goed geïnformeerde financiële media, waaronder Bloomberg, meldden de afgelopen tijd namelijk dat de nieuwe CEO van Volkswagen Group van plan is om een kwart van de aandelen van Porsche op de markt te brengen, een zogeheten IPO dus. Dit betekent dat een snelle deal met Red Bull voor Porsche erg belangrijk is, omdat het merk zich dan verbindt aan de hoogst gewaardeerde autosportklasse en voor een sportautofabrikant is dat marketing technisch uiteraard perfect. Voor de waarde van de aandelen van Porsche en dus het vermogen van Volkswagen Group is een aanstaande deal dus van groot belang.
Licht aan het einde van de tunnel
De reden waarom er nog geen handtekening op papier staat lijkt simpel: Porsche wil zekerheid dat de MGU-H uit het nieuwe motorreglement vanaf 2026 verdwijnt. Het hybride element, dat samen met de MGU-K het nodige elektrische vermogen moet geven, is immers erg kostbaar om te ontwikkelen en dat maakt instappen in de motorpoule niet lucratief. De teams en de FIA lijken het eens over een nieuw motorreglement, maar er zijn nog altijd geen handen geschud. Collega-journalist Dieter Rencken van RacingNews365.com lijkt echter zicht te hebben op witte rook: 5 augustus, vlak voor het ingaan van de zomerstop, zal het nieuwe motorreglement waarschijnlijk officieel bevestigd worden en daarmee verdwijnt elke zorg van Porsche.
Door: Maurits Kappetijn
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties