Max Verstappen heeft met Pierre Gasly, Alexander Albon en Sergio Pérez nu drie teamgenoten versleten in drie jaar. Gasly hield het een half jaar vol, Albon anderhalf jaar en Pérez mag na een redelijk eerste seizoen nog een jaartje blijven. Bij Red Bull Racing hebben drie mannen kennis gemaakt met Verstappen die alle drie de Nederlander eigenlijk niet bij konden houden. Pérez deed het bij vlagen verdienstelijk en heeft zo zijn zitje bij het Oostenrijkse team afgedwongen, maar als we de prestaties van de Mexicaan en zijn Thaise voorganger naast elkaar leggen, is dat niet per definitie terecht. F1Maximaal legt uit waarom.
Gasly, Albon en Pérez hebben het allen een verschillende hoeveelheid races op moeten nemen tegen Verstappen. Voor Gasly duurde zijn termijn slechts 13 F1-weekenden, terwijl concurrent en collega Albon het 26 races uithield - twee keer zo lang dus. Pérez voltooide in 2021 een volledig seizoen en dat volledige seizoen telde 22 races. Voor Albon was de termijn naast Verstappen dus het langste. Om een vergelijking te maken leggen we de cijfers van Verstappen en zijn teamgenoot naast elkaar. De twee coureurs zouden in theorie namelijk hetzelfde uit de auto moeten kunnen halen over dezelfde termijn.
Gasly (13 races) verbleekt naast Verstappen
Coureur | Punten | Gemiddelde per race | DNFs | Gem. gecorrigeerd voor DNFs |
Verstappen | 178 | 14,83 | 0 | 14,83 |
Gasly | 61 | 5,08 | 2 | 5,47 |
We beginnen met de dertien races van Gasly. Na in de wintertests te crashen verloor de Fransman, die dit jaar wederom toonde over veel talent te beschikken, totaal het vertrouwen in het materiaal. Dat is duidelijk terug te zien in zijn puntengemiddelde, want in dertien races kwam hij tot 61 punten. Dat is een puntengemiddelde van iets meer dan vijf punten per wedstrijd - een achtste of zevende plek. Verstappen wist in dezelfde auto 178 punten te behalen in die wedstrijden en komt daarmee op een puntengemiddelde van ongeveer 15 per race - standaard een derde plek, dus.
Wel moet er bij deze statistieken nog een kleine kanttekening gemaakt worden. Gasly viel namelijk twee keer uit. Of dat nou zijn eigen schuld was of niet, gemakshalve corrigeren we voor alle DNFs door aan te nemen dat een coureur zijn gemiddelde puntenaantal had gescoord als hij de race wél uit had gereden. Zo komt Gasly dus op een iets hoger puntengemiddelde te liggen dan Verstappen, die in de dertien meegenomen races niet uitviel. Gasly wist in de races naast Verstappen 39,98 procent van de punten te pakken van Verstappen, en scoort daarmee het laagst van al Verstappens teamgenoten.
Albon (26 races) verrassend sterk bij Red Bull
Coureur | Punten | Gemiddelde per race | DNFs | Gem. gecorrigeerd voor DNFs |
Verstappen | 306 | 11,77 | 7 | 14,93 |
Albon | 181 | 6,96 | 3 | 7,76 |
Albon verreed de dubbele termijn bij Red Bull en wist in die dubbele termijn bijna drie keer zoveel punten te halen als zijn voorganger. Een flinke verbetering zou je zeggen. Toch wist ook Albon Verstappen niet bij te houden. De gemiddelden van de heren liggen dichter bij elkaar, maar de man die volgend jaar voor Williams rijdt, komt niet in de buurt bij de Limburger. Het gemiddelde per race van Verstappen ligt bijna twee keer zo hoog. Wordt dat gecompenseerd voor de enorme hoeveelheid DNFs die Verstappen in de tweede helft van 2019 en heel 2020 te verduren kreeg, dan wordt het gat zelfs nog iets groter.
Albon deed het niet slecht. Hij wist in zijn periode bij Red Bull 51,98 procent van de punten van Verstappen te scoren. Wellicht niet iets wat je zou verwachten als je zijn 2020-seizoen volgde. Dat jaar liep het bij Albon namelijk lang niet altijd op rolletjes. Het geluk had hij echter niet altijd aan zijn zijde, met bijvoorbeeld een eerste overwinning in Oostenrijk die hem bestolen werd door Lewis Hamilton, maar aan DNFs had Verstappen er in die anderhalf jaar ook voldoende. Het gat in de kwalificatie was daarnaast altijd te groot. De vraag blijft echter of dat lag aan het feit dat Albon zo slecht was, of dat Verstappen zo goed was. Misschien ligt de waarheid er tussenin.
Also read
Pérez (22 races) met sleutelrol voor wereldtitel Verstappen
Coureur | Punten | Gemiddelde per race | DNFs | Gem. gecorrigeerd voor DNFs |
Verstappen | 396 | 18 | 3 | 20,45 |
Pérez | 189 | 8,59 | 3 | 9,76 |
Pérez haalde in 22 races, dus vier races minder dan Albon, acht punten meer. Absoluut heeft de Mexicaan zijn voorganger dus overtroffen, maar daar is niet alles mee gezegd. De RB16B was namelijk vele malen sterker dan de RB16, die veel balansproblemen kende. Uit een betere auto haal je per definitie ook meer punten, dus het feit dat hij Albon in vier races minder al overtroffen heeft, betekent niet per se dat Pérez ook de betere coureur is. Zijn gemiddelde per race en gecorrigeerd voor de drie DNFs van 2021 ligt ook hoger, maar hiervoor geldt hetzelfde. Pérez speelde een sleutelrol in de titel van Verstappen door Hamilton met regelmaat dwars te zitten, maar statistisch gezien was de keuze voor de routinier misschien wel helemaal niet terecht.
Als we namelijk kijken naar het relatieve puntenaantal van Pérez ten opzichte van Verstappen wordt duidelijk dat hij lang niet alles uit de auto heeft kunnen halen. Natuurlijk komt dat ook omdat hij enkele keren als stop gebruikt is door Christian Horner, bij Albon en Gasly was hier geen sprake van. Zij reden immers vrijwel altijd te ver achter de top van het veld om ook maar enigszins een rol van betekenis te spelen. Pérez behaalde in 2021 47,73 procent van de punten van Verstappen relatief gezien heeft Albon het ten opzichte van de prestatie van Verstappen dus beter gedaan.
Het eindvonnis over Gasly, Albon en Pérez
Coureur | Gecorrigeerd puntenaantal | Gecorrigeerd gemiddelde | Gecorrigeerd gemiddelde Verstappen | Relatieve hoeveelheid punten |
Gasly | 71 | 5,47 | 14,83 | 39,98% |
Albon | 202 | 7,76 | 14,94 | 51,98% |
Pérez | 215 | 9,76 | 20,45 | 47,73% |
Als je naar de bovenstaande tabel kijkt, wordt zeer duidelijk wat er in de afgelopen drie jaar precies gebeurd is. Gasly kwam echt veel te veel snelheid tekort, terwijl Albon het in een vergelijkbare auto al beter deed. De auto van de eerste helft van 2019, de RB15, was namelijk ongeveer net zo sterk als de RB16. Dat zie je mooi in het voor DNFs gecorrigeerde gemiddelde van Verstappen. In de RB15 en RB16 hinkte Verstappen tegen vijftien punten per race aan. Daarom valt uit de cijfers op te maken dat Albon duidelijk beter gepresteerd heeft dan Gasly in vergelijkbaar materiaal.
Pérez is een geval apart. Zijn gecorrigeerde puntenaantal en gemiddelde ligt hoger dan die van zijn voorgangers, maar zoals je in het gemiddelde van Verstappen kan zien, was de RB16B nou eenmaal een bolide waarin je veel makkelijker punten scoorde. Verstappen scoorde gemiddeld circa 37 procent meer punten in 2021 dan in de twee jaren daarvoor. Had Albon dat dus ook gedaan, omdat hij in een betere auto zat, dan was Albons gemiddelde, gekeken naar hoe hij het in 2020 deed, geëindigd op ongeveer 10,55. Dat gemiddelde zou dus hoger liggen dan het gemiddelde van Pérez.
Het enige tegenargument wat zou kunnen verklaren waarom Pérez relatief aan Albon niet beter scoort, is het feit dat hij met regelmaat (strategisch) benadeeld werd door Red Bull. Als je dat meeneemt, is hij vast punten misgelopen waar hij die wel op had moeten pakken. Of het voldoende is om zijn gemiddelde op te krikken naar die 10,55 van Albon, en of Albon het beter had gedaan in de RB16B, zullen we nooit weten. Pérez heeft in de titelstrijd van Verstappen een belangrijke rol gespeeld en als je Horner en Helmut Marko vraagt of ze denken goede zaken te hebben gedaan met het aantrekken van de voormalige Racing Point-man, dan zal je ongetwijfeld tweemaal een volmondig 'ja' krijgen. Uit de statistieken valt echter niet definitief op te maken dat Pérez het beter gedaan heeft dan Albon het gedaan zou hebben in de pijlsnelle RB16B.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties