Aston Martin-teambaas Mike Krack geeft aan dat hij niet wil dat het team stil gaat zitten en wacht op de komst van Adrian Newey in 2025. De renstal uit Silverstone kan amper wachten tot de Britse ingenieur zich bij het team zal voegen in mei volgend jaar, maar ondertussen moet er hard worden gewerkt. De Luxemburger wil echter niet te veel met Newey bespreken vanwege de regels die daaraan verbonden zijn.
Voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan maakte Aston Martin middels een persconferentie in Silverstone bekend dat topontwerper Newey zich bij het team zal voegen in 2025. Teameigenaar Lawrence Stroll stond al vooraan in de rij toen het nieuws naar buiten kwam dat Newey zijn ontslag had ingediend bij Red Bull, en komt in dit geval als winnaar uit de bus. Waar veel andere teams ook belangstelling in Newey hebben getoond, koos de Brit toch voor Aston Martin. Het duurt nog even voordat Newey aan de slag zal gaan, dus verwacht Krack dat het team hard blijft werken.
De Luxemburger vindt het belangrijk dat het personeel zich niet mee laat slepen in de opwinding en zich blijft focussen op het huidige doel: het verbeteren van de auto zodat er nog wat punten gescoord kunnen worden voor het einde van het seizoen. Hij ontkent echter niet dat het moeilijk is om het enthousiasme voor de komst van Newey en het 2026-project in balans te brengen met de huidige uitdagingen. 'Dat is heel moeilijk, absoluut', aldus Krack tegenover Motorsport.com. 'Maar ik denk dat we 2025 ook moeten zien als een kans om Adrian te laten zien wat we kunnen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Zoveel overleg met Newey mag er niet plaatsvinden
In Bakoe vertelde Krack aan onder andere F1Maximaal.nl dat het zeker een eer is om met Newey te mogen werken vanaf 2025. 'Als je Adrian Newey aan kan trekken, bewijst het dat je project geloofwaardig is', zei de teambaas. Daarom is het belangrijk dat het team niet stilzit totdat de Britse ingenieur komt. 'Ik denk dat dat een motivatie moet zijn voor ons allemaal. Als ik dat (dat mensen achteroverleunen, red.) merk, dan zal dat niet lang duren', gaat de Luxemburger verder. Hoewel Newey de fabriek in Silverstone al een paar keren heeft bezocht en met het senior personeel heeft gesproken, is zijn inbreng nog beperkt.
Hij staat immers nog onder contract bij Red Bull Racing. Krack geeft dan ook aan dat hij niet kan bepalen hoeveel overleg hij en Newey kunnen hebben voordat hij officieel bij Aston Martin begint. 'Ik weet het niet, dat moet ik overleggen met onze juridische afdeling', antwoordt Krack. 'Met dit soort zaken moet je heel voorzichtig zijn. We willen niet in de juridische problemen komen. Dat zou gewoon niet goed voelen', vertelt hij. Hoe dan ook streeft Aston Martin naar een verbetering, en velen vrezen dat die er pas gaat komen als Newey mag beginnen in mei 2025. 'We zijn niet waar we willen zijn', bevestigt Krack.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Daar zijn we niet in geslaagd'
Aston Martin begon het 2023-seizoen fenomenaal, maar inmiddels is er niets meer over van de progressie die het team toen boekte. Vorig jaar vocht Fernando Alonso nog voor podiumplekken, maar nu moet hij vechten om in de top tien te eindigen om wat punten te scoren. 'Ons doel was om het gat naar de top vier te dichten. Aan het begin van het seizoen wisten we dat we ongeveer het vijfde snelste team waren, en het doel was om dat gat te dichten. We zijn daar niet in geslaagd. Anderen hebben meer terrein goedgemaakt dan wij hebben gedaan. Dat is de realiteit, en nu moeten we dat begrijpen en aanpakken', sluit Krack af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties