Adrian Newey loopt nu al achter op schema bij het team van Aston Martin. De ontwerper gaat in maart Red Bull Racing officieel verlaten en dan kan hij zich gaan richten op zijn werkzaamheden bij het team uit Silverstone. De focus van Newey zal vooral liggen op het 2026-seizoen, maar de ontwerper kan nog niet aan de slag met de nieuwe reglementen. Hoewel Newey nog altijd zijn schetsboekje heeft, heeft Red Bull wel zijn andere tools in beslag genomen.
Newey maakte vorig jaar bekend dat hij zou vertrekken bij Red Bull. Het was nog de vraag waar de ontwerper terecht zou komen of dat hij de Formule 1-deur achter zich dicht zou trekken. De meeste analisten hadden verwacht dat Newey de overstap zou maken naar Ferrari en in Italië was men ervan overtuigd dat de deal met het team uit Maranello al getekend was. De topontwerper had echter een andere keuze gemaakt en besloten om naar Aston Martin te gaan.
Newey moest met een zogeheten soft gardening leave, aangezien de Brit zijn RB17-project nog wel mag voltooien. De ontwerper heeft echter geen werk meer verricht aan de Formule 1-auto's van Red Bull. Daarnaast kan hij natuurlijk nog niets doen voor Aston Martin, al is de ingenieur natuurlijk wel al bezig in zijn schetsboekje. 'Ze kunnen mij dat zeker niet verbieden, maar ze hebben wel mijn tools geblokkeerd', geeft Newey toe bij de Autocar-podcast.
Newey loopt achter op schema
De officiële overstap van Newey volgt in maart. De eerste werkdag van de ingenieur staat ingepland op 2 maart, twee weken voor de start van het nieuwe Formule 1-seizoen. Newey zal zich vooral moeten focussen op de kennismaking bij Aston Martin, aangezien de nieuwe auto dan al lang en breed af moet zijn. 'Het is duidelijk dat Aston Martin het best mogelijke werk wil leveren in 2025, maar mijn belangrijkste focus zal liggen op de regelgeving voor 2026 en deze grote verandering.'
Dat zal ook geen gemakkelijke klus worden voor Newey. De regels voor 2026 zijn bekendgemaakt, maar Newey mag nog niet gaan sleutelen. 'Ik loop dan al zo’n twee maanden achter op schema. Maar in werkelijkheid is het natuurlijk meer dan dat. Met de manier waarop de regelgeving is ontwikkeld, moet je eigenlijk ook voor een CAD-systeem (computer-aided design, red.) zitten om alle kaders en dergelijke te kunnen begrijpen', aldus de topontwerper.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties