Het 2024-seizoen kende maar liefst zeven meervoudige Grand Prix-winnaars van vier verschillende teams en beide kampioenschappen werden pas in de laatste triple header beslist. Voormalig ontwerper en monteur Gary Anderson verwacht dat het veld in 2025 nog dichter bij elkaar zal liggen, waardoor kleine fouten al fataal kunnen worden. McLaren en Red Bull Racing maken volgens de analist de meeste kans op goede klasseringen in beide kampioenschappen.
Voor Anderson blijft McLaren, dat in 2024 het constructeurskampioenschap binnenhaalde, ook de grote favoriet in 2025. ‘Als McLaren blijft doen wat het in het laatste deel van 2024 deed, wat gebaseerd was op een begrip van wat deze grondeffectauto’s nodig hebben om snel te zijn, dan zijn ze de favoriet voor de titel dit jaar’, geeft de Noord-Ier aan bij The Race. ‘Het verbeteren van de langzame bochten is een doel, maar je moet zorgen dat het niet ten koste gaat van je stabiliteit op hoge snelheden’, waarschuwt hij het team echter alvast.
Managen van coureurs cruciaal voor McLaren
De voormalig ontwerper van Jordan Grand Prix verwacht niet dat McLaren na een succesvolle eindcampagne in 2024 stil blijft zitten. ‘Dat gebeurde toen ze met die power unit van Honda reden en dat heeft ze echt een achterstand van een paar jaar opgeleverd’, herinnert Anderson zich nog. Het is volgens hem dan ook belangrijk dat ze er niet vanuit gaan dat ze met de auto van eind 2024 aan 2025 kunnen beginnen. ‘Je bent zo goed als je volgende resultaat, dus het is belangrijk dat je je hoofd erbij houdt’, aldus de Formule 1-analist.
Anderson benadrukt dat McLaren de coureurs vanaf dag één goed moet managen. ‘In 2024 maakten ze er een beetje een potje van en ze lieten te veel keuzes aan de coureurs’, zag de man die ooit als monteur voor McLaren werkte. ‘Daar hebben ze van geleerd en ik zou als ik McLaren was vanaf de eerste race een plan klaar hebben liggen’, geeft hij aan. ‘Zoals Andrea Stella aangaf, McLaren mag nu niet zelfgenoegzaam zijn. De top vier zit zo dicht op elkaar dat zelfs een kleine uitglijder ervoor kan zorgen dat je van één naar vier afzakt’, denkt de ontwerper.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull Racing heeft volgens Anderson bewezen dat een buffer snel in gevaar kan komen als er niet de nodige stappen vooruit worden gezet. ‘Naar mijn mening zijn Lando Norris en Oscar Piastri het meest gelijkwaardige duo op de grid’, schat hij de coureurs even hoog in. ‘Ze zijn allebei snel en nog aan het leren. Het zal aan de start van het seizoen liggen hoe deze relatie zich ontwikkelt. Ik weet in elk geval zeker dat er op een gegeven moment vuurwerk zal zijn en McLaren moet dat vuurtje meteen doven’, luidt zijn advies aan de Britse renstal
De Formule 1-analist schat Red Bull na McLaren het hoogst in nu Sergio Pérez weg is. ‘Ze moeten zich weer herpakken na een pijnlijk seizoen’, stelt Anderson. ‘De ontwikkeling stagneerde in 2024 en hoewel er hier en daar dingetjes verschenen, loste geen van die zaken het probleem op van het gebrek aan een consistente balans’, legt hij uit. 2025 zal volgens de voormalig ontwerper ook aantonen of Red Bull het ook zonder Adrian Newey kan. ‘2025 wordt het moment om te bewijzen dat dit echt het geval is’, vindt hij.
Lawson zal zich snel moeten bewijzen
Bij de Oostenrijkse renstal is er een duidelijkere rolverdeling dan bij rivaal McLaren. Als teamgenoot van een viervoudig wereldkampioen kent Liam Lawson zijn plaats. ‘Zoals hij al deed sinds Daniel Ricciardo vertrok, zal Max Verstappen het team leiden met hoe hij de auto wil hebben. Liam Lawson moet daarmee kunnen leven en hopen dat hij zich de juiste rijstijl kan aanmeten om veel punten te halen’, noemt hij de voornaamste uitdaging voor de Nieuw-Zeelander.
Pérez mocht ondanks tegenvallende resultaten het seizoen uitrijden voor Red Bull, maar Anderson verwacht dat de Oostenrijkse renstal snel resultaten zal willen zien van de vervanger van de Mexicaan. ‘Als de duidelijke nummer twee naast Verstappen, krijgt Lawson wel wat tijd om te bewijzen dat hij de promotie waard is, maar dat zal snel voorbij zijn’, is de voorspelling van de ontwerper. ‘Red Bull staat erom bekend resultaten te verwachten van nieuwelingen ver voordat ze er klaar voor zijn. Als Verstappen een slechte dag heeft, wordt er van Lawson verwacht dat hij de schade beperkt’, sluit Anderson af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties